Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Jeg tenker at vi spiser veldig lite innmat, vi spiser jo hovedsakelig kjøttet og mye kylling… Så at det kan bli lite Folat B12, osv virker jo relativt sannsynlig?

Btw, er ikke akkurat holmes som reklamerer for dette. Jeg ba han poste link. Rett og slett fordi jeg har målt verdier av B12 som er i nedre grense.

Angående vitamin A i okselever:

3.5 ounces (oz), or 100 grams (g), contains 7,740 mcg of retinol, or 860%Trusted Source of the DV

5 gram har altså 43% av daglig anbefalt dose. Pillene som ble linket til var på 0,5 gram. Våt vekt neppe > 5 gram?

ref: 20 Foods That Are High in Vitamin A

1 Like

Energimerking bør foregå på samme måte som i EU da. Ikke et særskilt strengt opplegg som vi har i Norge.

For meg blir det viktig å ikke overfokusere på et enkelt kosttilskudd. Et balansert kosthold med variasjon i proteinkilder og grønnsaker birdrar som vi alle vet til å dekke behovene for B-vitaminer uten å måtte ty til levertilskudd. Det finnes andre måter å forbedre næringsinntaket på som ved å nytte seg av flere organkjøttkilder i kostholdet eller bruke andre naturlige alternativer.

1 Like

Det er jo ikke noe kunstig framstilt det her, men frysetørket lever :stuck_out_tongue:

Ja for all del dytt det i deg.

Fra samme liste:

Sweet potato, baked. 1 cup (200 g) contains 1,920 mcg retinol activity equivalents (RAE), or 213%Trusted Source of the DV.

Jeg spiser relativt ofte søtpotet, og da ofte mer enn 200g via søtpotetbåter til biffen eller kyllinglår. :stuck_out_tongue:

1 Like

Målinger på personer som tok 10 000 IU daglig i 12 mnd lå 25OHD på 96 ng/ml.

Det dem er ser etter med tanke på forgiftning er kalsiumopphopning i blodet som kan forsårsake problemer. Men der var det ingen problemer å spore etter 12 mnd med 10 000 IU.

Average serum calcium level in the vit D group of 418
9.6 mg/dl
Range of 8.6 to 10.7
(Normal 8.5 to 10.5)

Average serum calcium level in the non vit D group of 777
Mean 25OHD3 level of 27.1 ng/ml
9.5 mg/dl
Range of 8.4 to 10.7

Forskningen av nyere dato ser på et 25OHD nivå på 100ng/ml som en mulig target for ønsket nivå.

Selvtester som man får kjøpt no, gir deg beskjed om at du har normalt nivå hvis du er over 30 ng/ml…

1 Like

Jeg tenker at et naturlig produkt laget av gressforet storfe som ikke har fått antibiotika høres bedre ut en en syntetisk pille. Men jeg skrev også gjør din egen research. Bare deler at dette er noe jeg selv tester (et tilsvarende men annen produsent som jeg har kjøpt i Sverige)

2 Likes

Da forstår jeg hvorfor Holmes nevnte vitamin K2, siden det skal få kalsium ut av blodet og til skjelettet. Man lager det selv av vitamin K, men da må man spise nok bladgrønt (letteste er nok brokkoli) og ha en fordøyelse som fungerer godt.

1 Like

Samlet sett, selv om høye doser vitamin D kan være trygge for noen, bør man vise forsiktighet med doseringen og videre konsultere helsepersonell før man tar høye doser over lengre tid. Risiko er forhøyet kalsium i blodet som KAN føre til nyrestein, nyresvikt eller kardiovaskulære problemer. For å være SUPER kritisk så viser forskning at selv om 10 000 IU daglig kan være trygt på kort sikt er de langsiktige effektene av så høye doser ikke fullt ut forstått. Langvarig bruk av høye doser kan potensielt føre til uforutsette helseproblemer, som kalsiumbalanseproblemer, nyreskader eller andre bivirkninger som ikke har blitt identifisert i korttidsstudier.
Edit: men hva vet vel jeg. …som man reder, ligger man

2 Likes

Alle tingene du nevner er viktige ting å ha i bakhodet, og har blitt nevnt som en risikofaktor ved for høye doser av Vitamin D.

