Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Hei igjen
Jeg vet egentlig ikke om dette er så enkelt likevel. Har hatt flere spm til skatteetaten ang aksjer og det er de færreste som kan svare på stående fot. Ringte inn for en uke siden og spurte om dette med kurtasje. Vedkommende var usikker men sa at jeg kunne kreve dette i fradrag.
Selv har jeg bare solgt med tap i fjor. Sjekket skatteetatens side 3.3.8 der det står at tap ved salg av aksjer er forhåndsutfylt med netto aksjetap. Jeg tolker dette som at kurtasjen ikke er inkludert i netto aksjetap. Kanskje det stiller seg anderledes ved salg med gevinst, det vet jeg ikke ennå. Akkurat som skjermingsfradraget bare er valid ved gevinst og ikke tap.
Mvh
boella

Lenge siden jeg skrev av dette sist…da jeg var mer aktiv på kjøp/salg. Mulig dem har endret “kurtasjeproblemet” Men ser på sluttseddel fra 2 desember 2020 (kjøp) at det er 95kr i kurtasje pr gjennomført transaksjon. Vet ikke salg kurtasje, eller om denne blir “nullet” ut. Jeg har sparebank 1. Kurtasjen er jo noe som tilfaller banken, som en avgift for utført arbeid. Mulig noen banker har innlemmet dette som ett gode for sine kunder. At det er gratis å handle hos dem.

Definisjon kurtasje

jeg handlet 3000 BergenBio i sluttauksjon til 30,14 .

I porteføljen min står det nå kostpris 30,1617, så kurtasjen er iberegnet i kostpris og slagspris iallefall i DNB .

Jeg har 945 handler i 2020 , så skulle ønske jeg kunne føre det opp på fradrag men :stuck_out_tongue:

1 Like

Dette er enkelt. Når megler rapporterer inn til skatteetaten så er gevinst/tap justert for kurtasje.

Bruker man en oppegående megler så skal man ikke fylle ut noe mer rundt kurtasje i skattemeldingen.

4 Likes

Inngangs og utgangsverdi hensyntar kurtasje. Den blir automatisk meldt inn.
Jeg har ikke sjekket dette i år, men kontrollerte dette for noen år siden.
Alt går automatisk nå. Aksjonærer trenger egentlig ikke gjøre noe som helst.

For 25 år siden… Da måtte absolutt alt gjøres manuelt på papir. Det var et såpass mareritt at man utførte så få salg/kjøp som mulig.

2 Likes

Hei Hayen
Men hvorfor sier da skatteetaten at kurtasje er fradragsberettiget? Hvis det er slik du sier så skulle denne opplysningen fra skatteetaten aldri vært uttalt i og med at dette er implesitt i alle aksjehandler?
Jeg bare spør?

Netto aksjetap betyr at alle omkostninger er inkludert, også kurtasje.

Ved bokføring legges kurtasjen på kostprisen av aksjene og blir en del av inngangsverdien. Det vil si at kurtasjen inngår i tapsberegningen i post 3.3.8 som rapportert fra megler.

2 Likes

Det finnes mange slags investeringer der omkostninger ikke automatisk blir fanget opp/innrapportert

Helt klart, og det er dette er vel en del av poenget. At det må sjekkes at alt er med. Om en klarer å holde kontroll for dem med mange kjøp/salg. Om ikke alt er med, da kan det skrives av. Jeg fant feil 4-5år siden var det rapportert inn alt for lite kjøp/salg på min aksjeoppgave. Ergo, jeg gikk glipp av mye kurtasje i fradraget. Og dette førte jeg opp på selvangivelsen. Jeg er ingen ekspert om noen tror det, men det er slik jeg har gjort det.

1 Like

Til alle dere som har vært aktive her nå i denne diskusjonen.
Da har jeg et dumt spm. Hvorfor er det slik at det i vps konto er en egen rubrikk som visualiserer omkostninger, dvs kurtasje?
Ja, det er et dumt spm men jeg spør likevel i all uvitenhet.
Mvh
boella

Fordi dette er rikitg og det er silk det er…? Det blir i de fleste tilfeller gjort automatisk.

2 Likes

“Forvaltningskostnader” Alle vet hva ordet kostnader betyr, og forvaltning er bare å søke i ordbok hva 100prosent riktig definisjonen er. Vil tro vi da ender opp med en omformulierig der alle kan kjenne seg igjen: kostnader som brukt til å forvalte skattbar inntekt.

Slik det er det skrives i teksten er det kun få eksempel: abonnement, programvare, generalforsamling. Dette er kun eksempel. Kan jo også være seminar. Flyutgifter til generalforsamling. Internett MÅ en ha for å kunne forvalte aksjer. Altså det som er kostnad brukt til forvaltning av verdier.

2 Likes

Jeg ser nå at jeg gjorde en dum feil ifjor ved at jeg avsluttet Aksje- og fondskontoen (AF) kontoen min for å få bedre oversikt.

Nå finner jeg ikke knockede bear/bull derivater på skattemeldingen som burde vært fradragsberettiget—ei heller klarer jeg å spore de tilbake til VPS kontoen eller transaksjoner/sluttsedler hos megler siden kontoen ikke lenger finnes.

Noen andre som har opplevd dette?! Var overbevist om at dette skulle bli innrapportert automatisk… Andre bull/bear derivate finner jeg igjen på VPS, men akkurat de knockede ser jeg ingen steder og da går det ikke opp mtp gevinst/tap. Har allerede sendt melding til Nordnet, men der tar det sikkert dager å få svar akkurat nå…

Takk på forhånd.

Du må spørre nordnet for årsoppgave for kontoen, ja.

Er det andre som har fått gevinst på Nordnet zero konto oppført som skattepliktig inntekt, selv om ingenting er ført ut av kontoen?
Har kontaktet futen og Nordnet, men tar tid å få svar

Jeg har fått oppført 150k som skattepliktig. Men jeg har overført penger fra Zero til AF konto hos nordnet… Trodde at zero konto måtte avsluttes før en ble beskattet. Så sikkert tabbe av meg å overføre mellom kontoer.

En annen ting jeg lurer på.
Under årsoppgaver på Nordnet, så står det også kostnadsoversikt over de forskellige kontoene.
Ser på IKZ at jeg har ca 3000kr i transaksjonskostnader i en aksje og 10.000kr i automatisk valutaveksling.
I forklaringen så står det at det er kostnader som har påvirket avkastningen min og som jeg har blitt belastet for. Jeg mener at jeg da kan trekke fra dette i selvangivelsen?

Ref:Nordnet →
EFFEKTEN AV KOSTNADENE PÅ AVKASTNINGEN
Tabellen nedenfor viser hvordan kostnadene har påvirket avkastningen din. Avkastning før og etter kostnader vises både som
et beløp og prosentuell utvikling i løpet av året.

Hei, jeg leverte min skattemelding idag, er det noen som vet hvor lang tid det tar før jeg kan forvente å få de inn på kontoen?

Fant det ut her :slight_smile:

Samme her. Har kredittkonto(belåning) koblet til Zero kontoen, og ser at det er mine nedbetalinger av kreditt som er loggført som “uttak” fra Zero konto. Mulig du er i samme situasjon. Jeg har vært litt ut og inn av kreditt/belåning, så har fått en fin skattesmell pga dette :frowning:

Jeg ser skatteetaten har lagt inn oppjusteringsbeløp på gevinst for min avsluttede aksjesparekonto i Sbanken. Det de derimot ikke har vert like flinke til er å legge inn et oppjusteringsbeløp for tap på min aksjekonto i Nordnet, hvordan legger jeg inn dette?