Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Ingen hevntokt da alle de involverte er døde?:thinking:

Trump vil frigi dokumenter om drapene på Kennedy-brødrene og Martin Luther King

President Donald Trump har torsdag signert en ordre om avgradering av dokumenter om drapene på John F. Kennedy, Robert Kennedy og Martin Luther King, jr.

– Alt vil bli avslørt, sa Trump til pressen da han signerte ordren på kontoret sitt i Det hvite hus.

De politiske drapene på 1960-tallet sjokkerte USA og resten av verden.

President John F. Kennedy ble skutt og drept mens han kjørte en åpen bil under et besøk i Dallas i Texas 22. november 1963. Broren Robert, som var Kennedys justisminister, ble skutt i Los Angeles 5. juni nesten fem år senere, i forbindelse med Demokratenes nominasjonskamp i 1968.

Noen måneder tidligere, 4. april 1968, ble den svarte borgerrettsforkjemperen Martin Luther King, jr. skutt og drept på et motell i Memphis.

1 Like

Nå må de ha drukket for mye Donald brus oss republikanerne .

2 Likes

Litt morsomt å lese om hvordan de erstatter kraftfôr med gress for å spare penger. Det går helt klart mye gress i forhold til kraftfôr i Norge.

og gått fra 32–35 kg til 27 kg kraftfôr per 100 kg EKM. Målet er å komme ned på 22–25 kg. En nedgang på rundt 10 kg kraftfôr per 100 kg EKM vil vise seg på bunnlinja.

3 Likes

Det tar godt av over there :joy:

I forslaget foreslår demokraten at første overtredelse av loven skal bøtelegges med 1000 dollar, altså 11 195 norske kroner. Andre overtredelse er på 5000 dollar, og alle påfølgende overtredelser vil lyde på 10 000 dollar - altså 111 942 kroner.

Men nå har de et nytt ledd på 59 kroner som heter “administrasjon og opplag” og fakturagebyr 10 :skull:

1 Like

Grønnland: en millitær HUB,eller en gigantisk Mineral HUB? :thinking:

3 Likes

Det gjæller vel all ultraprosessert “mat”? Mer prosessert “mat” enn vegan-produktene finns vel neppe?
Fungerer ellers utmerket å spise grønsaker, rotfrukter og sånt som de er. Men trenger ikke å bryte ned det på molekylnivå og siden syntesere ihop det til noe annet. Men sikkert kul før kjemister og andre som knåper sammen stoffet.

1 Like

Det er også noen stoffer som finnes naturlig i bønner «fytater» som binder mineraler og protein og gjør dem utilgjengelige for opptak i kroppen. Men ja prosesseringen gjør at det blir enda høyere konsentrasjon av fytater i disse produktene. En som avviker positivt er Tempeh der fytatene brytes ned gjennom fermentering.

Grønnsaker er så klart bra men spørsmålet er hvor proteinet skal komme fra. En del kan man få ved å spise nøtter, der spesielt pistasj har mye protein (og er en fullstendig proteinkilde med alle aminosyrene) ellers kan man få i seg noe gjennom quinoa, bokhvete og fullkornsris (i tillegg til bønner men der man har fytater). Men det er vanskelig å slå kjøtt, fisk egg og meieriprodukter…

Det er også viktig å tenke på at noen vitaminer og mineral kan du bare få gjennom animalske produkter.

3 Likes

Har du selv vurdert noen spesifikke strategier for å balansere plantebaserte proteinkilder med animalske? Eller er du mer opptatt av en allsidig kost der du kan trekke fordel av det beste fra begge verdener?

1 Like

5 Likes

Samfunnskostnadene er sikkert ikke enorme ved at f.eks. Oslo er uten strøm i en time midt i arbeidstiden :crazy_face:

1 Like

Akkurat når de skal til å forby vedovner i Norge for å nå klimamålene innen 2030 :joy:

Å være høyre politiker har aldri vært enklere :laughing:

2 Likes

“Ett av disse tiltakene er å få fortgang i utfasing av gamle vedovner og overgang til nye rentbrennende ovner.”

Jeg fikk tilskudd fra Bergen kommune til dette i 2009 mener jeg

2 Likes

Det blir neppe Oslo som stenges ned, utan fremst folk på landsbygden og mindre byer.

1 Like

Jeg har økt treningsmengden siste halvåret så da har jeg også et større behov for næring og da spesielt protein, så for meg handler det om å optimere proteininntaket fra flest mulig kilder, så antageligvis det siste du skrev. Jeg har blitt obs på at protein består av mange forskjellige aminosyrer og du trenger alle 9. det gjør at selv om f eks hvetebrød og havregryn har ganske mye protein så er det ikke fullverdige kilder du må kombinere med andre matvarer for å dekke behovet. Som jeg nevnte over er pistasjnøtter, bokhvete og quinoa gode fullverdige proteinkilder og noe jeg forsøker å få i meg i tillegg til kjøtt. fisk, egg, yoghurt, ost, melk osv.

Jeg har også litt motsatt problem enn mange andre at jeg ligger litt under min idealvekt. Det er mange som tror at tynnere er bedre så lenge man ikke er undervektig men om man trener og legger på seg mer muskler enn fett kan man godt ligge ganske høyt på bmi skalaen, at man gjerne nærmer seg grensen for overvekt.

4 Likes

Må si det er rart å tenke på hvor sinnsykt fort Johan Olav Koss syntes å gå da han gikk 10000 meter på skøyter på 13:30.55 på Hamar under OL.

Verdensrekorden er nå over ett helt minutt lavere (12:25.70)

Er det noe med isen? Skøytene?

3 Likes

Koss sin rekord er vel raskeste uten klappskøyter?

2 Likes

Det tok 14 år fra 14:26 til 13:30 og så tar det 32 år for å komme ned i 12:30.

1 Like

Om jeg skulle legge til noe mer plantebasert ville jeg vurdert kikerter. Får se om det blir noe mer av det fremover