Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Chrysler-perioden var et mørkt kapittel, 1998-2007.

3 Likes

Struping av eksport av gass fra russisk side startet i 2021, i forkant av den planlagte invasjonen av Ukraina, og var ingen tilfeldighet.

The share of Russia’s pipeline gas in EU imports dropped from over 40% in 2021 to about 8% in 2023. For pipeline gas and LNG combined, Russia accounted for less than 15% of total EU gas imports.

3 Likes

Jeg er også forhenværende Mercedesmann, men etter jeg fikk meg Lexus er det få biler som kan sammenlignes. Du må bare kjøpe en Lexus med modellnavn som begynner på “L” for “Luxury” så får du alt du ønsker ift støydemping, kvalitetsfølelse og komfort.

3 Likes

Hvem hadde trodd at dette kunne skje når finansielle aktører settes til å styre strømmarkedet…

Torsdag klokken 17.00 beveget prisene seg over 13 kroner kilowattimen i distriktet. Bakgrunnen var lite vind og sol i det tyske strømmarkedet som smittet over på strømsonen NO2, som Rogaland er en del av.

Dagen etter prisøkningen rapporterte den tyske tilsynsmyndigheten for blant annet strømmarkedet, Bundesnetzagentur, at de undersøker påstander om markedsmisbruk i

Nettgiganten vil sette i gang ytterligere etterforskning dersom de oppdager «relevante indikasjoner» på markedsmisbruk.

Videre skriver Bundesnetzagentur at tilsvarende pristopper som man så i forrige uke, kan forekomme på nytt også i tiden fremover. Lederen for tilsynsmyndigheten, Klaus Müller, sier de tar de høye strømprisene svært alvorlig.

Tore Langset, direktør i den norske tilsynsmyndigheten RME, sier de er kjent med saken.

– Men vi har per nå ingen annen informasjon enn det som har kommet frem i media. Spørsmål om saken må rettes til Bundesnetzagentur som undersøker saken. Hvis Bundesnetzagentur har behov for opplysninger fra Norge i forbindelse med undersøkelsen, vil vi bidra med å fremskaffe dette.

5 Likes

Vitamin D3 has been estimated to lower the incidence of colorectal cancer by 50%, which is consistent with the inverse correlation between dietary vitamin D3 intake or sunlight exposure and human colorectal cancer

3 Likes

Røyking øker risiko for lungekreft med 2000%

D vitamin mangel øker risiko for tarmkreft med 100%

Stort inntak av behandlet kjøtt (der alt kjøres over en kam uansett om det masseprodusert industrialiserte produkter eller slakterens egne) øker risiko for tarmkreft med 18%

8 Likes

Interessant men litt tunglest artikkel. :sweat_smile:

Anbefalt D-vitaminnivå er vanligvis oppgitt til 50-75 nmol/l.

Hvor høyt nivå er da anbefalt for å redusere faren for tykktarmskreft vist i artikkelen?

Jeg vet ikke nivå, men det er basert på observasjonsstudier som viste at daglig tilskudd av 1000 IE (25 mikrogram) vitamin d3 ga 50% reduksjon

2 Likes

Nyere studier og uttalelser fra fagfolk som har studert D-vitamin over lang tid anbefaler at man ligger på ca 100nmol/L.

1 Like

Helt ferskt intervju med en Dr. David Grimes, angående D-vitamin studier og forsøk under covid, og hvorfor noen av dem feilet, eller ikke viste resultat.

Hvis noen husker, så ble det også gjort en studie her til lands som også ble kalt “Tran Studien”, hvor dem ikke fikk resultat… Når man leser siste publikasjoner og informasjon på mengde man må ha, så skjønner man hvorfor.

Dr Grimes is a retired consultant physician and consultant gastroenterologist with the E. Lancs Hospitals Trust. He is one of the UK’s leading clinical Vitamin D experts and the author of several Vitamin D related books including ‘VITAMIN D DEFICIENCY AND COVID-19 – Its central role in the world pandemic’ authored jointly with Prof Anderson. Dr Grimes is based near Blackburn where he practiced medicine for some 30 years to a large patient register that included a substantial Asian ethnic component.

1 Like

For noen år siden målte jeg mitt d-vitaminnivå til et sted mellom 30 og 40 nmol/L. Dette på tross av daglig inntak av tran. Begynte da med d-vitaminpiller i styrke 80 mcg, og fikk nivået opp til over 90 på rundt 3 måneder.
Tar for tiden tilskudd av d-vitamin i styrke 40 mcg. Er jo da betryggende når det hevdes at kun 25 mcg er nok til å redusere faren for tykktarmskreft med 50%!

1 Like

Det er veldig individuelt hvor mye man trenger. Kjønn, vekt, høyde, kosthold og hudfarge gjør at det ikke finnes en anbefalt dose generelt tror jeg

Dosen kan være forskjellig ja. Men nivået du bør ligge på er ganske standard.

Nåværende offentlige guidelines er vel 50-75 nmol/L eller noe sånt. Men om man må ta 800 IU, 1600 IU eller 3200 IU for å klare det blir nok individuelt ja.

Nyere studier ser at man kan med fordel ligge på ca 100nmol/L.

1 Like

Når på året målte du 30-40 nmogl/L? For hvis det var i april og du i juli nådde 90, så fikk du mye hjelp av sola :stuck_out_tongue:

2 Likes

Dette er en del år siden, men mener å huske at det var høst/vinter. Jobbet mye utendørs offshore i den tiden. Det var helt tydelig en effekt av tilskudd, og ikke sola. Viktigste lærdom var at en skje tran hver dag hadde vært langt fra tilstrekkelig.

4 Likes

Måleenheten nmol/L er vel i forhold til din blodmengde? Dermed blir det riktig for alle, uavhengig av de parametere du nevnte?

1 Like

Nei det er derfor folk skal ta nye blodprøver etter noen mnd. For å se om dosen er riktig.

1 Like

Du har rett. Jeg tenkte kun på hva måleenheten viste. Effekten av dosering blir slik du nevner.

1 Like

Har bestilt time nå på nyåret for å få tatt noen blodprøver.

Så skal jeg ta en ny en om 4-5 mnd.

Skal gi en oppdatering på hva resultatet blir.

3 Likes

Så ska jag ranka användbaraste övningarna i verkligheten (ej för partnersökande eller självförtroende) så är de:

1. Knäböj
  2. Marklyft
  3. Milpress
  4. Skivstångsrodd (hantelrodd vid lägre vikter)
  5. Bicepscurls

Jeg liker knebøy, markløft og roing. Jeg trener styrke til en stor grad for å unngå skader i beina, for å kunne gå på fjelltur uten å få vondt. Også har jeg et lite håp om å være i god nok form til å skøyte på ski i år.

Liker at han diskuterer litt rundt hvilke øvelser som har noen praktisk anvendelse. For min del, så mangler det mageøvelser (for staking på ski) og tåhev for å ha legger som tåler fjelltur og skøyting. :stuck_out_tongue:

4 Likes