Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2

Ca like mye støtte som fra USA, problemet er jo at uten USA, så må Europa doble sin støtte for å være på det nivået de er nå, så vel kan sies å være for lavt.

Som en som bor i Finnmark, og følger denne saken nøye, så er det svært stor enighet her i nord om at elektrifisering fra land er galskap. I stedet for å teppelegge Finnmark med ineffektive vindmøller, som ikke produserer når det er vindstille (når det er iskaldt så blåser det sjelden) og når det blåser for mye, så stoppes også produksjonen.

Løsningen det er stor enighet om, også blant fagfolk, er gasskraftverk med karbonfangst.
Altså bruke litt av gassen man henter opp, til å produsere ren strøm, istedenfor å frakte den med båter til Europa, hvor den blir brent urenset.
Det berømte co2-regnskapet vil kanskje bli bedre for Norge ved å sende alt til Europa, men klimaet alle er så opptatt av, merker ikke om co2 kommer fra Norge, Sverige, Tyskland etc.

9 Likes

Derav

1 Like

Hehe

image

2 Likes

image

image

1 Like

Trump Team Plans Deep Cuts at Office That Funds Recovery From Big Disasters

Staff at the office, a branch of the U.S. housing department that Congress uses to address the worst catastrophes, would be reduced by 84 percent.

The Trump administration plans to all but eliminate the office that oversees America’s recovery from the largest disasters, raising questions about how the United States will rebuild from hurricanes, wildfires and other calamities made worse by climate change.

Trump’s New Cabinet Pick Reveals Plan to ‘Abolish’ the IRS

President Donald Trump wants to abolish the Internal Revenue Service and create an “external” revenue service that will somehow force the rest of the world to fund the U.S. government, according to his newly confirmed commerce secretary.

IRS fires 6,000 employees as Trump slashes government

A tearful executive at the U.S. Internal Revenue Service told staffers on Thursday that about 6,000 employees would be fired, a person familiar with the matter said, in a move that would eliminate roughly 6% of the agency’s workforce in the midst of the critical tax-filing season.

Ny-monarkismen er i gang :nerd_face:

(Ja, jeg spiller på det konspiratoriske - så ta det for det det er)

2 Likes

Er det så enkelt å kaste et land og et folk i hendene på tyranniet? Er det ikke mulig at dette kan vekke Europa? Den “freden” som vi nå ser konturene av, vil medføre at alle liv og alle tapte verdier var til fånyttes.
Slik jeg oppfatter deg, mener du at Europa og Ukraina vil måtte godta alt som Trump og Putin kommer opp med, uansett hvor galt det er?

2 Likes

Det er forskjell på å mene dette, og å tro/mene at det er dette som kommer til å skje. Å prøve å forutsi den kalde harde feamtidsrealiteten er ikke det samme som å ønske at det skal skje.

6 Likes

Jeg er sikker på at det blir utfallet, hva jeg ønsker/mener er revnende likegyldig. Men det eksisterer tilsynelatende en oppfatning om at verden og realpolitikken var «mer» moralsk og god før. Det er ikke sant, det er en følelse ikke-basert på faktisk historie: den er at stormaktene bestemmer og det skjer mye faen i dersom de (og/eller vennene deres) gjør dumme ting (for eksempel angriper UA eller egger UA inn på et NATO-spor i forkant / bomber i filler Libya uten grunn / invaderte og ødela Irak basert på ren løgn / Agent Orange i Vietnam / og så videre).

Edit:

Vet ikke hvor mange ganger jeg har understrekt at mine vurderinger er personlig kjipe og deprimerende.

7 Likes

@nordpolen og @rosk82, ser Småprat 1 er steng så jeg svarer dere på Småprat 2.

