Jeg har flere tusen timer som personlig trener bak meg, hvor mye av jobben min er å korrigere og analysere bevegelsesbaner. Disse to bevegelsene er så ulike at man ville trent ulike muskelgrupper ved å gjøre dem.
Husker når jeg var lagfører under førstegangstjenesten.
Hadde hatt oppstilling og meldt av. Befalet hadde tredd av og var i ferd med å gå og hilste med hånden og ønsket oss en god dag videre.
Vi stod fremdeles med samlet ben som under giv akt, men var egentlig “tredd av”.
Jeg tok opp hånden og ønsket han en god dag videre… Den hånden var da rett frem og litt opp, men jeg stod fremdeles i rett.
Var en del på laget som begynte å le, da det så VELDIG ut som en skikkelig nazi-hilsen…
Dette er en plassert sak og det er gjort bevist fordi det får folk til å reagere. Målet er å få folk til å føle at vi er for strenge.
Man ser flere sånne saker, men samtidig så lurer jo mange på hvorfor man ikke utviser og arresterer folk som ikke har lov å være her og som bedriver krim.
Gjør vi ikke det?
Totalt ble 699 utlendinger utvist i fjor på grunn av kriminelle handlinger, mot 555 fra året før. Det er en økning på 25 prosen
Det er en liten start.
USA er gjennomsyret av korrupsjon. Trump er verken mer eller mindre korrupt en forgjengerne. En kan argumentere for noe mindre da han ikke er en typisk velpolert representant for lobbyister, men en løs kanon på dekk som sier og gjør det som faller han inn. For oss er dette mye verre.
Jag stikker ut haken (og det er ikke en vanlig hake: Det er en dobbelthake!) og påstår at Trump er mindre korrupt. Han var rik allerede fra dag 1. At komma men en miljon eller 2 før diverse tjenster gir ikke så mye før en som allerede er miljardær.
Er det noen jeg ikke vil ha starke bånd til så er det Kina…
Å ikke ha samme behov for å være korrupt betyr jo ikke at man faktisk er korrupt. Når det er sagt så har jeg en oppfatning at hele det politiske systemet, overalt er mer eller mindre korrupte. Trumps største problem er at han er motbydelig for prateklassen.
Jeg har ikke problemer med det så lenge vi tar vare på vestlige land i øst asia.
Helt konkret, så mener jeg at Trump når han satte inn tre svært konservative som høysterettsdommere i sin forrige periode som skapte et flertall for å tilsidesatte høysterettsdommen fra 70-tallet som gjorde at det var lovlig å ta abort i USA uavhengig av stat, viser hva han står for. Det er nå stater i USA hvor du ikke kan ta abort selv hvis du ble gravid fordi du ble voldtatt av faren din.
Jeg mener derfor at Trump helt konkret er et problem for kvinners rettigheter i USA. De er på vei tilbake i tid.
Dette er typen folk Trump hjelper til makt
Her er en liten oppfølging på studien du henviste til hvor dem ikke fant noe forskjell på om dem fikk D-vitamin eller ikke.
Ref:
I etterkant gikk noen inn å så på subgruppene i denne studien. Og fant ut at dem som tok 2000IU D-vitamin og hadde en BMI under 25, hadde en statistisk signifikant bedre resultat en dem som hadde BMI under 25 i placebo gruppen.
https://www.researchgate.net/publication/333617682_VITAL_study_an_incomplete_picture
Lite AI sammendrag:
Key finding:
- While the VITAL trial did not find a statistically significant reduction in overall cancer incidence with vitamin D supplementation, a subgroup analysis revealed a potential benefit for individuals with a normal BMI (Body Mass Index).
Specifically:
- Normal-weight individuals (BMI < 25): Those in the vitamin D group showed a lower cancer incidence compared to those in the placebo group. This suggests that vitamin D supplementation may be protective against cancer specifically in people with a healthy weight.
- Overweight and obese individuals (BMI ≥ 25): Vitamin D supplementation did not show a similar reduction in cancer incidence in these groups.
Possible explanations for this difference:
- Higher vitamin D requirements: Overweight and obese individuals may require higher doses of vitamin D to achieve the same serum levels as normal-weight individuals. This could be due to:
- Volumetric dilution: Vitamin D is stored in fat tissue, so a larger amount of fat tissue could dilute the concentration of vitamin D in the bloodstream.
- Decreased bioactivity: There might be differences in how vitamin D is metabolized and used in the bodies of overweight and obese individuals.
- Other factors: There could be other factors related to obesity that interfere with the potential anti-cancer effects of vitamin D.
Det ble så gjort en ny gjennomgang av den opprinnelige studien, og det artige her, dette ble gjort av samme folkene som gjorde den opprinnelige studien. De gikk altså tilbake og sjekket studien sin etter kritikk, og kom med samme resultat.
Liten AI oppsummering:
- Bakgrunn: Tidligere data antydet at vitamin D-tilskudd kunne redusere metastatisk kreft og kreftdødelighet. Den opprinnelige VITAL-studien antydet også en mulig reduksjon i dødelig kreft med vitamin D, og en modifiserende effekt av BMI på total kreftinsidens.
