Privat veinett og privat strøm er de mest omdiskuterte tema innenfor liberalistisk økonomisk teori. Men i tilfellet i Norge så er det jo uansett ikke private aktører i fri konkurranse som har laget nettet som gjør at strømmen kan selges til høyeste marginalkostnad på det “frie markedet”. Så sett rent bort i fra moralsk argumenter og at det som er best for Staten Norge ikke er det for den jevne strømbruker, så er det uansett ikke noe fritt marked det her er snakk om.
Konkurrer på et fritt marked med tanke på at vi er oppkoblet til det europeiske markedet
Nå er det slik at Sverige også er koblet opp mot Europa og har minst like høye priser som Norge, men krav kan man gjerne stille. Sikkert mest for å få flere stemmer og gjøre seg mer populær da det ikke er noe andre land kan påtvinge at Tyskland skal beholde kjernekraft
Det kan gjøre vondt på kort sikt med høye strømpriser men det vil tvinge fram mer effektive løsninger og investeringer. Tror det er bedre å satse på utvikling enn at alle murer seg inn i en proteksjonistisk og sentralstyrt økonomi og tviholder på status quo
Igjen, teoretisk sett skulle man tro det.
Men så har vi irrasjonelle aktører som i Tyskland, som stenger ned billig, utslippsfri kjernekraft.
Og i Norge har vi irrasjonelle aktører som staten som velger å subsidiere alt fra havvind til batterifabrikker.
Problemet er det «grønne skiftet», der trenger man ikke ta hensyn til effektivitet og avkasting, alt måles i CO2.
Og har er strømforbruk som er nesten 40% lavere enn i Norge.
Som jeg sa til deg over, du kan ikke sette alle strømmarkeder opp mot hverandre, fordi alle land og markeder er forskjellig mtp på geografi, klima, tilgang på ulike typer oppvarming osv
I teorien. I praksis, så har du statistikken jeg postet som viser at den effektive løsningen er å flytte produksjonen til Kina.
Ja hvorfor ikke bare la Kina produsere alt vi trenger? Så kan vi ha ferie og betale med penger vi bare trykker opp. De er uansett bedre på jobbing og sånt. Og fornøyde bare de får gå på do.
Ja, dette later til å være grunntanken til ekstreme markedsliberalister.
Dessverre for dem og alle oss andre så er verden mer kompleks enn som så. Og det er strømkrisen er godt eksempel på.
Et annet eksempel er sammenhengen mellom forsvar og industriell kapasitet. Uten industri, ingen forsvar.
Også strømkablene
Statnett mente den ville bli 4 øre/kWh dyrere når kablene åpnet, og 3 øre/kWh etter et tiår.
Det er marginale forskjeller
I praksis, så ble ikke forskjellene så små…
Du mener Statnett traff på analysen sin?
Hvorfor har du tillit til Lilleholt sin analyse?
Synes det er en voldsom overdramatisering, det var høye priser en kort periode, nå er det vel tilbake til normalen. Uansett falt mye de siste par årene
Hvilken stein lever du under?
Legg på økte avgifter på toppen og avviket blir enda større.
Angrepet på Ukraina skjedde ikke før Februar 2022. Men allerede 2021 så man tydelig
hvilken vei det gikk med strømprisene pga. kablene.
Bare så det er sagt, 2024 har vært veldig våt, så elvekraften har gått fort fullt på østlandet. Et normalår hadde vært mye dyrere, alt annet likt. Mer som 2015 eller 2020.
Over til litt småprat
Fikk opp rød varsellampe for bremser i helgen hvis jeg kjørte bratt oppover. Ringte Toyota veihjelp de mente det begynte å gå tomt for bremsevæske. Fikk kommet meg til en bensinstasjon, kjøpt og fylt på. Kom meg hjem. Ringte verkstedet kl 12, det var bare å komme innom 12:30, de fant feilen og ca kl 1400 fikk jeg en reparert bil tilbake. Bilen er 8 år gammel, men så lenge du har tatt servicen hos Toyota, så har de 10 års garanti.
Det var visst verkstedsjefen som tok turen ut av kontoret for å fikse bilen, de har jo ikke egentlig ledige timer midt på dagen på 30 minutters varsel. Kort sagt, jeg er veldig fornøyd med servicen og det minner meg bare på hvorfor jeg ikke er så lysten på å kjøpe noe annet enn Toyota.