Det skulle vært komma foran “kan”, ikke punktum?
Mange er begrepssfattige; de har et lite ordforråd, og blander ofte sammen vanlige ord.
Har ikke noe erfaring med urinveisinfeksjon, men som PT har jeg sett at mange som sliter med inkontinens og andre ting i samme område ofte får veldig mye utbytte av bekkenbunnstrening. I tillegg vil jeg tro at det er fordelaktig å ha en livsstil og et kosthold som reduserer betennelse (unngå omega 6, øke mengde omega 3, unngå typisk mat mange reagerer på gluten og laktose. Blir heller ikke overrasket om vasopressin og dopamin spiller en rolle også.
Bare hyggelig! Jeg er klar over det, men tanken var bare at ulike problemer i et område ofte kan ha (delvis) samme årsak. Diafragmapusting er en fellesnevner for mange kroppslige plager (smerte korsrygg, feil måte å stramme kroppen på (man bruker spenning av kroppen som stabilitet og vil på den måten miste finmotorikken som skal til for at ting “går av seg selv” og fungerer). I tillegg er diafragmapusting noe som binder det fysiske og psykiske sammen ved at det å puste overfladisk er forbeholdt kriser og unntak og gjør at du blir “forknytt”, som både endrer hele moduset kroppen din er i (og dermed også de fleste hormoner), men også din opplevelse av smerte og hvordan du beveger deg (høyere skuldre og gir deg en holdning som skaper problemer på sikt). Ironisk nok vil jeg si at den simple øvelsen diafragmapusting, er den øvelsen jeg har fått mest tilbakemeldinger på at har endret livet til folk, alt fra at den har betraktelig redusert opplevelse av smerte, hjulpet dem til bedre søvn eller at diafragma har vært flaskehalsen i fysikken deres og at de ved å styrke den har blitt mye sterkere og/eller fjerne kroppslige plager.
I beste tilfelle vil det faktisk utgjøre en forskjell med ditt konkrete problem, i verstefall vil det gjøre ubehaget mindre ubehagelig.
Edit: Og diafragma er koblet til en rekke muskler i samme området, og vil ved å aktiveres bedre endre tonusen og funksjonen til omkringliggende muskler. F eks er diafragma-pusting/styrking ofte nøkkelen til å få has på utfordringer med hofteleddsbøyeren.
Dette med mye grønt er noe som rett og slett ikke fungerer her. Har prøvd å spist en del forskjellig bønner, linser, kikkerter samt lesse på med alt mulig forskjellig grønt her i kantina til lunsj for å virkelig fylle på. Samme med frukt.
Det som istedet skjer er at “alt stopper opp”. Går rundt helt oppblåst og synes det er helt forferdelig å spise.
Noe grønnsaker går greit men da gjerne kokte.
Grovt brød, melk og smør. Ingen luft i magen og energi hele dagen.
Selv Aubergin skaper trøbbel? Støtter for øvrig brød, melk og smør! En kombo det er vanskelig å klare seg uten Men da hjemmebakt brød med godt med korn i
Det høres ut som om magen din ikke klarer å fordøye alt det du spiser av frukt/grønt. Jeg fant ut at jeg var laktoseintolerant. Får uendelig med luft i magen hvis jeg spiser mye.
Grønnsaker gir mye volum. Jo mer volum jo viktigere er det å røre på kroppen etter inntak. Det får fart på fordøyelsen. Ellers undersøk gjerne for intoleranse.
Mennesker greier ikke å fordøye fiber, så selv om det er mye uenighet, er det en del som mener vi ikke trenger fiber. Hvilke dyr spiser ting de ikke kan fordøye (annet enn når dyr spiser gress for å tvinge dem til å kaste opp)? Når man ikke kan fordøyes, vil det som regel bare føre til mer trykk og masse som skal ut.
Hunder spiser sjokolade til de spyr. Gjerne igjen glemt på stuebordet før leggetid
Fiber gir volum og volum er bra. Men krever mer bevegelse.
Er det ikke bakteriene microbiomen som bruker fiber som næring, så for å ha en god og variert flora der er godt fiber inntak viktig. De påvirker jo veldig mye av helsen igjennom hormoner og immunforsvar.
Bønner og linser osv er jo velkjent at dette gir oppblåst mage og mye gass som sikkert ikke heller er bra for miljøet ref utslipp fra kuene
Kjøtt, fisk og meieriprodukter (evt uten laktose om man er intolerant) fungerer topp. Pluss litt nøtter kan man prøve seg fram med.
Et kosthold som inneholder mye ikke-spaltbare (og dermed ikke-absorberbare) oligosakkarider(cellulose), som for eksempel bønner, kan gi en gassutskillelse på flere liter i døgnet
Det absolutt verste i hele verden er de som skriver nippelen for brystvorte, jeg får panikk
Det er det som er rådende syn nå ja, men flere mener at tarmen fungerer bedre uten fiber (der blandt noen som har stort fokus på tarmhelse, intoleranser osv). Avføring skal optimalt sett ha en konsistens som gjør at man kun trenger å bruke papir for å sjekke om det egentlig trengtes. Om man er i besittelse av denne kvaliteten, ville jeg ikke ha endret noe, men for de fleste tror jeg de har en del å gå på ( i hvert fall basert på hvordan det høres og ser ut etter andre når de er på offentlige toalett).
For min egen del blir jeg fort kaotisk i magen om jeg spiser fiber og holder meg derfor unna. Synes mest av alt at det er teoretisk interessant om man egentlig trenger fiber, og vet om tilfeller av både folk som spiser det og de som unngår det som har perfekt tarmflora.
Jeg har prøvd mye forskjellig for å spise “sunt” og derfor mye grønt. Det var ikke overdrevent mye heller. Under 2k kalorier samtidig som jeg både trente styrke og løp masse. Jeg tror jeg rett og slett ikke er skapt for det, men eller det som man fikk tak i nord i Norge, og kokte.
Mennesker er jo kjent som alt-etere, vil tro vi til en stor grad har overlevd på en blanding opp gjennom tidene. Det vi ikke tradisjonelt har levd på er veldig tungt prosessert mat.
Det er jeg helt enig i. Om folk bare hadde sluttet å spise mat som ikke fantes for 100år siden hadde den generelle helsen garantert vært mye bedre.
Helt enig i at mennesker er alt-etende. Men mennesker har også en tarm som har mer til felles med kjøttetere enn planteetere, samt at vi har en pH i tarmen som er mer tilpasset nedbrytning av kjøtt. Slik jeg ser det, betyr det at å spise utelukkende vegetarisk ikke kan være optimalt, men ingen tvil om at vi kan fint overleve på en kombinasjon.
Leste et sted at en del av problemene med tarmfloraen oppsto etter at vi omtrent utryddet alle former for innvollsmark. Disse markene har levd i symbiose i tarmen vår gjennom millioner av år, og er blitt like viktige som bakteriene. Vet ikke hvor mye hold det er i en slik teori, men helt usannsynlig er det kanskje ikke?
Homo Erectus dukket vel opp for mindre enn 2 millioner år siden. Og Homo Sapiens er vel rundt 300 000 år gammel