Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

På tide å stille krav til de som styrer? Har tydelig ingen kontroll.

4 Likes

Men hvis en enmansføretagare er 2 sein med noe så finns det resurser…
Det er neppe resursbrist som er problemet, uten at de kriminelle har penger tok til å betale de rette folka så at de får vare i fred. Det er jo ikke sånn at omfattande svindel kan fortgå over tid hvis ikke noen ansvarig låter det fortgå.
I utgangen av 2022 så hade skatteetaten 7046 ansatte. Det er garantert fler nå.

1 Like

En som har hatt litt av en rollercoaster. Er det easy come, easy go man sier🙈

3 Likes

Slår selv Idar Vollevik.

2 Likes

Er det nå vi skal innføre eksporttoll på norsk laks til Kina?

2 Likes

og nå…India? :worried:
image
https://x.com/i/status/1842496198684639590

2 Likes

Kan man kjøpe opsjoner i enkeltaksjer på IG? Mener jeg har sett dette tidligere, men nå er utvalget på vanilla-opsjoner ekstremt begrenset.

Søppel fra ende til annen. Weak as fuck :man_facepalming:

3 Likes

…tid til lek på kontoret? :sweat_smile:
image
https://x.com/i/status/1843016280422629420

1 Like

For elleve år siden kostet en pakke med fire laksefileter på Kiwi 39,50 kroner.

I dag koster samme pakken nesten fire ganger så mye, altså 137,50 kroner. Det er etter det Kiwi kaller «momskutt».

Man kan kjøpe varianten med skinn og betale 72 kr. Joda, det er mye dyrere, men fra 39,50 til 72,10 kr over 11 år er 5,6% i året. Høyere prisstigningen enn snittet, men ikke så mye mer. Tipper kjøtt har blitt tilsvarende dyrere.

Btw, dette er også slik det fungerer når staten måler inflasjon. Har vare X gått opp 20% i pris som gjør at folk i større grad kjøper vare Y som har gått opp 5% i pris, så ender inflasjonen nærmere 5% enn 20%.

1 Like

Dagsrevyen kl.19

Støre står ved at skatteletten «i perioden» (4 år) er 4800kr.
Det høres mye bedre ut enn realiteten som er 400kr i år.

Tips til Støre:

• Si heller at skatteletten er 8000kr. Glem å si at det er i perioden siden Arbeiderpartiet ble stiftet i 1887.
  • Dropp også å si at skatteøkningene samtidig har vært noen hundre K.
6 Likes

Tja det er vel ikke annet å vente fra de som kaller seg sosialdemokrater, men som i realiteten er sosialister.

3 Likes

Skal vi gå i sørgemodus om fiskerinæringen har klart å skape et marked for eksport av fisk som gjør at de tjener penger (godt hjulpet av kronekursen må sies)? Hørte ingen, bortsett fra fiskerne, som klagde når prisen på fisk var lav.

2 Likes

Den der laksen til 39,50 for 500 gram (med skinn) var vel knapt egnet som dyrefor. Bra kvalitet fisk av “riktig art” koster, dessverre. Da tenker jeg på torsk, laks, osv…

Dette gjør at de mest betalingsvillige kjøper andre (billigere) proteinkilder enn fisk. Så kan man jo alltis diskutere om det virkelig er et helseproblem at folk spiser mishandlet kylling fremfor å spise mishandlet laks.

4 Likes

Hva gjør dere nå a folkens?

Markedet går bra, selvom det kansje ikke burde?

Rimelig syke svingninger i oljepris siste ukene.

Samt brutalt fall på Hang Seng i natt -10%!!

Er det nå det smeller?
Å børsene stuper 15-30% på kort sikt?

Sitter folk med overvekt på cash?
Eller er dere all inn på stocks?

Valgte selv å selge meg ned i ganske mange aksjer i dag. Å er nært 50/50 cash/posisjoner.
( sett vekk fra fond )

1 Like

Det brutale fallet er vel bare en korreksjon på den passelig elleville oppgangen som har vært etter at kinesiske myndigheter annonserte at det vil stimulerer litt for et par uker siden.

Oljeprisen er vel også bare en korreksjon etter at markedet posisjonerte seg for et israelsk [umiddelbart] angrep på iranske oljeinstallasjoner.

Klart, når man har skyhøye forventninger, så blir skuffelsen / nedturene deretter.

Men smeller? Neppe helt ennå? Hvem vet. Må vel et eller annet gedigent eksternt sjokk til.

3 Likes

Godt inne i norske og svenske aksjer, men jeg swingtrader, så alltid stop-loss og kontroll av risiko. Derfor ikke redd for at markedet skal snu. Og så lenge S&P er i en klar oppovertrend er det bedre å være i markedet enn ikke for min del.

Leker meg også med å day-trade olje, men det er bare med småpenger. Olje trender godt nå.

8 Likes

Jeg har en del kontanter, ja. Kjøper en del løpende på lang sikt.

Ser mer på eventuell nedgang som kjøpsmulighet.

1 Like

Her har vi mannen som nekter å la seg kastrere av samfunnsfeminiseringen

Selvfølgelig fullstendig over streken, men steike, så kult!

2 Likes

Uten samfunnsfeminisering, så hadde vi alle vært bankranere. Synd.

1 Like