- Studiedesign: Dette var en sekundær analyse av den randomiserte, dobbeltblinde, placebokontrollerte VITAL-studien, som undersøkte vitamin D3 (2000 IU/dag) og omega-3 fettsyrer (1 g/dag). Deltakerne var menn over 50 år og kvinner over 55 år uten kreft eller hjerte- og karsykdom ved studiestart.
- Hovedutfallsmål: Det primære utfallsmålet i denne analysen var sammensatt insidens av metastatisk og dødelig invasiv total kreft.
- Resultater:
- Blant de 25 871 deltakerne ble 1617 diagnostisert med invasiv kreft i løpet av en median intervensjonsperiode på 5,3 år.
- Som tidligere rapportert, ble det ikke observert signifikante forskjeller i total kreftinsidens mellom behandlingsgruppene.
- Imidlertid ble det funnet en signifikant reduksjon i avansert kreft (metastatisk eller dødelig) hos de som ble randomisert til vitamin D sammenlignet med placebo (1,7 % vs. 2,1 %; HR, 0,83 [95 % CI, 0,69–0,99]; P = .04).
- Når resultatene ble stratifisert etter BMI, var det en signifikant reduksjon i insidens av metastatisk eller dødelig kreft blant de med normal BMI (BMI < 25) i vitamin D-gruppen (HR, 0,62 [95 % CI, 0,45–0,86]).
- Denne signifikante reduksjonen ble ikke funnet blant de med overvekt eller fedme (BMI 25-<30: HR, 0,89 [95 % CI, 0,68-1,17]; BMI≥30: HR, 1,05 [95 % CI, 0,74-1,49]) (P = .03 for interaksjon med BMI).
- Konklusjon: Vitamin D-tilskudd reduserte signifikant risikoen for avansert kreft, spesielt hos personer med normal BMI. Dette tyder på at BMI kan påvirke effekten av vitamin D på kreftrisiko.
Dette bekrefter og utdyper funnene fra den opprinnelige VITAL-studien ved å fokusere spesifikt på avansert kreft. Det viktigste funnet er at vitamin D ser ut til å ha en beskyttende effekt mot utvikling av metastatisk eller dødelig kreft hos normalvektige individer, men ikke hos overvektige eller personer med fedme. Dette understreker igjen viktigheten av å vurdere BMI når man undersøker effekten av vitamin D på helseutfall.
Det er nå også ulovlig for kvinner å ta abort av helt friske levedyktige barn. Se du kan spinne moralen der annerledes utifra hva du står eller hva du synes er viktig. Det finnes også enormt mange Amerikanske kvinner som jubler høyt når dommen ble tilsidesatt.
Det var uansett høysterettsdommerne som tilsidesatte dommen. Dette med kvinners rettigheter ble kjørt sykt har i november og amerikanerne bestemte seg for det var ikke så viktig som andre saker.
Denne konstante demoniseringen er kjedsommelig. Trump er ikke Hitler. Skulle han gjort noe grusomt hadde han mulighet i fire år.
Dette er neppe damene som ønsker å ta abort, være seg frivillig for de ikke ønsker barn, ble voldtatt eller andre grunner. Hvorfor de skal være så imot en rettighet forstår jeg ikke. Det er bare å ikke ta abort. Jeg frykter det begynte med at damer ikke kan ta abort, fortsettelsen er jeg spent på.
Her gir Trump et viktig signal til verden. For hvorfor skal USA ta et langt større ansvar for fellesskapet enn hva både folketall og BNP skulle tilsi? Enten vi snakker om WHO, FN eller NATO? Vi, og i særlig grad oss i Vesten, har levd for lenge i den villfarelse at om det meste går galt, kan vi i det minste lene oss mot USA - i den tro at USA er en pålitelig påle i en vanskelig verden.
Dersom verden ønsker seg fellesskapsløsninger, får vi ta vår rettmessige del av ansvaret og kostnader, enten vi heter Kina, India eller Norge.
Ulempen for USA ved at de trekker seg tilbake er selvfølgelig mindre innflytelse. Og det er på tide.
Vi i Vesten tvinges nå til en ny realitetsorientering. Trump er sånn sett en særdeles viktig og nyttig bidragsyter til vår virkelighetsforståelse. USA er ikke vår beskyttende storebror. USA er opptatt av USA. På godt og vondt. Punktum.
Evt så er USA lei av å måtte funde store deler av WHO, mens kina bare bestikker nøkkelpersoner for å få makt.
Trump har allerede effektivisert ved å kutte med 50%!
Btw, må si at jeg er fornøyd med den delen av finansloven dagens regjering fikk igjennom som regulerte størrelsen på fakturagebyrer. Med ørten parkeringsselskaper så er det lett å glemme at man ikke er medlem av en av dem. Før så fikk du gjerne gebyrer på type 69 kr og brev i posten. Nå kommer det som Efaktura med 10 kr i gebyr.
Jeg får minst en faktura på epost i uka fra parkeringsselskaper og for passering av bomstasjoner. Ser ikke så veldig nøye på dem siden jeg ikke har bil…