Norge ligger på annenplass i verden når det gjelder forekomst, etter Danmark. Norske kvinner topper listen.
I 2023 var det 2577 menn og 2335 kvinner som ble rammet, til sammen 4912 personer, ifølge Kreftregisteret.
??
Norge ligger på annenplass i verden når det gjelder forekomst, etter Danmark. Norske kvinner topper listen.
I 2023 var det 2577 menn og 2335 kvinner som ble rammet, til sammen 4912 personer, ifølge Kreftregisteret.
??
Har garantert ingenting med at Norge er landet som bruker mest rapsolje.
Den første Toyotaen min - en Landcruiser, var en mandagsbil. Her ordnet Toyota opp å jeg fikk velge meg en ny (brukt) fra forhandlernettverket. Den de ikke klarte å reparere var en 21mod med 55k km på telleren, den jeg valgte var en 22mod med 13k km på telleren.
Etter det har jeg og familien kjøpt tre Toyotaer: 2x RAV4 og en Lexus LC 500. Det blir flere med årene.
«Landet som ble for rikt» av tidligere norgessjef i McKinsey, Martin Bech, beskriver nettopp dette i denne boken som blir lansert snart.
I Norge har vi et absurd problem, for mye penger!
Bra! En nyansering: Problemet er ikke pengene, men feil prioritering og bruk. At Norge har mye penger er så klart veldig positivt i seg selv.
Ja, det skrev jo jeg til deg lengre oppe.
Og denne boken underbygger jo bare min påstand.
Jada men verdt å gjenta. Uansett penger inn i seg selv er bare positivt
Nei. Ikke når pengene som kommer inn kommer fra virksomheter som kunne brukt pengene mer effektivt enn Norge gjør. Det er dobbel miss faktisk. Virksomheten sliter, og får problemer, samtidig som pengene sløses på offentlig svada.
Med den konklusjonen så er jo alt ok, så lenge pengene renner inn
Firma X bryter rettigheter og regler ifbm. driften, men pytt pytt, pengene renner inn.
Person X svindler for store summer. Pytt pytt, pengene renner jo inn.
Land X øker inflasjon, strømmen er dyr, industrien sliter og private må få støtte for å klare regningene. Pytt pytt, staten drar jo inn kjempesummer.
Penger er en ressurs, og staten bruker ressurser ineffektivt.
Fra et økonomisk ståsted, ønsker man derfor at staten skal ha minst mulig kontroll over denne ressursen (penger).
Desto mer ressurser staten skal forvalte, desto mindre effektivt blir samfunnet, og desto mer negativt vil det være.
Hva er lurest fokusere på at Norge skal tjene mindre eller fokusere på hvordan midlene kan prioriteres og brukes på en bedre måte?
Dersom staten tjener/konfiskerer mindre, så bruker vi automatisk midler på en bedre og mer effektiv måte, da privatpersoner og bedrifter får mindre av midlene sine konfiskert.
Bedrifter og privatpersoner er bedre skikket både til å prioritere ressurser, samt er en mer effektiv tilbyder av tjenester:)
Yes men vi kan fortsatt selge dyr strøm til Europa. Så kan man heller senke skattene for entreprenører og på kapital mm
Og da er vi tilbake til det første problemet, vi har nå såpass høy kabelkapasitet at vi ender opp med prissmitte fra land som har dårligere strøm-nett enn oss.
Det går utover halve/hele befolkningen vår.
Intet galt med kablene i seg selv, så lenge vi fremdeles beholder et kraftoverskudd.
Men det rasjonelle å gjøre som strømprodusent, er å selge så mye strøm som mulig til Tyske priser som er høyere enn norske, helt til overskudds-strømmen er borte.
Sim-sala-bim, Norge har Tyske strømpriser:)
Det finnes stort sett 3 fellestrekk i land som ender opp med sosial uro og væpnede revolusjoner.
Vi ser allerede hvor lite populære sittende regjering er blitt, uansett om høyre/frp har like mye av ansvaret for utviklingen.
Toyota har bestandig vært veldig gode biler. Her oppe i nord så har vi også utrolig bra service hos den lokale Toyota-forhandleren. (Harila i Alta)
Hadde de bare lagt seg comfortmessig opp mot Mercedes, så hadde det vært verdens beste bil.
Men Lexus er jo et bra alternativ om man ønsker Toyotakvalitet og premiumfølelse.
Jeg vet at Toyota har bra kvalitet, hadde bare lagt litt mer i f.eks. støydemping og generell kvalitetsfølelse på interiør etc, så hadde det blitt Toyota på meg også.
Enn så lenge har jeg holdt meg til Mercedes. Og etter over 150k km med ulike Mercedes så har jeg ingenting å utsette på verken kvalitet eller comfort.
børsene er åpne i usa lille julaften og julaften ikke sant?
Merket er stort hopp i kvalitetsfølelse fra corolla til avensis. Nå er jeg ikke så kresen da. Bruker bilen til å jobbe meg på fjellet, enten på ski eller til fots. Litt turer for å besøke familie, men lite i hverdagen.
Godt mulig du har rett der, har ingen erfaring med Mercedes bortsett fra en gammel 220 (?)diesel fra 70-tallet eller noe, på midten av 90-tallet det eneste som var viktig da var at det var plass til mye folk (les damer), lett å bygge bra bilstereo, da hadde man et rullende discotek i helgene
Fra hvilket år ble Mercedes kvalitet igjen?
Rundt år 2000 var det bare drit.