Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Å enda så greier vi ikke ordne opp i alle utfordringene vi har her hjemme for å gjøre hverdagen til Ola og Kari så lett så mulig? Unge som gamle. Det er for meg en stor skam. Kan skjønne alle skal få så langt det rekker. De er vel prioriteringene til de folkevalgte som er poenget her.

4 Likes

Burde sikkert spurt megler, men spør deg først:

Betyr dette at hvis jeg f.eks vil kjøpe SVOL eller ZROZ ETF’ene (som det f.eks ikke finnes UCITS-varianter av), så kan jeg bare ringe til megleren min, og så kjøper den “proffe” megleren min produktet til meg?

I likhet med @Christian skjønner ikke jeg hvorfor du insisterer på å sette akkurat bistand opp mot fattigdom her hjemme.
Kan jo like godt si at når man brukte 1 748 milliarder kroner i 2023 så burde man finne rom for å sørge for at folk her hjemme ikke går sultne.

Jeg er helt enig i at man bør gjøre mer for å bekjempe fattigdom her hjemme. Så er det komplekst da det er veldig mange grunner til at folk er fattige.

4 Likes

Enig! Mange ute i verden trenger vår hjelp nå

2 Likes

Enig i at mange trenger vår hjelp og vi bør hjelpe, men hjelper den hjelpen vi gir? Har sett referert til studier som viser at det ikke er tilfelle. Det virker å være lite vilje til å sørge for at hjelpen vi gir faktisk er den hjelpen de trenger. Å kaste penger på problemer er ikke alltid en god løsning.

5 Likes

Nei, du må bli “proff”. Masse papirer og megler må godkjenne at du er proff nok til å være proff.

2 Likes

Påvirker dette CFD’er som bruker f.eks SP500 som underliggende instrument?

Å se på hva man bruker penger til både hjemme og ute er viktig. Studier viser at bistand har vært helt essesnsiell for å redusere andelen av fattige i verden. Men det er helt klart også en god del bistand som treffer dårlig. Så det er selsvagt viktig å evaluere og være målrettet med bistandsmidler.

Tenker det samme gjelder for å få bukt med fattigdom her hjemme. Man kan enkelt løse fattigdommen i Norge i 2025 ved å dele ut penger til de fattige men det er jo ikke noen langsiktig løsning. Det viktige er jo slik jeg ser det å sette folk i stand til å komme seg ut av fattigdommen selv.

3 Likes

greit,det er tøffe krav til 16-åringer,men når man er selv pasient,så vil man unngå å få legetime av Dr. “Snittkarakter 2” :see_no_evil:

2 Likes

resultatet fra statsbudsjettet 2025

image
image
https://www.dn.no/politikk/statsbudsjettet/statsbudsjettet-for-2025-dette-ble-de-enige-om/2-1-1746816

Det er skrevet av en elev med mest 6-ere…

En ting jeg tenker er at vi burde utdanne flere leger. Vi har da ikke nok!? Det hadde hjulpet på.

4 Likes

Har vi for få leger? Medisinstudenter venter jo i årevis på praksisplass i Lis-ordningen?

3 Likes

Helsesektor, Norsk helsesektor | Det er typisk norsk å være dorsk.

200k som mangler fastlege.

Var på fjelltur med en som jobbet på sykehus, klaget på arbeidstiden. 48 timers uker eller deromkring. Husker ikke nøyaktig.

2 Likes

Vi har altså mer enn 30% flere leger enn resten av OECD ifølge linken din?

Vi har for få fastleger fordi det er blitt såpass lite gunstig at medisinstudenter flest velger andre retninger.

Her har du også fra samme link vedrørende for få praksisplasser:

Edit: vi har altså ekstremt mange leger, spesielt siden vi lar utlandet utdanne mange av dem. Men vi har dårlige ordninger for å få trent studenter opp og gjøre dem til fullverdige Leger

4 Likes

Jeg kan ikke så mye om legedekning, men jeg tror rammebetingelsene er en veldig viktig del av bildet, som du er inne på. Ikke bare for fastleger, men også på sykehus. Ta for eksempel innføringen av Helseplattformen eller gynekolog-flukten fra Haukeland sykehus. Sykehusene styres som bedrifter med ledere som, etter mitt fullstendig sofa-synsende inntrykk, ikke har forståelse for hva som får leger til å både bli og trives. Når det private kan tilby lignende arbeidsoppgaver og sikkert bedre betingelser, skjønner de fleste hva som skjer.

Et annet eksempel, er en artikkel i dagens BA (Bergensavisen) hvor psykologer hos utekontakten skal byttes ut med psykologer på kontorer (for å utnytte ressurser bedre). Som om det ikke er noen forskjell for de systemskeptiske og tidvis traumtiserte barna som reker gatelangs om psykologen er en de møter ute og danner relasjon med, eller en som sitter på et kontor og venter på at de skal dukke opp. Som de garantert ikke vil gjøre.

For at gode fagfolk skal bli og trives, må de øverste lederne forstå dynamikken og fagfeltet. Regneark er en nødvendighet i et velferdssamfunn, og jeg har ikke løsningen. Men jeg tror at «å spare seg til fant» ofte passer det offentliges prioriteringer

8 Likes

image

European Union: In a joint statement on 27 October, the European Commission and the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy Josep Borrell called on the Central Election Commission of Georgia to “swiftly, transparently and independently investigate and adjudicate electoral irregularities and allegations thereof”.[279] The same day, the President of the European Council Charles Michel stated that the allegations of irregularities “must be seriously clarified and addressed”.[280] On 27 October, a joint statement signed by the chairmen of the committees on foreign and European affairs of Germany, Lithuania, Estonia, Latvia, Ireland, Ukraine, Poland and Canada, as well as the Third Deputy Speaker of the Riksdag of Sweden Kerstin Lundgren and MEP Rihards Kols, urged the European Union not to recognize the results, deeming them “neither free nor fair”, while also reiterating support for Georgian President Salome Zourabichvili.[281][282]

On 29 October, U.S. President Joe Biden issued a statement from the White House in response to the elections in Georgia, asserting that independent, internationally recognized, and local observers deemed the October 26 elections neither free nor fair. He urged the Georgian government to transparently investigate all electoral violations and to initiate a dialogue with all political forces

En smule mild og villedende ordbruk fra NRK her? Det er virkelig flere enn opposisjonene i Georgia som ser problemer med valget.

Full kontroll :dizzy_face:

7 Likes

Hintet her er vel at bommen er på mer enn det staten drar inn i formueskatt. :stuck_out_tongue:

1 Like

Viktig avtale er signert! har sett mye fustrasjon fra Briter som har fått sine fiskeområder invadert av andre medlemsland etter de selv inngikk i EU…dette har vært EU`s største utfordring der medlemsland har blitt påtvunget regler på en særdeles udemokratisk måte,-det at norge også har signert er nok et tegn på utfordringen med den enormt viktige næringen vi har her til lands,-ser ikke vekk ifra at vi nå får høre hva vi skal stemme for i ettertid fra politikere…

5 Likes

Nå står det ingenting om Barentshavet, men jeg antar at denne avtalen gir EU-flåten rettigheter der. Synd, for de bandittene er ikke så gode på lover og regler…

2 Likes