Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemeldingen (Skattetråden for alle)

Velger du forvaltningskostnader eller dukker den automatisk opp?

Da jeg hadde den gamle versjonen, så het den 3.3.7 Andre fradrag (det står det i hvert fall på det gamle skatteoppgjøret). Førte på 50% av internettkostnader, samt 100% av diverse finansaviser, abonnementer, realtidskurser og analyseverktøy. Her kunne man også føre på gaver til frivillige organisasjoner om har gitt det.

1 Like

Gaver til frivillige organisasjoner skal vel være forhåndsutfylt. Er organisasjonen selv som rapporterer det inn.

Det er en som heter «andre fradrag» samt en som heter «forvaltningskostnader», begge under 3.3.7 :slight_smile:

@OYV Da kan du bruke den som heter 3.3.7 Andre fradrag :slight_smile:

@goliathus Det har du helt rett i, men også her kan det jo være svikt i rapporteringen - så man bør jo sjekke det.

1 Like

Helt klart. Bare greit å være obs på at det kun er organisasjoner som er godkjent av skatteetaten som gir rett til fradrag.

Først får jeg opp aksjegevinst , så kommer der oppjustering av aksjegevinst der er nesten halvparten av aksjegevinsten, hvad er det?
Og jeg har ikke fått utbytte…

Aksjegevinst føres som inntekt og skattes med vanlig sats for inntekt, men aksjegevinst skal skattes mer enn ordinær arbeidsinntekt og derfor oppjusteres det senere i utregningen. Det er min amatør-forståelse, suppler og korriger gjerne dere som har mer peiling :slight_smile:

I skattemeldingen er det forklaring på de fleste postene, bare trykker på spørsmålstegnet.

Dette gjøres for at beskatningen av de totale aksjeinntektene fra selskap og aksjonær skal bli mest mulig lik beskatning av lønn. Lønn ilegges alminnelig inntektsskatt på 22 prosent, trinnskatt og trygdeavgift. Sum marginalskatt vil da kunne overstige 45 prosent. Et aksjeselskap betaler skatt på 22 prosent av overskuddet. Når overskuddet deles ut som utbytte ilegges det inntektsskatt på 22 prosent. For at marginalskatten skal bli mest mulig lik beskatning av lønnsinntekter ganges aksjeinntekten med faktortallet 1,44.

Faktor for oppjustering av gevinst/tap eller utbytte på aksjer - Skatteetaten

2 Likes

I skattefuttens forklaring, bruker de utbytte som forklaring, i deres eksempel, og det er jo forståeligt skal utløse skatt også, men ellers er det jo bare tull, synes nu jeg…

Jeg forstår det endnu ikke, men sikkert fordi jeg er dansk​:denmark::norway:

Jeg har ikke mottatt utbytte

Bare lat som det er 31,68% skatt på finansinntekter, så går det bra. :slightly_smiling_face:

2 Likes

Nu har jeg «heldigvis» mest tap på egen konto, så der kommer det godt med, om de regner på samme måte…

Sitter langt inne, men denne gangen har jeg faktisk lyst å skryte litt av skatteetaten. Fikk denne gangen tilbud om å benytte ny eller gammel skattemelding hvor de anbefalte ny. Det var en utrolig grei oversikt ved hjelp av de forskjellige boksene, veldig lett og gå gjennom alt og sammenligne med mine opplysninger. Hadde da kun å føre på forvaltningskostnader, ser at der er mye diskusjoner om det her, men her legger jeg bare en sum kost som jeg må kunne spesifisere dersom de spør.
I tillegg måtte jeg føre på litt krypto, så at noen anbefalte kryptosekken, helt supert så takk til dere. Fant til å med ett fradrag for 2019 så sendte inn endringsmelding på den også. Borte var alle intrikate vedlegg og det hele ble fikset ett par timer.
Tror ikke at jeg har den mest kompliserte skattemelding her inne, men jeg brukte atskillig lenger tid før. :smiley:

5 Likes

Har alltid brukt at føre opp nogle tusindlapper i aksjehandel som uspesifiserte utgifter, men føltes bedre før, når jeg faktisk kunne skrive det direkte, og ikke bare i en kolonne uten at spesifisere, internett, tlf, kontorrekvisita og uspesifiserte utgifter…
Men det går nok også bra i år😉

For inntil få år siden så var skattesatsen på alminnelig inntekt 28 % i Norge, men er nå redusert til 22 % og supplert med en trinnskatt på lønnsinntekt. Om man hadde beholdt beskatningen med alminnelig skattesats på utbytte hadde marginalskatten blitt 39 %, mens den på lønnsinntekt har vært på 53 % de senere år. Man oppjusterer derfor aksjegevinster med 1,44 for å få en marginalskattesats nærmere den for lønn (46,7 % i 2020). Forskjellen er i stor grad forklart med at man ikke betaler arbeidsgiveravgift på kapitalinntekter og heller ikke opptjener rettigheter i Folketrygden.

4 Likes

Som den glade eier av AKSO og Kværner i fjor ble det både utbytteaksjer i ACC og AOW, samt fusjon.

Hvordan skal man føre kurtasjeutgifter ved slike hendelser?
Aksjene er eid via investeringsfirma.

Fant du ut av dette? Når jeg trykker “forvaltningskostnader” så får jeg bare opp “årsavgift verdipapirkonto” boksen. Jeg ønsker å legge til Tekinvestor, Tradingview osv.

Jeg skrev av 10000 på forvaltningskostnader. I min selvangivelse er det boksen under finans , aksjesparekonto.

2 Likes

Du trenger ikke spesifisere dersom du har under 10500 før de evt. ber om det.

4 Likes

Skjønner ikke hva du mener? Kurtasjeutgifter ifbm fisjonen ??

Utbytteaksjene utløser i allefall ikke skatt i forbindelse med fisjon.