Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Du burde få deg epost med bedre spam filter :sweat_smile:

Det er ingen som har tvunget de til å gjøre det, men tvert i mot en rolle de har ønsket seg, og aktivt søkt å oppnå for å kunne nå sine strategiske mål rundt om i verden opp gjennom etterkrigstiden. Da med å sikre tilgang til olje og energi som den viktigste doktrinen, og definitivt ikke fred.

De må gjerne melde seg ut nå, med den konsekvensen at maktbalansen endres når en tidligere alliert ikke lenger oppfattes som en troverdig alliert, eller pålitelig handelspartner ved ensidig og egenrådig fremsette all verdens ulike ultimatum.

Hvordan vil stemningen blant europeiske allierte være den dagen det, gud forby, det skulle bli en militær konflikt mellom USA og Kina rundt Taiwan? Jeg tenker det er ingenting i NATO-traktaten som forplikter andre NATO-land til å involvere seg. Det er tross alt USA som i sin tid, uavhengig av NATO, lovet de støtte om jeg ikke husker feil.

4 Likes

Tror man kommer langt med å spise mat laget av hele naturlige ingredienser

2 Likes

Nå har jeg prøvd litt løpning. Jeg skulle jo rapportere her da jeg kommet igang. Det blev ikke noe uder jul-ledigheten, men nå. Fast jeg kom ikke langt. Etter 1150 meter fikk jeg ont i ett bein og måtte gå litt. Så det blev litt miksat gå/jogge tilbake till min lille italienske bil. Men man må begynne noen gang og man kan ikke forvente at noen som ikke løpt mer enn kanske 20-30 meter i taget noen gang per år i samband med paragliderstarter i nullvind kan springe noe særlig…
Ellers fungerte det OK så lenge det varte. Konditionen verkar OK.

4 Likes

Jeg begynte med å jogge til trening, det er ca en kilometer. Passe for å venne knær, ankler osv til belastningen. Helst jogger jeg på sti oppoverbakke. Så kan jeg gå ned.

Akkurat nå brygger jeg på noe dritt som gjør at alt over rolig gange i noen minutter gjør meg sliten. (kondisen er fin, så kunne sikkert løpt meg til døde, eller på ski nå da)

3 Likes

Med mindre du er overvektig,så er det viktigt å styrke knærne,dette gjør du effektiv i å gå baklengs i oppoverbakker noen ganger for å variere styrke i beina slik at du får utfordret de flere muskulatorer som er i beina😉

…var du overvektig,så bør du være forsiktig i å overbelaste beina med mye gåing/løping.

1 Like

Med den situasjonen vi har i dag hvor 70 prosent av vannkraften må stilles til rådighet for eksport så utfordrer det Norges kontroll over våres egne ressurser og skaper selvfølgelig stor misnøye. For meg oppleves dette som et grovt brudd på nasjonal suverenitet. Spør du meg får de valgte stramme seg opp gjennom en politisk løsning til å utfordre dagens rammeverk enten gjennom reforhandlinger med EU eller en mer grunnleggende revurdering av Norges EØS-medlemskap.

8 Likes

Rart at ikke Bygningsenergidirektivet, som er en del av denne pakken fra EU, kommer mer i fokus? Hvordan i all verden skal de klare å tvinge flertallet av Norske boligeiere til å bruke opp mot mellom 1 mill og 2 mill kr på å oppgradere boligene til kravene som må oppfylles innen 2030 og 2033? Hva med dem som ikke har råd eller vilje? Skal de da straffes med en ny miljøavgift eller strafferente på eventuelle boliglån? Dette rammer jo igjen mest de som allerede har dårligst råd!

10 Likes

Tanken er vel at de som ikke har råd skall selge huset til noen som har råd. F.eks noen oppkjøpsfond som siden leier ut huset.
Eventuellt ta opp mer lån. De fleste hus er jo ikke belånade till 100% av marknedsveridet og det passer jo storkapitalet/EU dårlig.

Poenget mitt er at diskusjonen rundt om man bør godkjenne pakken fra EU, kun går på om den kan påvirke prisen på strøm i fremtiden. Viktig nok det også selvsagt.
Jeg mener at Bygningsenergidirektivet alene, som er en del av pakken, er mer enn nok til å stille seg utenfor! Det er rett og slett ikke mulig å gjennomføre, uten at store deler av befolkningen havner i en økonomisk grøft.
Mange pensjonister bor f.eks. i store gamle hus. De har kanskje spart noen kroner som de hadde planlagt å leve for i sine siste år. Nå må de i stedet sørge for arvingenes verdier…
Tenk også på hva dette vil medføre av prisfall på boliger som ikke oppfyller kravene!
Støtteordninger fra dagens regjering blir garantert kun piss i havet!