Hvor forskjellig er Islam fra Kristendom? Gud på arabisk er Allah, på hebraisk Elah og på arameisk Elahi. Tre språk som er nært knyttet. Måten muslimene ber på, prostration, finner du igjen hos enkelte ortodokse kristne og noe angivelig Jesus også utøvde som jøde ihht til det gamle testamentet. Videre, innholdet i Koranen er faktisk ganske forenlig med Bibelen. Koranen nevner Jesus 25 ganger og 8 ganger som messias, Abraham 69 nevnes ganger, jomfru Maria 34 ganger, Noah 43 ganger, barn av Israel 80 ganger etc Beretningene av disse er forenlig med Bibelens. Alle bilder jeg har sett av jomfru Maria har hun må seg et hodeplagget man i dag ser hos nonner eller damer med hijab. . Det å ta renter på penger lånt ut til fattige var noe som man ikke praktiserte i Jødedom eller tidlig Kristendom, og det samme ser du i Islam. Mitt poeng er at likhetene mellom Kristendom og Islam er lang mer enn ulikhetene.

Likhetene stammer fra at muslimene anerkjenner Bibelen og Toraen til å være Guds lære, men de mener at Koranen er den siste boken fra Gud. Slik sett, hvis du er troende kristen så har du mye mer til felles med en muslim enn med en ateist eller jøde (siden muslimer tror på Jesus som en profet og messias). Dere ber til samme Gud, men hovedskillet er at muslimer tror ikke på treenigheten, samt at de mener at Koranen er v3.0 av Guds budskap og at Muhammed er budbringeren.

Det bildet du viste til fra London ser jo fremmed ut, men hvis man studerer det så oppfordrer det folk til å gi almisse til fattige i Guds navn (Allah). Ikke så skremmende budskap.

Jeg kan gjerne vise til flere eksempler hvis ønskelig. Det at jeg merner at kristne og muslimer ber til samme Gud og at religionene er veldig like er ikke noe kontroversielt. Over til spørsmålet om «våre vestlige verdier» og forenlighet med Islam.

En sivilisasjon er i konstant endring og det oppstår ikke fra intet. Sivilisasjoner bygger på noe gammelt og noe nytt. Sivilisasjoner re-oppfinnelser, forbedrer og har de novo innovasjon, dette sees i alle aspekter av samfunnet slik som kunst, litteratur, arkitektur, vitenskap, politikk….En sivilisasjon er i kontinuerlig endring og flux mye takket være ytre og indre påvirkninger, hva som var der før og hva som kommer etter har sin påvirkning og former. Dette gjelder også det noen vil kaller «Vesten».

Før «Vesten» fikk sitt store oppsving i renessansen (jeg ser bort i fra Vikingtiden som også var en imponerende sivilisasjon i sin fulle rett, mer enn den for kred for) så var det de muslimske landene i Nord-Afrika, Spania, Midtøsten inkl Iran som hadde samme status som «Vesten» har i dag, dvs den «sivilisasjonen» i sin høytid. Akkurat som engelsk er språket alle forskere bruker nå så var det arabisk som gjaldt hvis man skulle være oppdatert i siste viten. Den muslimske sivilisasjonen var i front av matematikk, astronomi, medisin, filosofi, lovgivning etc. Dette var mulig siden Islam i Koranen promoterte at man skulle søke vitenskap, å søke kunnskap var et påbud. Dette i kontrast til hvordan samtidens kirke så på vitenskap. De muslimske landene bygget videre på den antikke greske og hellenistiske sivilisasjonen samt hadde interaksjon og hentet kunnskap fra India og Kina. Knutepunkt som Baghdad, Damaskus, Granada, Toledo og Kairo var dagens Boston, Oxford, Paris, New York etc

Eksempelvis; matematikeren Al-Kwarizimi på 800-tallet, som anses å være «faren» til moderne algebra (og definerte flere av de ulike læresetningene du lærte på skolen), gjorde utregninger på hvordan sola, månen og fem ulike planeter beveget seg, mens hans kollega Al-Biruni deduserte jordas radius. Merk, omtrent 800 år etter at Al- Kwarizimi publiserte dette, ble Galileo Galileo, i 1610, forfulgt av paven for å mene at jorda roterte rundt sola og ikke omvendt.

Thomas Aquinas, som fremmet at kristendoms doktriner må forstås med fornuft og resonnement i Summa Theologica er har en identisk bevisføring i sine teser som den Al-Farabi’s fører i Al Jami som ble publisert 300 år før Aquinas. Å tro fordi man forstår var en innovasjon framfor blind tro.