Men i studiene og intervjuene med leger/forskere som studerer disse tingene må man betraktlig høyere opp i dosering før det blir ett problem, eller man har andre underliggende helseproblemer som kan spille inn.

Men normalt friske personer har ingen problemer med 5000-10000 IU i de nyere studiene jeg har funnet.

Men folk må sette seg inn i slikt selv.

Jeg vil iallefall prøve en høyere dose med D vitaminer de neste månedene, og se om jeg kan merke noe forskjell.

Hvis jeg klarer skal jeg og gå privat å få tatt noen blodprøver for å se på verdiene mine over tid.

1 Like

Alle bør ta en blodprøve å sjekke nivå av D vitamin. Er den lav, starter man med en dose og måler igjen 3-6måneder etterpå. Så justerer man videre opp eller ned.

Å bare ta D vitamin uten å måle effekt har svært lite for seg.

1 Like

Hvis du leste over, så vil D-vitamin-nivået være på topp rundt august, og så falle mot mars/april før det går oppover igjen. Det er mao ikke noe vits å måle D-vitamin i august, se at det ser ok ut og så ikke ta D-vitamin. Dette gjelder for en typisk nordmann som ikke tar D-vitamin.

3 Likes

Jeg opplever en dose på 5000–10,000 IU daglig som relativt trygt for friske personer. Hvis du kombinerer dette med K2 og magnesium og følger nivåene dine via blodprøver for å bekrefte at du holder deg innenfor optimale verdier så vil nok dette kanskje kunne gi deg et informert grunnlag for videre justering.

2 Likes

Det er en annen form for a vitamin i grønnsaker (det kan man spise ubegrenset av), men tran f eks har mye retinol. Man kan redusere inntaket om man f eks også tar tran tenker jeg eller bare vil sikre seg. Den jeg kjøpte anbefalte 6 tabletter per dag, men ingen ting i veien for å ta 3 det blir billigere og fortsatt masse b vitamin

En helt kul tilnærming, men her kan man lett gå til grasrota å balansere mellom kosthold og kosttilskudd hvor nøkkelen er å unngå overdosering og sikre tilstrekkelig næring. Ville kanskje tenkt at enkel og effektiv løsning er å fokusere på et næringsrikt kosthold med matvarer som er naturlige kilder til B-vitaminer og vitamin A, som kjøtt, fisk, grønnsaker og fullkorn. Hvis tilskudd måtte være nødvendig ville jeg velgt et bredt spekter av vitaminer i én tablett for å forenkle inntaket.

Det er faktisk ganske viktig å måle. Veldig mange har et gen som gjør at man tar opp D vitamin MYE dårligere enn andre. Og har man mørkere hud så tar man opp enda mindre.

Tar mellom 80 og 160 mcg pr dag, Har fortsatt litt lavt men måler nå hver 3dje måned for å finne en solid og god dose.

2 Likes

Mellom 75-125 nivå i blodet burde være greit for en tilnærmet optimal helse. Nå vet ikke jeg bakgrunnen for din optimalisering, men siden du måler hver 3. kunne du jo f eks justert dosen basert på resultatene :man_shrugging: Hvis nivåene dine fortsatt er lave til tross for at du tar 80–160 mcg, kan det være nyttig å prøve å øke dosen, men dette gjør du sikkert allerede i samråd med helsepersonell for å unngå overdosering.

Derfor jeg måler sammen med lege for å finne bra nivå. Målet er 100-150, så får vi se. Mye god forskning som kommer på D vitamin fortiden. Og det man egentlig ser over alt er at fryktelig mange har lave nivåer.

3 Likes

Viktig poeng mister. Alt for mange har lavere nivåer av D-vitamin enn de selv trorselv om de kanskje ikke er klar over det. Kan kanskje skyldes flere faktorer som mangel på sollys, dårlig opptak på grunn av genetikk eller i mange tilfeller livsstilsvalg. Når folk går rundt med et lavt nivå kan det fortpåvirke helsen på flere måter fra immunforsvar til beinhelse så regelmessig testing og tilpasset dosering er avgjørende for å oppnå et optimalt nivå.

2 Likes