Look to Sweden!
Dette er hva Norge skulle gjort FØR vi koblet oss på det britiske og tyske strømmarkedet
Kan slenge på denne også.
Look to Sweden!
Dette er hva Norge skulle gjort FØR vi koblet oss på det britiske og tyske strømmarkedet
Kan slenge på denne også.
Strøm er minst like dyr i Sverige
Poenget er at Sverige stiller krav til Tyskland. Det skulle Norge gjort også, før vi koblet oss til deres strømmarked
Jeg tror markedsøkonomi er en god oppfinnelse
Med fri flyt av varer og tjenester så oppnår man mest mulig effektiv utnyttelse av ressursene
Helt enig!
Men problemet er at Tyskland gjør sin strøm unødvendig dyr ved å stenge ned billig kjernekraft og erstatter den med dyr fornybar energi og til dels forurensende kullkraft.
En forutsetting for effektiv utnyttelse av ressursene er at aktørene i markedet tar rasjonelle valg. Men Tyskland har tatt irrasjonelle valg og på den måten ødelagt strømmarkedet slik at alle må betale unødvendig mye for strømmen.
Men dumt å bygge hus med en som insisterer på at det er lurt å ha vinduene åpne på vinteren. Det gir begge to en stor strømregning.
Norge tjener på dette
Du mener at hvis det ikke hadde vært for at staten hadde tjent så mye penger på kraftsalg, så måtte de hentet inn pengene over skatteseddelen istedenfor?
Tar du høyde for at staten kanskje ikke klarer å forvalte disse pengene den tjener på kraftsalg effektivt?
Mener du Norge tjener på inflasjonen som er forårsaket av høye strømpriser?
Norge kommer godt ut av det når det kommer til strøm ja, men det er mye forbedringspotensial på andre områder. Norge bedriver en veldig næringsfiendtlig skattepolitikk og sørger ikke for gode nok forhold for nye innovative bedrifter. Formuende personer nærmest jages ut av landet…
I Norge er vi flinke til å hylle våre toppidrettsutøver men eliten som skaper arbeidsplasser og verdier i samfunnet (som er like krevende som eliteidrett) kommer opp på skammens vegg
Du mener altså at høy strømpris er et utelukkende gode for Norges befolkning?
Totalt sett ja, samme prinsipp som oljepris
Du fyller vel bensin
Nettopp!
Det er nettopp denne distinksjon ikke alle evner å se
Jeg tror jeg ville falle mellom partiene
Dersom det er bra for det Norske folket og næringsliv å betale så høy pris som mulig for strømmen og slik fylle opp statskassen, så måtte det vel vært like lurt å høyne skattene enda mer?
Nei da trenger man ikke det da vet du
På kort sikt ja, men hvis industri blir lagt ned, investeringer i industri blir lagt på oss, så taper vi på lang sikt.
Å være en ren råvareøkonomi gjør Norge svært sårbare. Plutselig bytter Tyskland regjering og starter opp igjen atomkraft. Prisene faller, men fabrikkene er lagt ned og produksjonen er flyttet til Kina. (som ikke eksporterer strømmen som, men bruker den i egen industri.)
Men dersom logikken tilsier at det er fordel for folket med høyere strømpriser, så måtte vel høyere skatter gitt samme effekt?
Som jeg skrev så bør man legge seg på en helt annen linje når det kommer til å bygge opp næringsliv det klarer resten av verden på tross av høye strømpriser
Fordelen er ikke at folk betaler mer men at handelsoverskuddet øker og penger kommer inn i statskassa