Slik som en av Europas fremste filosofer i middelalderen, Bacon skriver i åpningen av sin Philosophae, hvis ikke arabisk og gresk vitenskap nådde Europa så ville ikke hans arbeid være mulig.

Nedstengelsen av akademiet i Athen av den romerske keiseren Justintian i 529 sies å være den siste skolen i Kristne Europa som hadde fri høyere utdannelse. De neste liknende universitene ble ikke bygget i Europa først på 1100 og 1200 tallet (Salerno, Bologna, Montpelier, Paris og Oxford). Denne flere hundre år etter at de stpre muslimske universitene i Kairo, Damaskus, Baghdad, Konstantinope, selvi i Europa hadde muslimene verdensledende universitet i Cordoba og Toledo. Det var også her konseptt med å gi stipend, og få en universitetsgrad grad og mye av den vitenskapelige metoden vi i dag kjenner ble formet (Ibn al-Haytham som fremmet at man må dedusere hypoteser som må støtes opp med forsøk ca 500 år før Renessansens vitenskapsmenn).

Hva angår de mer softe verdier? Kanskje veldig overraskende, men et av innovasjonene med islam sitt inntreden var at kvinners rettigheter ble betydelig forbedret. Med påbud i Koranen ble kvinner sidestilt med menn, fikk samme rettigheter til å eie eiendom, verdier, inngå kontrakter og beholde disse i eget navn selv etter giftemål. De fikk mulighet til å søke om skilsmisse (sånn ca 1000++ år før kirken tillot kvinnene det samme) og mulighet til å arve og drive forretning. Kvinner fikk ogå påbudet, på samme vis som menn på å søke utdannelse. Dette sees ved byggingen av et universitet i Marokko på 800 tallet som var sponset av en kvinne smat liknende eksempler fra Damaskus på 12 og 1300 tallet hvor kvinner tok høyere utdannelser og dermed tok aktiv del i arbeidsstyrken.

Ja, alt dette er jo stikk motsatt av det man ser i flere muslimske land i dag slik som Afghanistan, Irak etc men så har mange muslimske land hatt en sterk regresjon og falt tilbake til patrealske prinsipper og tolkninger. Det er dette de fundamentale muslimene lener seg på og fremmer, men dette er altså et syn som viker fra tidlig Islam og det man så på høyden av den muslimske sivilisasjonen. Mao, de moderate muslimene du ser, hvor kvinner har like rettigheter, tar utdannelse, jobber, selvrett til hijab eller dropper den, disse muslimene praktiserer Islam nærmere slik det var opprinnelig utført i tidligere tider. Samme gjelder rett til å gifte seg, søke skilsmisse etc. Ved at vi i Vesten også støtter regimer slik som Saudi Arabia, som har en veldig snever og patriakalsk syn på Islam forverrer ting ytterligere.

Hva angår de ekstreme, akkurat som du i ethvert samfunn har noen ekstreme, se feks på dr. Arne Bye rettsaken, tror du han eller slike som han er gode representanter for legestanden selvom flere av undersøkelsene hans var funnet å kunne være fornelig med medisinsk virke ? Samme problemet har du hos de radikale inkl i Islam. Disse ekstreme som er i fptakk tar større plass enn de moderate som er i majoritet. Hva inngår ISIS, Taliban etc så er ikke det noe annet enn verktøy for å drive krig. Det samme gjelder for eksempel Gaza, det er ikke en religionskrig. Selv MBS sier han ikke bryr seg om Palestinasaken og under pilegrimsreisen i Mekka har muslimer nå ikke lov til å be for Palestinere. Poenget er at veldig mye av konfliktene er ikke religiøse, men land, ressurser og makt.

Nordpolen, jeg skjønner at dette innlegget har vært irriterende å lese (hvis du har kommet så langt) siden det nok engang er en lang «historiefortelling». Mitt poeng er at veldig mye fremdrift og innovasjon står som regel på skuldrene av «tidligere kjemper» og hva som var der før. De fleste regioner har hatt sin storhetstid, også ulike afrikanske land, Mongolia, de innfødte i Sør-Amerika etc. Så selv om ting ser bakvendt ut nå så har det ikke alltid vært slik. Jeg er glad vi i Vesten er hvor vi er nå, men er det en ting som er sikkert er at ting er i flux. Personlig ser det faktisk ut som at Vesten taper litt terreng og Østen (Kina) vinner terreng.