12 Likes

Hvis man ser hvor penger Joe Biden har gitt i militær støtte til Israel

Og selvsagt legger til 8 milliarder dollar gitt av Joe Biden i 2025, men som derfor i statistikkene senere vil se ut som at Donald Trump ga (siden han er president i 2025)

Så har det en likhet med en annen president:

Som jo alle vet så fikk Jimmy Carter fredsprisen

image

Jimmy Carter delte ikke fredsprisen med noen, han fikk den alene.

1 Like

Det stemmer det. Det som besluter om dette gir dokk blanke faen. Det er liksom ikke deras problem.

1 Like

Det er jo bokstavelig talt ikke deres problem, de blir nok i finere hus…

1 Like

Jeg startet med gåturer 31 mars i fjor, fikk med meg noen få skiturer, pluss noen gode sykkelturer, og en haug med fjellturer i fjor. Hatt noen skiturer i år, og en del fjellturer til fots når føret har tillat det, og to løpeturer ganske nylig på snaut 7 km.

Mitt beste råd er å skynde seg langsomt. Bruk tid på å bygge opp en grunnform!

Tiden er din venn, ikke din fiende, og tenk på at du ikke skal starte med å løpe for å komme i bedre form, men at grunnleggende fysisk aktivitet vil føre deg inn i en prosess som resulterer i en varig endring av livsmønster, og ha i bakhodet at skippertak alltid vil være din verste fiende.

10 Likes

Anbefales på det sterkeste. For det første synes jeg begge parter kommer godt ut av episoden (inntrykket mitt av Wasim ble betraktelig bedre). I tillegg synes jeg det er befriende å høre hvor lite kunnskap «ekspertene» selv mener de har utover at de stoler på andre eksperter på en rekke temaer, som ernæring f eks. Man kan mene mye om Pimp Lotion, men han er foreløpig en av de mest beleste personene jeg har hørt om, og skjønner mekanismene på et dypere nivå enn mange av dem folk stoler blindt på (som jo egentlig bare stoler på andre på temaer de videreformidler). F eks at Wasim ikke vet at det er vitamin C eller omega 3 i kjøtt (kun vitamin C ble nevnt, men jeg er 100% sikker på at han ikke kjenner til omega 3-innholdet), viser at eksperter ofte uttaler seg uten å gå i dybden på ting. Synes også det er positivt at Pimp Lotion har begynte å nevne mer at han har studert fysioterapi og biologi. Ikke pga det egentlig betyr noe, for gudene skal vite at det finnes mange udugelige folk med gode utdannelser og fine titler, men mest pga folk kanskje får et annet syn på Pimp Lotion.

Pork liver (25.3mg per 100g serving) and chicken liver (17.9mg per 100g serving) do have measurable amounts of vitamin C while beef liver only has about 1.3mg per 100g serving. However, always limit the amount of liver you’re ingesting in case of hypervitaminosis, excess copper, and high purine levels. Many of these animal food sources consumed in 200g servings (7 ounces) will cover your RDA of vitamin C, including eating muscle meat alone

Må vel over på lever i relativt store mengder daglig? :see_no_evil:

Mengden Omega 3 i kjøtt avhenger av hva dyret har spist. Gress er bra, kraftfôr, ikke så bra.

1 Like

Ja, gressfora har mye mer. Hentet senest i dag 30kg kjøtt fra gressfora lam og storfe. Man trenger mye mindre C-vitamin når man ikke spiser karbohydrater, så jeg får i meg nok av å spise ca 1kg kjøtt til dagen (kjøttdeig eller entrecôte).

2 Likes

Tok ikke lange tiden nei.

Opp med hånden dem som ble overrasket…

2 Likes

Noen som er drukket litt vel mye kool-aid. Greit å se litt resultater før man hyller han som det største som har skjedd menneskeheten.

“Trump “has proven himself to be the only figure in modern history capable of reversing our nation’s decay and restoring America to greatness, and he must be given the time necessary to accomplish that goal,” said Rep. Andy Ogles of Tennessee,”

2 Likes

Start med å jogge litt smått og så gå i litt raskt temp i type 80%/20% der du går mesteparten. Etter hver økt så vil du naturlig kunne jogge mer en du går.

Hvis du er litt overvektig og ikke kan ha en god hastighet, har jeg selv opplevd at jogging gir veldig mye opp og så ned beveglse. Dette sender all energien rett nedover kroppen din per steg, som lager et helvete for kne, leggmuskler og absolutt alt.

Derfor er det bedre at når du faktisk jogger at det går “litt” fort slik at du opplever at bevegelsenergien går fremover og ikke ned. Når du blir sliten så bare går du kjapt. Dette skåner bena dine.

Hilsen en som har vært litt jojo vekt og starta med jogging “på nytt” hver vår. de siste 13 åra.

6 Likes