Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Evolusjon. Gode egenskaper og samspill har gått i arv.

1 Like

Verdens helseorganisasjon beregner at ca. en tredel av jordas befolkning er infisert med mark og at ca. 300 millioner av disse, hovedsakelig barn, er syke på grunn av sin markinfeksjon.

8/3 = 2,66 mrd hvorav 300 millioner syke eller 2667/300 = 1 av 9 av de som har innvollsmark er syke. Behandlingen er verre enn kuren? :thinking:

Omfanget av markinfeksjonene kan variere fra noen få marker/ormer til betydelige mengder. I mange områder av verden er opptil 80 prosent av beboerne infiserte. Sterkt infiserte barn er underernærte, veksthemmede, intellektuelt reduserte og har lærevansker. Innvollsmark er en av verdens viktigste årsaker til fysisk og mental veksthemming, men den har til nå vært neglisjert av det medisinske og internasjonale samfunn. Slike infeksjoner kan også øke mottakeligheten for andre infeksjoner som malaria, tuberkulose og hiv-infeksjon.

Nei takk, tror jeg dropper å sørge for at barna får innvollsmark for en god og sunn bakterieflora.

3 Likes

Vel, det finnes kanskje både gode og dårlige innvollsmarker, akkurat som med tarmbakterier?

Men ikke missforstå meg! Jeg savner ikke mark i magen! :sweat_smile:

Det er visst tre typer som dominerer: Spolorm, ascariasis - NHI.no

Veldig lite er nytt under solen.
Selv med middelhavsdietten unngår man ikke utfordringene rundt flatulens. Aristofanes’ mest kjente komedie, “Skyene” bobler over av kroppslige utsondringer som et bakteppe når forfatteren harseler over Sokrates og “grublegutta” som sofistene ble kalt i norsk oversettelse.

Komedien ble første gang oppført i år 423 før Kristus, nesten 2450 år siden.
Dionysosteateret var jo et utendørsteater. Så her kunne tilskuerne utsondre i vilden sky.

3 Likes

Det er mye annet godt fra planteriket som ikke gir samme besvær som bønner o l. Mørk sjokolade, nøtter, havregryn, bokhvete, quinoa, frøknekkebrød, tørket aprikos, fiken osv så man trenger ikke bare spise brød og potet selv om det også er godt. Lager og baker man selv unngår man ørten tilsetningsstoffer og har kontroll på ingrediensene. Vanlige salatingredienser, grønnsaker, frukt og bær er også bra. Men hovedproteinkilde kanskje ikke trenger være vegansk :wink:

2 Likes

Det er også litt begrenset med hvor mye luft i magen du får av å spise 50-100g med bønner eller kikerter. Gjerne i en salat.

Trenger ikke utelukke det helt, men blir nok ikke en stor del av kostholdet. Kakao og kaffebønner konsumeres i hvert fall daglig da :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Gudfaren-stilen til Musk er veldig uheldig. Oljefondet bør snarest selge seg ut av Tesla

10 Likes

Når man har en networth på over 4000 milliarder da er det ganske lite sympatisk å prøve presse aksjonærer til å godta en opsjonspakke verdt 500-1000 milliarder. Hadde sansen for fyren tidligere og alt han er oppnådd. Men medaljen har som regel en bakside.

9 Likes

Jeg syntes det er rart når folk mener det er en privat melding når Musk ber Tangen om en tjeneste og tjenesten er å stemme gjennom lønnspakken til Musk!

Også komisk når folk klager på at Tangen er “servil”. Tangen er bare profesjonell og et hyggelig samtidig som han holder på sitt.

Tangen viser seg også som en hedersmann, hvem kunne ikke tenkt seg at Musk skyldte deg en stor tjeneste på privaten? :sweat_smile:

9 Likes

Hehe hvilken manipulativ stil Musk viser fram her. Heldigvis hadde ikke Tangen allerede fått en tjeneste fra Musk da ville det vært vanskeligere å være objektiv.

Vi får være glade for at det er en viss transparens rundt slik kommunikasjon så blir det også vanskelig å gjøre uetiske valg…

6 Likes

Tangen ga opp milliarder når han tok den jobben han har nå. Jeg tror han er en hard mann å bestikke :joy:

6 Likes

Er du rik så er du ikke korrupt? Vet ikke om det er en generell lov, hehe

1 Like

Vanligvis motsatt? Poenget mitt er at Tangen tapte veldig mye penger på å få denne jobben, milliarder tenker jeg, så at han skulle surre det til for å gjøre noen en tjeneste? Nei.

3 Likes

Noen mener det, setter opp skammens vegg med alle rikinger. Men nei, jeg tror ikke alle rike er skurker (men utelukker ikke at noen er det). Tangen fremstår her som en redelig kar da.

3 Likes

Jeg mener nå at avtaler må holdes jeg da. Men selv noe så enkelt blir vanskelig når man blander politikk inn i alt mulig. Du skal ikke se bort fra at 1000 milliarder kan motivere han til å jobbe politisk for å få en løsning.

Tesla er sannsynligvis en av de aksjene som vil gå best av de store de neste 4 årene. Basert på tidsriktige satsinger på AI, robotics og superfabrikker. Synd om vi ikke får delta i den veksten.

1 Like

Altså, jeg har en sjef for noen hundre millioner, holder alle av avtaler, også muntlige laget for ti år siden.

På den andre siden, så har du de som har kommet seg opp gjennom å smøre systemet.

Hvilke avtaler er det snakk om her som ikke ble holdt?

Skjønner ikke problemet her. Om jeg husker riktig sa Tangen på forhånd at Oljefondet ville gå mot lønnspakka til Musk. Hvilket, etter hva vi vet, Oljefondet også gjorde. Men Musk fikk likevel flertall og lønnspakka si.
At Musk ble sur på Tangen, sier mye om Musk. Tangen mistet en middagsgjest.

5 Likes