Hei
Kurtasjen finner du på din vps konto. Hvis den ikke fremkommer der så går du inn på innstillinger og tikker av hva du vil at oversikten skal vise. Kurtasje er fradragsberettiget.
Anbefaler at du leser deg oppover tilbake her på tråden, så får du dette veldig godt forklart.
Mvh
boella
Vet den er fradragsberettiget. Men i tråden er msn usikker på om kurtasje fradraget allerede er beregnet i selvangivelsene fradrag.
Hei igjen
Har selv solgt aksjer med tap i fjor.
Sjekk skatteetatens sider pkt 3.3.8 . Tap ved salg av aksjer er forhåndsutfylt med netto aksjetap.
Netto aksjetap betyr at kurtasje ikke er inkludert og at dette må kreves særskilt som fradrag.
Mvh
boella
Selvsagt er det fradrag for kurtasje, men det fradraget har du allerede fått. Det er innberegnet i inngangs- og utgangspris på aksjeoppgaven. Ihvertfall er den det for meg. (Nordea)
Måtte sammenligne med reelle kjøps- og salgskurser for å finne ut dette.
Du er nærmere sannheten her, men har fortsatt feil ift. hvordan minstefradrag virker. Etter sktl. § 6-1 (1) “gis det fradrag for kostnad som er pådratt for å erverve, vedlikeholde eller sikre skattepliktig inntekt”. For de aller fleste er denne paragrafen gjennomført ved at man beregner et minstefradrag på 45 % av lønnsinntekt for 2020 med en øvre grense på 104 450 (107k er for inntektsåret 2021). Om de faktiske kostnadene er høyere kan du kreve fradrag for de faktiske kostnadene mot at du fremlegger dokumentasjon.
Pendlerfradraget går ikke på bekostning av minstefradraget. Det er et eget fradrag som kompenserer de som har ekstra boutgifter ved å ha to husholdninger og er hjemlet i sktl. § 6-44. Minstefradraget gjelder også som nevnt bare arbeidsinntekt, kostnader for å erverve kapitalinntekt blir ikke tatt hensyn til i den automatiske beregningen.
Bra år på børsen i 2020 du da
Gratulerer med over en million i realisert gevinst for 2020!
Eller shitty regnskapsfører
Har gått gjennom RF-1088D (detaljert). Kurtasje har hos meg verken ved kjøp eller salg blitt inkludert i skjermingsfradraget. Jeg tar bare noen stikk prøver her og der.
Edit: Jeg har DNB.
Hadde 15-20% mer for 2-3 år siden.
Har nå stort sett bare ASK så da er der enklere.
Solgte noe aksjefond for ene datteren min i fjor, la inn greit tilleggstrekk og endte på 18800 igjen.
Mange som mener det er tullete å betale inn for mye, jeg er helt uenig, jeg trenger alltid mye penger vår og sommer. Endel av pengene går til pizzaovn😊, sannsynligvis elektrisk.
Kurtasjen øker vel inngangskurs og reduserer salgskurs?
Ja kurtasje er iallefall innbakt hos DNB. Det er jo bare å kikke på en sluttseddel så ser man det.
Hei
Sluttseddel er bare en kvittering for aksjehandelen pluss kurtasjen.
Kurtasjen er ikke innbakt i aksjekursen der. Bruker selv dnb.
Mvh
boella
På sluttseddelen er kurtasjen lagt på kjøpspris og trukket fra salgspris. Samme beløp som er på sluttseddelen brukes i årsregnskapet ifra DNB.
Hei Jacob2328
I sted sjekket jeg sluttseddel for kjøp. Nå sjekket jeg sluttseddel for salg. Du har selvfølgelig helt rett angående sluttseddel.
Mvh
boella
Hei Boella
Greit å vite for Nordnet og DNB kunder at kurtasje ER inkludert i regnskapet. Så ingen får trøbbel pga at de urettmessig prøver å trekke ifra all kurtasje en ekstra gang
Hei Jacob 2338
Som du ser her er det veldig mye tvil og tro knyttet til dette spm.
Hvis du scroller oppover et stykke så finner du et innlegg fra Knauz88 som sier at han har avskrevet kurtasjen i flere år uten å få noen påpakning fra skatteetaten.
Mvh
boella
Helt til de sjekker han, og finner ut at han har snytt på skatten med ekstra fradrag over flere år og får en straffeskatt på 60%…
Det er en relativt vanlig feil å tro at en måte å gjøre ting på er riktig eller innenfor bare fordi du ikke får påpekning på det et år. Det kan gå flere år, og så plutselig får en manuelt ettersyn og går på en smell.
Hei cagey2
Hvis han har gjort dette i flere år så har han måttet bruke den gamle selvangivelsen og da har han jo skrevet dette kravet i klartekst, noe som man må anta at den som sjekker hans selvangivelse må ha fått med seg.
Mvh
boella
Nope, tror ikke du skal anta det. Kurtasje har så vidt jeg vet vært iberegnet fra de aller fleste meglere i mange år, så det høres bare veldig rart og uriktig ut.