Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Nja, synes det er å dra det for langt. Både maskulinitet og femininitet kan dra oss ut i grøfta. Kunsten er å finne den sunne balansen. Bankran blir for mye. Men å ha potensiale til å være farlig, sammen med evnen til å kontrollere seg selv - det er balanse.

Skulle jeg hatt med unger på ukestur i naturen hadde jeg sikkert foretrukket å ha med disse ungene framfor noen overbeskyttede dukker som vokser opp uten far.

Ja, jeg tror vi er et godt stykke på vei inn i en form for femininitetsdominans som slår veldig uheldig ut for flertallet av gutter, unge menn, menn, jenter, unge damer og kvinner!

1 Like

Ser etter brukte skøyteski på 150-160. Enten er de brukt som grusski, eller så koster de like mye som nye. :crazy_face:

2 Likes

Gammel video fra båt som lå på land i lousianna under en annen orkan.

1 Like

Her snakker vi om og sikre huset.

Får ikke låst opp artikkelen,men etter å ha gjort en større “avkastningshistorie” selv(som jeg ikke har nubbekjangs i å replikere :sweat_smile:),så kan jeg si det rett ut at det å gjøre suksess på børs har MYE å si å være på rett plass til rett tid,-man må være påpasselig med suksess,ikke alle klarer å bære det over tid…det var som en smart mann engang sa : “Suksess er farlig,det får smarte folk til å tro at de er immun mot å gjøre feil”…så det blir litt missvisende med en “slik blir man milljonær” -artikkel :sweat_smile:

3 Likes

Kanskje du skal skrive en lykkeformel for oss på tekinvestor? Mye av hemmeligheten må jo ligge i metoden for å være på rett sted til rett tid :wink:

2 Likes

Jeg har jo også gått fra null til millioner, men en god del av det er jo rett og slett sparing…

Hvis man skal gå fra null til millioner på kort tid uten å spare masse, så er det jo fordi man har tatt høy risiko og hatt flaks. Det er ikke akkurat veldig vanskelig å ha flaks på aksjemarkedet. Velg riktig aksje og du blir millionær. F.eks. Nvidia eller AMD er nylige eksempler. Husker jeg så på AMD rundt 2015-2016, kursen var rundt 2$, nå er kursen 170$. Kjøpte ikke pga valuta og gebyrer (og jeg var ikke skråsikker) :stuck_out_tongue:

4 Likes

Ikke noe nytt det der. På kysten av Finnmark er det enkelte som har “stroppet” fast husene sine permanent, med stålwire over taket.

4 Likes

joda…alle investores drøm er jo selfølgelig å investere i den typiske nyoppstarta og børsnoterte “Fintech 2000” til “1 krone”(som ingen før har hørt om før :sweat_smile:) som går 50 ganger`n på børsen etter 6-7 måneder :tipping_hand_man: er ikke så vanskeligt det :crazy_face:

ser f.eks hos Spetalen,han hadde et momentum i oppstarten,men ser formuen hans nå har stagnert,-så vi får som regel bare 1(?) kjangs i å gjøre stort,deretter er det om å sette kapitalen inn i modne selskaper som betaler utbytte eller gjerne i et annen rentepapir som gir fornuftige prosenter i avkastnning,-allt dette før man ødelegger vektingen i feil aktiva og den potensielle fortjenesten forvitrer i annen uheldige investeringer.

poenget er,at vi har en slik psykologi at vi har lett for å svelge rått det som blir sagt(i media,venner etc…),og vi skaper en illusjon der vi tror at hvis vi gjør det ene,så skjer det andre automatisk :tipping_hand_man: “så enkelt”

vi som har vært aktive på børs noen år har en veldig god erfaring,så når vi ser slike artikkler,så blir det en reaksjon da det er så “ekstremt” å hevde at børs er enkelt og det finnes en “suksess” oppskrift,-det er så mange ganger en sektor kan oppleve medvind,men det er gjerne ikke gjeldende for akkurat den investeringen man sitter med i portefølgen…

3 Likes

Dette er ganske vanlig med hytter på barfjellet også.

2 Likes

som firi? :stuck_out_tongue:

Er dog ikke 6-7måneders reise men eller 3-5år :smiley:

Hav sier dere om tyske industri-aksjer? Tyskland synes ju vare intressert i å avvikle sin industri. Jeg ser litt på PVA. Men jeg tenkte mer gjenrellt. PVA har tilverknning i Tyskland og er high tech. Ikke noe du flytter til Kina eller India sånn bare uten videre.

Sindre som ingen kunne hindre selger :sweat_smile::grin:

3 Likes

fun fact: oppstarten til Julnissen var iført Grønn farge,Coca Cola gjorde et av tidenes størte suksess med lanseringen av Coca Cola og brukte Julenissen som en Maskot.og Valgte Rød farge,noe som vi har vært vandt til å se i mange generasjoner :wink:

1 Like

Helikoptere kan nå finne deg hvis du har mobil på som søker etter dekning, men ikke har det.

Òg systemoperatøren som fann mobilen hans oppmodar til å ha mobilen som fast følgjesven i fjellet.

– Ta med mobil, ta med batteripakke, og ha den påskrudd. Det einaste me treng er at det er straum på mobilen og at han er på. Så kan vi finne deg ved behov, og redde liv.

3 Likes

image

Kort sagt, når du gjør bildesøk på Google, så får du opp masse AI-genererte bilder. Verdien av bildesøk blir mao redusert veldig mye. Lurer på om det samme kommer til å gjelde AI-genererte tekster. Antar jo egentlig det, så du ender opp med å måtte vade gjennom tonnevis med crap for å finne hva som er ekte.

2 Likes

Google er allerede i princip verdiløst som søkemotor. I hvertfall ikke langt fra. Bing er ikke bedre.
Dette gjeller før industriellt bruk. Jeg søker ofta etter komponenter men 90% av resultaten er blaj fra fra indiamart eller noen kineser som betalt før reklamplass. Kommer i beste fall noen relevante resultat 3-4 sider lengre ned.
Hvis noen kommer med en søkemotor som viser virklige, relevante resultater så kommer denne at ta over marknadet på nolltid.
Det kan også bli sånn i Fremtiden at man må betale før at få ritkiga søktjenster. Google og bing er gratis at bruke og da blir resutlaten derefter.

6 Likes

“I de aller fleste tilfeller oppnår norsk havvind for lave priser til å dekke sine kostnader over levetiden…” :grimacing:

2 Likes

Vitaminpiller ikke bra for helsen?

Å spise mat med gode næringsstoffer derimot.

4 Likes