Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Har du vært i kontakt med Nordnet ang dette?
Må vel være en feil i innmeldinga derfra?

Ja jeg har sendt de en Melding i dag hvor jeg har bedt om en oppklaring da jeg finner det litt merkelig. Jeg opprettet Zero konto i 2020 så har ikke erfaring med tidligere år, mulig noen andre Zero brukere kan bekrefte hvordan dette funker?

Har du hatt fleire kontoar som du har flytta pengar i mellom?

Fikk restskatt pga uttak fra Zero eg og. Flyttet fra Zero til ASK hjå Nordnet, og da var svaret fra Nordnet at alle uttak ville bli beskattet.

“Alle uttak fra en IKZ, uavhengig om det er til din privatkonto eller en annen konto i Nordnet vil medføre skatt, se også link: Skatt på aksjer og utbytte - Nordnet - Nordnet

OBS til dere andre som har handlet bull/bear derivater som har blitt knocket ut i 2020! Det er ikke alltid disse blir meldt til Skatteetaten hvis de ikke tilhører Oslo Børs. De finnes dog i årsrapporten så må man rapportere alle disse selv… Kjekt å vite…

«Har du investert i unoterte aksjer, utenlandsregistrerte fond, valuta, CFDer, opsjoner, warrants, futures, obligasjoner eller annet snadder på en VPS-konto (eller Aksje- og fondskonto, som den heter i Nordnet)? Dersom disse instrumentene er omsatt på Oslo Børs vil VPS skatterapportere dette, og du kan kontrollere tallene. Er de ikke omsatt på Oslo Børs, kan kontofører skatterapportere transaksjonene, men har ingen plikt. Nordnet har p.t. ikke systemer for skatterapportering på slike avanserte investeringer, men alle opplysninger står i årsoppgaven du har fått tilsendt. Her må du rapportere inn relevante verdier til skattemyndighetene selv.»

3 Likes

Spørsmålet mitt druknet her, så jeg prøver en gang til:
Som samboer med felles barn lignes man som ektefeller og kan fritt fordele formue. En part har negativ formue, den andre har mer enn 3 mill. Kan den rike parten overføre formuesverdien til den fattige i skattemeldingen? Altså uten noen reell endring i eierskap.

Edit: Er visst ikke meldepliktig samboer, så da blir det formuesskatt!

1 Like

Er interessert i samme type info selv.
Skatteklasse 2 har opphørt, og det fremgår ikke av selvangivelsen at jeg er gift eller med hvem.
Jeg ligger over bunnfradraget i formue, og min kone litt under.
Kloke røster hevder at Skatteetaten jevner formuen vår ut, slik at begges fradrag blir fullt ut benyttet.
Kan jeg stole på dette??

Hos mig skjer det automatisk, kona stor formue, men min negative foræres hende.

Ellers er det ikke noe problem at føre opp mye fradrag, selv om du har negativ avkastning :cry:

Noen som har fått utbetalt det de hadde til gode? Isåfall, hvor lang tid tok det fra dere leverte inn til dere fikk penga på konto?
Jeg må handle aksjer😁

Noen som vet om Pareto sender inn med kurtasje eller skal man melde inn kurtasje selv? Og skal kurtasje legges inn under forvaltningskostnader?

On ennå et spørsmål. La oss si at jeg mener at mobilen min er det jeg trenger/bruker mest under forvaltning og vil få fradrag på 50% av den på fovaltningskostnader, hva skjer om de sjekker og er helt uenige med meg? Fjerner de bare den summen eller er det noe problemer man får?

1 Like

22.3 fikk jeg skattemeldingen, endret samme dag, fikk nytt i går og pengene på konto i dag.

For utenlandske derivater, hvem fører man opp som kontofører i så fall? Finner ikke diverse transaksjoner i årsoppgaven fra Nordnet i VPS-kontoen min, så da er jeg usikker på hvem som skal føres opp: Nordnet, eller VPS?

1 Like

Jeg måtte spørre Nordnet direkte om å få årsrapporten. Da fant jeg derivater tilknyttet Oslo Børs og også utenlandske under “UTKAST TIL REALISASJON ANDRE FINANSIELLE INSTRUMENTER ØVRIGE 2020.” Her ligger både knockede og utenlandske med gevinst.

Sånn som jeg leser teksten i beskrivelsen jeg linket til tidligere så er det Nordnet som er kontofører her.

2 Likes

Ja, fant det samme. Fører de utenlandske/knockede under Nordnet, med tilhørende kontonummer som identifikator :wink:

1 Like

Noen som vet om det kan føres fradrag for “automatisk valutaveksling”? For opp en del beløp som kostnader i årsrapportene på Nordnet, bla. på Zero-konto og ASK.

sendte inn meldingen min 20.mars, og pengene sto på konto i går, 8.april

Kontaktet du kundeservice der eller var det en linke på din profil en plass?

Kontaktet kundeservice. Fikk svar etter en dag så det ordnet seg kjapt👍

Ser det er blitt diskutert forvaltningskostander tidligere i tråden. Skriver flesteparten opp mobiltelefon, mobilabonnement, internett og PC som forvaltningskostnader?
Benyttes da hele beløpet eller kun en prosent av beløpet?

F.eks
internettabonnement hos Telenor - 579 kr mnd - (579x12=6948)?
Skrives dette da inn slik?

Ville dere skrevet inn kostnad for kjøp av mobiltelefon i 2019 a kr 10 000?
Eller PC (Stasjonær eller bærbar) i 2020 a kr 15 000?
Hvis ja, hvordan?

På forhånd takk for alle svar.

(Kunne vært postet i Hva er ditt “dumme” spørsmål?)

1 Like

Hei :slight_smile:

Jeg forsøker, som mange andre her, å få noe fradrag for utstyr og abonnementer relevante for kjøp og salg av aksjer. Av ukjent grunn har jeg den gamle versjonen av skattemeldingen, og får opp følgende når jeg forsøker å legge inn noe under “forvaltningskostnad”, post 3.3.7:

Problemet er at det jeg vil legge inn er abb på tekinvestor, kjøp av datamaskin og internett. Det er jo ikke knyttet til noen finansinstitusjon eller bestemt konto. Hvordan gjør jeg dette? :sweat_smile:

1 Like