Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

1 Like

Har du lest artikkelen?

– I denne generatoren skapar eg kvantefelt som når nullpunktfeltet. Nullpunktfeltet ligg i ein heilt annan dimensjon enn den me lever i.

Tenker den debunker seg selv.

4 Likes

For å bli anderledes,så må du gjøre ting anderledes,så sånn sett er han inne på noe…da vi trenger energi fra en annen kilde :thinking:spørsmålet er bare om ikke denne patenten er utprøvd før fra en ukjent tid og aktør…:man_shrugging:

2 Likes

Synes det er et tegn i tiden at å “tenke annerledes”, “utfordre etablerte sannheter” og være “modig” verdsettes høyere enn fakta, etterprøvbarhet og resultater.

4 Likes

3d-printet metall er åpenbart kult, men ikke akkurat sci-fi lenger. Mange som opererer i det spacet, både med EBM og SLS.

Uansett er problemstillingene i dette domenet knyttet til klassisk mekanikk, toleranse og nøyaktighet, kvalitetskontroll etc. Ganske langt fra kvantemekanikk og teoretisk fysikk.

Selv AI-en er med på at dette er ganske spekulative greier.

“tenke annerledes”, “utfordre etablerte sannheter” og være “modig”

Høres ut som noe intern “bedriftspropaganda” der selskap skal ha noen gode punchlines for prosjekter eller skal finne sin “identitet” :joy:

Ofte brukt under omstillingsprosesser.

2 Likes

nå var det en kjemiprosess sak dette da :sweat_smile: ingen lure tanker på noe annet :wink:

Et av mine all time favorittsitat er fra Mayawati, lederen i Bahujan Samaj Party (de kasteløses / uberørbares parti, mer pk: “dalitene”, altså inderne nederst på rangstigen) som etter å ha vunnet delstatsvalget i Uttar Pradesh (delstat med 200 mill mennesker elns) relativt fort fikk anklager om korrupsjon mot seg.

Hun svarte bare: “Now it is our time to be corrupt”.

Legendarisk.

8 Likes

Liten oppdatering på D-vitamin praten som gikk her for noen uker siden.

Fikk svar på blodprøven min her om dagen, og nivået mitt lå på:

:drum:

73 nmol/liter

Kjører nå 10 000 IU med D3 kombinert med K2, zink og magnesium.

Gir en ny oppdatering om noen måneder når jeg har tatt en ny blodprøve.

10 Likes

Jeg var på ski med barna i dag, kostet kun kjøringen, totalt 36 minutter. Langrennsløyper er gratis moro. Man må kjøpe ski, men du får tak i mye bra brukt utstyr på finn.

På sommeren, så er barna med på orientering. Du burde kjøpe kompass, men må ikke. Ikke noe annet ekstra trenger man. Muligens et ekstra par sko, ellers må man kanskje vaske dem til neste dag.

Hvorfor dra fram de dyreste idrettene? Fotball er sikkert flott det, men å dra på ørten cup-er er kanskje ikke drømmen for alle? Å gjennomorganisere fritiden til barn kan da ikke være bra?

4 Likes

Hva bør man ligge på? 100?

Referanseområdet er 50-125. Er man innenfor der så sier legen at alt er good shit.

Men nyere studier ser med fordel at du kan ligge over 100. En av legene som har gjort mye forskning på dette siden 80-tallet lå selv på 169.

Selv tenkte jeg at jeg skulle prøve å komme opp i øvre del av det som er sett som på som normalnivå per dags dato. Så opp mot 120.

Ligger mye studier ute, og det har komt en god del nå i etterkant av covid, der dem har sett at høyere vitamin D nivå i kroppen har samsvart med mindre dødlighet og mindre alvorlige tilfeller av sykdommen.

5 Likes

Nja, men nå er jo langrenn og alpinski ikke riktig detsamme da. Og alpint er ganske dyrt. Har vel egentlig altid varit det?
Jeg synes begga har sin charm. Men skall man 2 voksne med 2 barn i alpinbakken og ha lunsj blir det raskt 3000NOK før en dag.

Merklig nok vokste jeg opp helt uten ski og det blev folk av meg og. Det blev desto mer ski da jeg flyttet til Norge, det var jo liksom hele poenget med flytten.

Jeg antar att NRKs løsning er at ordne så at barnen fra de rike familjene ikke lengre har råd med ski, de heller.

1 Like

Tar D, magnesium og b12 selv. Skal ta ny test til våren. Lå litt lavt på de og sliter med kramper av og til.

3 Likes

Ikke det samme, men hvis det handlet om å komme seg ut, så er langrenn noe som gir mye for lite penger. Alle voksne som jeg kjenner som liker å gå på ski liker vinter. De som ikke går på ski? De gleder seg stort sett bare til sommeren.

Husk at (kost)tilskudd også er kjemi, slik at det er totalt forskjellig hensyn å ta for de forskjellige tilskuddene.

Feks er C-vitamin vannløselig, så det skal litt til å ta for mye, overskuddet bare skylles ut. Tar man tilskudd som er fettløslige lagres det i kroppen (“løses i fettvevet”) så man kan feks få for mye.
Feks kan man få A-vitamin forgiftning, det (akkumuleres) lagres i leveren.

D-vitamin er egentlig ikke et vitamin, men faktisk et hormon, dvs et precursor hormon.
Men siden det dannes så utrolig mye mer D-vitamin ved eksponering i sollys så det er for meg ganske utenkelig at det går at å få for mye D-vitamin ved inntak. Men det er definitivt mulig å få for lite. D-vitamin er trolig det viktigste tilskuddet siden det er viktig for immunforsvaret.

“Feilen” det er mulig å gjøre med Magnesium har mer ved å gjøre at det er et 2-verdig ion i løsning (Mg2+), men det er også kalsium (Ca2+), så de er faktisk konkurrerende. Ideelt forhold mener jeg er 2 til 1 i favør kalsium. Men så til poenget; hvis du har mer en nok kalsium i kosten, og i tillegg tar kalsium-tilskudd så fortrenger det trolig tilskudd du måtte ta av Magnesium.
Og siden mange (via melkeprodukter) trolig har nok kalsium, så er det viktig at man ikke tar kalsiumtilskudd, hvis man mangler magnesium, eks krampetendenser. Faktisk er det mulig at magnesium mangel skyldes kalsiumtilskudd; fordi man har nok kosten (magnesium), men det fortrenges at kalsium i kost og tilskudd.

Jeg tok Magnesium en stund, og tror det er viktig, men tror man kanskje ikke trenger å ta så mye som man tror, if it make sense.
Skal man ta 1 ting er det D-vitaminer.

5 Likes

Lest at komboen D vitamin og magnesium er viktig fordi de to trigger effekt hos hverandre.

5 Likes

Høres ganske kult ut:

Tipper de kommer ganske nærme, kanskje så nærme som AI-genererte elefanter; almost there !

1 Like

H-melk 4 life :sunglasses:

5 Likes