PS: Ja, jeg kjørte på med historie siden du liker det så innmari godt… :wink: Hvis du vil lese en skikkelig god roman som gir den en reise bak i tid anbefaler jeg Noah Gordons «Legen» som omhandler en gutt fra London som reiser til Persia for å bli lege. Jeg leste den en sommer på 90 tallet og er topp 3 beste bøker jeg har lest.

8 Likes

Det var da også slik mitt spørsmål var ment.

Greit nok at verden er styrt kynisk av de som har makt, men en grense må da vel gå et sted?

Både ja og nei, det handler om å spille kortene «rett», og det er der «Vesten» har spilt en passe god hånd så dårlig at hegemoniet er betydelig forkortet - og nå er det mer ubehagelig enn det det burde blitt. Men, heller rask og brutal return til virkeligheten enn alternativet. Det er en ny realpolitisk virkelighet som venter.

4 Likes

Dette burde jo være interessant, har ikke sett den ennå, men Magnus Carslen hos Joe Rogan.

3 Likes

Noen her husker kanskje at jeg i presidentvalgtråden calla mayhem om 3. sildekongen dukka opp (var to som ble funnet døde på stranda i fjor høst).

It just happened.

Faktisk i levende form (ekstremt sjeldent observert levende fra land, kanskje aldri).

Prøvde visstnok å strande seg selv 3. ganger.

Consider yourself warned.

Three oarfish, and you’re out.

Siden jeg ikke er tungt inne i sildekongehendelsefortolkninger, så er jeg usikker på om det er “the appearance” som utgjør farevarselet, eller om det er at den ligger død på stranda som indikerer at shit is about to go down.

Muligens er disse folka Stanislav Petrov inkarnert når setter den ut igjen.

2 Likes

Husker det:

image

Og sant nok, det ble Mayham:

image

Kunne sannsynligvis ha stått på samme sted på stranda i California, og luktet død sildekonge en dag, og noen måneder senere luktet branntomt.

2 Likes

Mangler bare jordskjelv og John Fogerty nå.

Herregud, hva om Keith Richards dør snart?

1 Like

Noen som kommer til å kjøpe Tesla de neste dagene???
Les særlig slutten her:

7 Likes

Her blir Fox news sine seere faktisk objektivt informert om det motsatte

5 Likes

Jeg følger faktisk ganske nøye med på jordkjelv, og ikke minst vulkanutbrudd nå. Og det er faktisk i Europa det skjer. Har vært en jordskjelvsverm ved Santorini, noe først alle eksperter var enig om skyldtes, og gikk langs diverse forkastninger, men har i løpet av siste uka blitt mer og mer anerkjent som en magmatisk intrusjon, og kan i verste fall være undersjøisk i Kolumbo-vulkanen. For de som husker litt kom vulkanutbrudd på Island og nær den blå lagune et år etter en jordskjelvsverm.
Forøvrig var det Santorini som kollapset den minoiske siviliasjonen på Kreta for 3600 år siden og skal være opphavet til myten om Atlantis.

Selv om sjansen er mye mindre på en annen vulkan som har våknet, og rystet innbyggere med jordskjelv, Campi Fleigri ved Napoli, så er den 1 av de 10 største utbruddene siste 100 000 år, en såkalt VEI 7. Senker fort temperturen på jorda med 1 grad noen år. Da blir det enda kaldere, og maybe a year without a summer, som da Terje Viken mått ro til Danmark.

Just sayin it, vil ikke se noen sildekonge på stranda i Napoli nå, egentlig ikke på Santorini heller.

3 Likes

Pga av sammensetningen av grunnen så kjentes 3.9 jordskjelvet som et 5 (mer enn 10 ganger så sterkt siden skalaen er logaritmisk), så folk fikk nok fart ut av husene sine.