Hvordan forventer dere å oppleve forbedring av helsen av disse kosttilskuddene, uten å gå i placebofella?
Typisk er jo at man mener å kjenne en positiv effekt, men merker likevel ingen forskjell om man slutter med tilskuddet…
Som du skriver så opplever mange en placeboeffekt så kudos for god og kritisk refleksjon, men for å unngå dette så kan det være lurt å måle nivåer før man starter og deretter f eks 3 måneder så ser man fort om konkrete endringer i nivået indikerer en reell effekt. Det merker du fort på søvn og velvære. Idrettsutøvere bruker gjerne blodprøver for å evaluere før/etter i en kontrollert periode. Man får stole på det objektive kontra subjektive for å skille reell effekt/placebo.
Endel av disse justeringene via kosttilskuddene vil også først ha effekt på lang sikt. F.eks. “storfeleverpillen” er ment å fikse problemer rundt B-vitaminer. For lave verdier av diverse B-vitaminer fører på lang sikt til assorterte hjerte/karsykdommer. Tviler på at man merker noe der og da.
Selv om man kan måle endringer i verdier, så kan det være at den faktisk verdien er null. Studiene er på befolkningsnivå, så hva riktig verdi for en selv behøver ikke være på “normalen”.
Personlig har jeg klart å gi meg selv migrene 1/måneden* i stedet for 1/året ved å få i meg for lite vitamin B12. Kanskje kunne jeg fått migrene bare 1/tiåret hvis jeg fikk i meg litt ekstra storfelever?
*Jeg var også sliten i en uke etter å ha hatt migrene, så jeg gikk til legen og lavt B12 var eneste målingen som var “feil”, jeg lå rett på nedre grense. Vanligvis når jeg har hatt migrene ellers har det kun vært symptomer i to dager, ikke syv.
Jeg skal ta full status på vitaminer og mineraler nå og så kan man kjøre som Evil en test på de som ligger lavt en gang i kvartalet f eks mistenker at jeg ligger lavt på d vitamin og b vitaminer men greit å få en objektiv status på alt mulig
Legger isolasjon på utsiden av muren, deretter legger de vel armering pusser og maler/legger belegg utenpå til slutt.
Du kan se det både i f.eks. Polen og Tyskland.
Vet du hva du skal måle?
Kan sende listen jeg måler. Mangler sikkert noe menmen.
Homocystein
Vitamin D
Magnesium
Hemoglobin (Hb)
Hematokrit (EVF)
Medelcellvolym (MCV)
Hemoglobinmassa (MCH)
Erytrocyter (EPK)
Leukocyter (LPK)
Trombocyter (TPK)
Ferritin
Järn
Vitamin B12 (Kobalamin)
Folat
Zink
Sleng på testo også. Mange menn over 35 som har lavt nivå.
Furst utfører testene for maaaaange leger.
så logger du inn her pleier man ofte finne resultatene. Da kan man google litt selv, mange fastleger tar ganske lett på prøveresultater som ikke viser at du er døden nær.
Jeg er en av dem som er lei av dette, for det er jo ikke mulig å dra i butikken å kjøpe det jeg skal ha. Jeg måtte ha fulgt med som en smed for å få med meg dagen tilbudene startet og handlet da. Når jeg kommer i butikken og f.eks. skal handle påskegodt, så er det tomt. Ræva opplegg. Butikkene som ikke går tomme vil være der jeg handler.
Det som irriterer meg er at mange butikker tar bort varene det er priskrig på.
“nei det er tomt, vi får ikke inn mer heller” Jo men for helvette, JEG VIL HA GREDDOST TIL VANLIG PRIS!
Anyhow.
Tulleopplegg.
53/82 eller 64% av kundene som kjøper varene det er priskrig på synes det er noe tull når butikkene går tomme. Lurer på om det er noe de tar til seg?
Spennende studie.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590123024015548
Slår litt bein under på de som vil bruke alle pengene våre på tiltak for å redusere co2.
Noen her som har Lea bank?
– Solmarkedet har vært under kjempepress fra lavprisprodukter fra Kina. Vi har så langt stått mot den kinesiske dominansen og har vært den eneste aktøren utenfor Kina som produserer disse produktene, sier Løkke-Øwre.
– Vi har endra skattereglane, slik at denne type bedrifter som Norsun kan inngå langsiktige kraftavtalar. Målet og håpet er at straumprisen blir låg, sa Vedum.
Håpet brast og det ble konkurs.
Antar de ble for små og de fikk ikke strøm til lav nok pris til å vokse, så da var det ikke liv laga.
Etterisolering av murhus må gjøres ved at hovedmengden av isolasjon gjøres utvendig. Den enkle forklaringen er at for mye innvendig isolasjon fører til utvendige frostsprengninger.
Hva tenker folk? Jeg drikker sjeldent foran barna og da bare ett glass, for jeg vet at det er merkbart etter to. Det er også lett å sette grensen ved ett, så slipper man å lure på om man skal ta et til.
Det er merkbart når flaskene kommer på bordet.
Men Ola Dunk har jo ikke alkoholproblemer, det er tabu å snakke om at noen drikker for mye.
Jeg drikker 2 ganger i mnd ca og bryr meg ikke om at jentene ser meg. Foretrekker også dagsfylla på sommeren
Mye skriverier om sjokkregninger og konsekvenser for boligeierne ang dette direktivet. Det gir en del handlerom på nasjonalt nivå for hvordan man skal nå målene. Minstekravene er ikke spesielt harde
“Forslaget innebærer en trinnvis innfasing av krav om at bygg som har dårligste energiytelse (innledningsvis energimerke G på den nasjonale merkeskalaen), skal forbedre energiytelsen.”
“Boligbygg skal oppnå energimerke F og E innen henholdsvis 2030 og 2033. I tillegg skal medlemslandene, gjennom handlingsplanen for rehabilitering, utarbeide en plan for hvordan bygningene skal oppnå enda bedre energimerker innen 2040 og 2050.”
De fleste kommer langt på vei med nye vinduer og varmepumpe. Så får vi håpe at dette ikke blir så firkantet at eldre bygg og bygg med spesielle arkitektoniske kvaliteter får egenarten rasert av “oppgraderingene”. Dette er veldig EU-firkantet. I stedet for å bruke hundretusener på oppgradering kan man ta på seg en ekstra genser og senke innetemperaturen, men det gir null poeng i klassifiseringssystemet.