Disse er allerede unntatt, på samme måte som fritidsboliger.
Nå er du på direktiv-nivå? Det er litt flytende hvor grensene går her (som åpner opp for nasjonalt skjønn)? Verneverdige hus er en ting, men eldre hus, typ fra før 60-tallet, er vel ikke automatisk fritatt, leste nylig om en forening som kjempet for det, og da er det vel ikke i boks?
Dårlig formulert av meg. Eldre bygg tolkes under en “kost/nytte vurdering” slik jeg leser det.
Med et trehus med offisielt byggeår en gang på 1700-tallet snakker jeg sikkert for min syke mor, men denne energimerkingen er veldig teoretisk, med bokser som kan hukes av etter låste kriterier (vinduer, dører type sånn og sånn), faktisk forbruk spiller ikke inn. Man kan ha ypperlige vinduer og hull i veggen ved siden av, for å karikere. Det blir en vannvittig sløsing med energi og ressurser hvis alle må kjøpe nye byggevarer og kaste de gamle for å kunne tikke av på de rette boksene på energimerkingsskalaen. Det kreves en viss energimengde for å produsere og levere nye vinduer også. Men det faller utenfor regnskapet.
Formålet med EU-direktivet er å kutte utslipp av klimagasser. Det er jo relevant om man fyrer med kull, olje eller gass.
I Norge vil energieffektiviseringen i beste fall ha en indirekte påvirkning på norske klimautslipp siden vi varmer opp boligene våre med vannkraft.
Det å spare strøm har andre effekter også. Men norske politikere ville neppe brukt så mye ressurser på strømsparing i husholdningene som de trolig må, og lagt så enorme byrder på norske huseiere dersom målet var kutt i utslipp av klimagasser, og våre politikere kunne bestemme selv.
“– De som tok koronavaksinen hadde en langt lavere dødelighet. Det er sammenfallende i alle aldersgruppene vi studerte, forteller fagdirektør Hanne Løvdal Gulseth i FHI.”
Studien tar ikke høyde for systematiske forskjeller blant uvaksinerte og vaksinerte
Merkelig at de ikke har tatt med andre parametre.
Vi vet at det var stor variasjon mellom etniske grupper bl a
Vi har jo denne kommentaren:
“– Personer som velger å ta vaksiner er ofte litt mer opptatt av helse enn de som ikke tar vaksiner. Derfor må vi være forsiktige med å overtolke resultatene fra denne studien, sier Gulseth.”
Er ikke så sikker på om det er en riktig vurdering. Tror mange som ikke tar vaksiner er like mye opptatt av helse som dem som tar vaksinere. Bare ut fra andre parametere.
Var masse snakk om D-vitamin rundt Covid. Vil jo tro at hvis du har mørkere hud og bor i England, så får du mindre D-vitamin. Hvis de da ikke tar tilskudd, så får de kanskje for lavt nivå?
Stort problem med lav d vitamin når man har mye melanin i huden.
Spesielt da kosten deres har lavt d vitamin nivå i utgangspunktet.
I Norge handlet vel høye dødstall i minoritetsbfolkningen om vaksineskepsis, liten kontakt med det offentlige Norge, trangboddhet og jobber med stor smittefare og mindre muligheter for hjemmekontor.
Mitt poeng er at de med minoritetsbakgrunn hadde mye høyere dødelighet (før vaksinene kom) og færre tok vaksine, da må man justere for dette
“– De som tok koronavaksinen hadde en langt lavere dødelighet. Det er sammenfallende i alle aldersgruppene vi studerte, forteller fagdirektør Hanne Løvdal Gulseth i FHI.”
Stusser litt på denne…
Da dødeligheten under Covid blant dem under 40, var alle mellom 0-40 slått sammen som en gruppe pga. det var så få. Men antall smittede var delt opp i 10 år’s segment. 0-10, 11-20, 21-30… osv.
Men som sagt, hvis høy dødlighet heller mest mot minoriteter, hadde det vært interessant å sett på D-vitamin nivå.
Da det er studier som viser at nivået på D-vitamin hadde direkte korrelasjon med dødelighet og alvorlige symptomer…
Jeg drikker relativt lite alkohol men et par glass vin på selveste julaften tenker jeg er innafor. Er kanskje heller et problem med de som drikker en flaske eller to

Ser ikke noe problem å ta et glass øl eller vin foran guttungen, eller andre barn i slekta.
Samboer kommenterte for ikke lenge siden at hun aldri hadde sett meg overstadig beruset i alle disse årene vi hadde vært sammen, så tolker det som at jeg holder meg godt innenfor hva som kan klassifiseres som et problem 
Hvem tipper hun har lavt nivå av vitamin D?
https://publications.ersnet.org/content/erj/58/4/2100989
Observational studies have shown that low vitamin D levels are associated with decreased lung function, worse asthma control, and lower quality of life in children with asthma [1–3].
De fleste blir syke om de stenger seg inne og er sengeliggende i to måneder