Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Din kilde er Elon Musk og x.com, da er det kanskje litt kleint å le av meg som gjorde det lett og lenket til wikipedia (som har kilder til sine “påstander”) OG et offentlig organ i US som sier det samme.

“Fakta” du slurper i deg er ren løgn og fri fantasi.

Hvis du ser på folketellings data fra US, som og er referert i wikipedia, med kilder. Så finnes det ikke 6millioner 90-99 åringer overhode.

Ser du på .gov lenken, så er det offentlig statistikk på benefit payments i US, også tilsvarende tall som i folketellingene naturlig nok, og langt mindre enn det tullballet du mener er saklig kilde

6 Likes

Men det rimer dårlig med tidligere utførte kontroller.

En gransking fra 2015 viste at arbeidsgivere hadde rapportert inntekter på 3,1 milliarder dollar for personer som offisielt ikke eksisterte, ifølge NYP.

1 Like

Ikke Trump industries vel? :grin:

Jeg skrev om dette for en stund tilbake. Jeg sier det igjen Trump og Elon har en plan med det de holder på med. De river og sliter i det amerikanske byråkratiet til at det er så “trimmet” at de i praksis kan gjøre hva de vil. Man tilbyr sluttpakker, sier opp folk, eller lager det så utrivelig for folk at de slutter fordi de ikke orker mer. De fleste stillinger fjernes, mens i andre setter man inn sine egne kandidater.

De har nesten full kontroll over det meste allerede, men høyesterett blokkerer enkelte saker. Desverre har høyesterett i praksis lite utøvende makt, det vet Elon og Trump godt. Nå handler det bare om når de skal sette inn nådestøtet og om befolkningen kommer til å akseptere det.

Det kan virke som det fleste amerikanere ikke bryr seg nevneverdig. Noe som synd, for det er kun befolkningen (statene) som kan få stoppet denne galskapen snart. Jeg har ikke tro på at forsvaret griper inn, jeg er redd for at det er for mange som er lojale til Trump der også.

Håper jeg tar feil!

6 Likes

Å trimme byråkratiet og redusere utgiftene til staten er veldig populært i USA. Biden gjorde mye av det samme da han overtok. Bare ikke like bra. Altså med å bytte ut folk.

3 Likes

Ok! Så du syns det er bra at all makt kommer i hendene på presidenten og hans team. Deg om det 🫡

1 Like

Sa jeg det? Det stemmer jo bare ikke. Presidenten har den makten han har etter loven.

1 Like

For den siste kategorien så tenker jeg at man kan tilføye det øyeblikket man begynner å betale formueskatt, dersom det skjer før man blir gift.

1 Like

Bare se denne du Morti. Bernie Sanders i det som ikke akkurat er en koseprat med journalisten på CNN. Han er kjent for å være for drøy for både demokrater og republikanere. Her er det nesten ingen bias og han sier akkurat hva som holder på å skje i USA:

3 Likes

Å høre på Bernie Sanders snakke om faren ved autoritært styre blir bare en dårlig vits.

3 Likes

Okay, om du ikke tar deg tid til å se klippet tror jeg ikke det er så mye mer å diskutere

Jo jeg så han snakket om faren ved et autoritært styre :rofl:

1 Like
1 Like

Siden alt av memes-tråder virker å være stengt; Hvor mye ville de spart med ekte intelligens?

2 Likes

Hva skal man med intelligens i fremtiden når man har fått KI? Ja, hva skal man også med kreativitet? Bøker, musikk og annen kunst kan jo da lages for oss? :cold_face:

2 Likes

Jeg har skrevet om dette på en annen tråd. Du har silicon valley / paypal-mafiaen som står bak JD Vance; Peter Thiel, Elon Musk og Marc Andreessen.

Thiel har lenge sagt at han «ikke lenger tror at frihet og demokrati er kompatible »

Marc Andreessen har skrevet ‘Techno-Optimist Manifesto‘ som er dedikert til Filippi Marinetti; den italienske fascismens grunnlegger.

Så har man den verste av dem alle; Curtis Yarvin

Så har vi Curtis Yarvin, en av hovedstemmene bak det som ofte kalles Dark Enlightenment eller neoreaksjonær tenkning. Yarvin kritiserer det han kaller «The Cathedral» – altså den sammensatte maktalliansen mellom akademia, media og byråkrati – som han mener hindrer effektiv styring. Han mener vi burde ha en «nasjonal CEO» eller til og med en monark, som raskt kan «reboote» systemet og kvitte oss med det trege byråkratiet. Ideer som RAGE (Retire All Government Employees) illustrerer denne tankegangen: om vi skal ha et system som fungerer, må vi erstatte de midlertidige statstjenestemennene med en ny, lojal administrasjon.

Det er en ekstrem, men tydelig radikal visjon om at demokrati er en illusjon, og at den reelle makten ligger hos en liten elite – en elite som Thiel mener kan formes ved hjelp av teknologisk innovasjon og markedslogikk.

Her er et sammendrag av et innlegg jeg kom over et annet sted. Det spiller på det samme og kan være en forklaring på det som utspiller seg.

Yarvin advocates for monarchism, accelerationism, and techno-utopianism, arguing that democracy should be abolished in favor of a CEO-style ruler. While he has criticized Trump personally, he sees Trumpism as a vehicle for authoritarian rule, ideally with Musk acting as the true leader behind the scenes.

The article outlines Yarvin’s playbook for dismantling democracy, which aligns with Musk and Trump’s actions:

1. Campaign on autocracy - Trump should openly declare his intent to seize absolute power if elected.

2. Purge the federal bureaucracy - Rapidly fire civil servants and shut down government agencies.

3. Ignore the courts - Refuse to acknowledge judicial authority over executive actions.

4. Co-opt Congress - Stack the legislature with loyalists and intimidate opposition.

5. Centralize law enforcement - Ensure total control over police and military forces.

6. Suppress media and academia - Defund universities and crack down on journalism.

7. Mobilize supporters - Create platforms to organize and direct Trump loyalists.

This argues that Musk’s DOGE initiative is the practical implementation of Yarvin’s philosophy, working to defund agencies, remove dissenters, and consolidate executive power under an authoritarian model.

4 Likes

Lenge leve kongen!

Trodde det var undersåttene som skulle rope dette

2 Likes

:laughing: parodiering og trolling på høyt nivå med Springtime for Hitler som utgangspunkt.

Springtime for Elon
https://www.youtube.com/watch?v=OvfIneIoAWw

Og vi tar en for trump og (parodiert på Glory, Glory Hallelujah", Julia Ward Howe, skrevet mens den amerikanske borgerkrigen pågikk) Teksten her er :dart:

Jeg har også fått med meg denne teorien, jeg brukte å kalle det en konspirasjonsteori men nå er jeg ikke så sikker lenger. Håper befolkningen greier å få stoppet dette. En verden hvor USA i praksis er et diktatur kommer til å få ekstremt mange konsekvenser.

This topic was automatically closed after reaching the maximum limit of 7500 replies. Continue discussion at Småprat 2.