Hæ? Tyskland driver å deindustrialiserer pga høye priser på energi.
Produksjonen blir flyttet til Kina osv
Hæ? Tyskland driver å deindustrialiserer pga høye priser på energi.
Produksjonen blir flyttet til Kina osv
Hvordan skal jeg da som borger få fordeler av denne statskassen, dersom bedriften jeg jobber i går konkurs og jeg selv ikke klarer å betale min strømregning? Effekten for meg vil jo være den samme som om staten kvelte oss med høyere skatt!
Og her legger du til grunn en effektiv forvaltning av pengene.
Min påstand er at den norske stat på nåværende tidspunkt ikke lengre evner å forvalte mer penger effektivt.
Med andre ord blir den høye strømprisen bare en ekstraskatt til en dyr og ineffektiv stat.
Lavere skatt f eks
De som bygger opp næringsliv har jo tilgang til billig energi.
Industrien i EU og Tyskland er jo i krise eller stagnasjon kontra US og RoW
Realiteten er som den er, ja vi kunne sy puter under armene på folk å ha en lav strømpris, hvorfor da ikke nesten gratis fisk og olje? Vi kan la staten ta over alle ressurser og selge billig til befolkningen
Jeg regner med at dersom staten skulle gitt oss tilbake like mye som de tjener på høy strømpris, i form av tilsvarende lavere skatter og avgifter, ville de nektet dette med argumentet at det ville ført til høyere inflasjon og rente. Pengene ville derfor i stor grad blitt syltet ned uten at folk og samfunn så noe særlig igjen for det.
Norsk industri har vært bygget på billig energi. Det gir nok bedre inntekter på sikt enn høye strømpriser
Må se bort fra oljebransjen, så overskriften på artikkelen er misvisende, må være med til industriproduksjon utenom olje.
Hvorfor sy puter under armene på folk å ha en lav pris på drikkevann feks? Billig vann liksom?
Folk trenger rent drikkevann, så det bør jo kunne selges til en langt høyere pris enn i dag, som er kostpris.
Staten bør overta alle ressurser og selge den til høy pris i følge din logikk.
Er jo ingen parametre som tilsier at høy strømpris er positivt for AS Norge, med mindre man kun ser på hva Staten drar inn.
Alle andre parametre drar feil vei.
Inflasjon, konkurser, driftskostnader +++
Når vi velger å selge en vare, så er det normalt fordi vi har mer enn det vi trenger selv.
Uansett er det ikke en fordel for en råvarebasert nasjon om råvareprisene blir alt for høye. Det taper egentlig alle parter på i lengden.
Vi har mer strøm enn vi trenger, men mange ønsker ikke at vi selv skal betale markedspris. Helt fair men jeg har en annen oppfatning da jeg tror på markedets evne til å selvregulere og fordele ressurser på en optimal måte. Vi bør gjøre minst mulig bare når det er nødvendig i forhold til å verne f eks naturen
Du teoretiserer over noe som er bevist skadelig i praksis.
Nei, vi ønsker ikke å betale ‘‘markedsprisen’’ i Tyskland. Tyskland har et dysfunksjonelt strømmarked. Derfor er det ikke rasjonelt for norske forbrukere å koble seg på dette markedet, på tross av at AS Norge får økte valutainntekter. AS Norge mangler ikke kapital, vi mangler effektiv forvalting.
Du har et veldig forenklet og teoretisk syn på saken som ikke reflekterer nedsiden ved å koble seg på et dysfunksjonelt strømmarked.
Merkelig resonnement synes jeg, heretter skal vi bare selge fisk i markeder som har en velfungerende fiskenæring osv.
Trist å se at dere tyr til personangrep bare fordi jeg har en upopulær holdning og jeg er liksom teoretisk fordi jeg ville holde meg til prinsipper som frihandel og frie markeder.
Personangrepene kan man jo holde for seg selv, helt enig.
Prinsipper er av sin natur teoretiske? Her prater du mot deg selv vil jeg si. Du sier jo her rett ut at du prater ut fra prinsipp (dvs teori), ikke empiri.
EDIT: lar det stå alene, for det ble klarere
At noen mener du høres ut som politiker er ikke et personangrep. Men nok om det.
Ja, det blir veldig teoretisk når du ikke vil forholde deg til andre syn og argumenter.
Ingen land er like derfor er det heller ikke riktig å innføre samme pris alle varer i hele verden.
Og når Tyskland velger å ødelegge sitt strømmarked og sin industri ved å legge ned kjernekraft, så blir det dumt for Norge å koble seg på dette markedet.
Høye strømpriser slår også veldig ulikt ut mtp geografi, klima etc. Kalde, mørke land med spredt bosetting langt mot nord krever mye mer energi enn lyse, varme land i sør. Derfor slår også høy strømpris hardere ut i Norge enn mange andre land. I tillegg har mange andre land i Europa også naturgass å spille når det kommer til oppvarming, matlaging etc, mens i Norge har va basert oss på elektrisitet.
Gjennomsnittlig forbruk av strøm per innbygger
Det forutsetter vel at alle sektorer i økonomien også fungerer etter markedsmessige prinsipper. Og det gjør de ikke engang i USA, og i hvertfall ikke i Norge med alle subsidier og reguleringer
Nei dessverre blir det mer og mer planøkonomi i verden
Altså, det er ikke økonomien som har gjort at Tyskland har skrudd av atomkraftverkene sine. Litt dumt å sitte på sin høye hest og la Tyskland sin energipolitikk dra Norges og Sverige sin ned i søla av prinsipielle grunner? Da må jeg si at Sverige sin energiminister som stiller krav til Tyskland gir mer mening. Eller tenker du at det også er dumt?