Jeg vet. Dagens v-rek fart er 48,3 km/t, mens en 500 m har i dag toppfart på nesten 60 km/ i siste sving.
Så 50 km/t er synsing, der jeg tar inn faktorer som at det er lite trolig at man klarer å holde det gående på 99% av maks styrke i lengere tid. Den prosentandel er nok under 95%. Bare tenk på repetetisjoner i benkpress. Tar du 100 kg maks i benkpress klarer man du nok tok ta noen flere enn 1 rep på 95 kg, men neppe 25 repetisjoner. En knallhard sving er på en måte maks, mens skal man ta 25 svinger blir det litt verre (eller 2 svinger kontra 50 svinger for å være korrekt, men uansett samme poeng).
Kan sikkert hende, men på samme måte som at 100 metern aldri vil bli løpt under 9 sekunder, fordi det er en grense for hva man kan klare, i praksis, så er det en grense for hva man klarer i skøyter også.
Og dessuten, kraft-utfoldelse er ofte kvadratet av det man måler, og dessuten er skills normalfordelt, så hvert standardavvik har et vanvittig frafall av individer.
Tenk feks hvor mange mennesker som løper en 100 meter under 20 sekunder kontra under 10 sekunder. Det er ikke bare kvadratet av kraft i forhold til det man måler, men også hvordan evner er fordelt i befolkningen.
Normalfordeling tilsier feks at 15% av befolkningen har 115 i IQ (15 poeng er et standard-avvik), 2,5 % har over 130 i IQ, 0,45% over 145 osv.
Det er slik “kvalifisert synsing” som gjør at jeg tenker grensen for hva som er mulig som gjør at jeg havner på 12 min.