Jævla optimist, her klager jeg også kommer du med gode råd.
For å gjøre det vondt til verre så redigerte jeg akkurat innlegget rett før du svarte.
Så herlig at du poster dette med referanser! Gir det hele mer mening og pondus.
Søtt at Deepseek tror den er ChatGPT, ung alder å havne i identitetskrise. Er ikke dette prompter utviklerne burde ha testa på forhånd før de slapp den løs😄
Var det false news?
OpenAI hevder vel DeepSeek har brukt deres modell for å forbedre sin. Destillering kalles det visst. https://archive.is/KiSYM
Men det er omdiskutert. En bunch datanerder diskuterer det her: OpenAI says it has evidence DeepSeek used its model to train competitor | Hacker News
Ja da ser det tilsynelatende ut som Senterpartiet går ut av regjeringen etter konflikt om EØS og energipolitikk. Ap står fast på sin linje og har fått støtte for det både internt og i Stortinget. Dette oppfattes vel som at Støre har styrket sin posisjon og at lederstriden i Ap ser ut til å være avblåst.
En ettpartiregjering var i alle fall ikke planen til Støre, men det kan jo gi Ap en mulighet til å tydeliggjøre egen politikk. De må tross alt fortsatt samarbeide med Sp i Stortinget, men får nå styre skuta uten interne regjeringskonflikter.
Høyresiden vokser og Ap sliter fortsatt på målingene så nå får de sjansen til å vise velgerne enten de er inne eller ute hva de står for og om de kan snu utviklingen. Interessant blir det selv om U.t er blå.
SP tenker på valget til høsten, det er klart.
Spørsmålet er om AP i regjering uten SP får gjennom noe på Stortinget. Kanskje via Høyre?
Så du tenker at Sp, som muligens går ut av regjeringen pga EØS skal være i en regjering med H som egentlig vil ha Norge inn i EU?
Så lenge Høyre og AP er store nok så kommer de nok til å kjøre gjennom EU-politikken, begge partiene er like EU-kåte. De er forøvrig nesten samme parti, hva er det som skiller dem, 5-10% av politikken?
Med tanke på at Ap sin politik så er det vel lempligt at de ikke får igjenom noe…
Selv om vi neppe får en avgjørende EU-debatt fremover, vil politikken likevel bli veldig EU/EØS-relatert. Som nye direktiver, strømeksport, Trumps tollmurer og EUs reaksjoner, etc.
I vår partiflora er det bare Høyre, Venstre og Mdg som ønsker et medlemskap, mens Ap, Frp og KrF spriker og resten er i mot.
Valget til høsten blir trolig et strøm/energivalg. Det kan sikkert berge Sp over sperregrensen. For Ap er vel det et tema der partiet havner i spagaten - som partiet (og LO) så ofte gjør.
Treskje tenker jeg er helt ok. Feste plastkorken til pappkartongen er greit nok, pappsugerør er irriterende og plastkork festet til flasken på 0,5 liters flasker er veldig irriterende. Flaks at jeg aldri kjøper halvlitersflasker og nesten aldri kjøper noe som kommer med pappsugerør.
Her må vel egentlig Tyskland ta mesteparten av skylden. Hadde de som Frankrike kjørt på med atomkraft, så hadde det kanskje aldri blitt noe krig i Ukraina, for da hadde ikke Russland trodd at de hadde et pressmiddel (gass)?
Her er jeg forsåvidt enig, virker ikke akkurat hot…
Ser kommentatorer i flere aviser mener at Arbeiderpartiet kan komme styrket ut av dette bruddet.
Jeg tenker det blir direkte motsatt! Et stort flertall av befolkningen er forbannet over strømpolitikken og er dermed svært skeptisk til stadig mer styring fra EU.
Nå viser Arbeiderpartiet at de legger seg flate for EU, og at det betyr mer for dem å please EU enn å få ned strømprisene. Derfor tror jeg Senterpartiet kan få et oppsving på meningsmålingene og Arbeiderpartiet videre nedgang som følge av begrunnelsen bak dette bruddet! Det er Senterpartiet som er på linje med folket i denne saken. Bortsett fra denne saken, har jeg svært lite til overs for det partiet!
Har ikke noe til overs for noen av dem, men jeg frykter at de kan styrke seg på den måten at de appellerer til de velgerne som ønsker stabilitet i forhold til EU og energipolitikken. Nå kan de bygge videre på skumle allianser med SV og MDG pluss at de kan få tilbake velgere som stakk til SP i 2021. Nå skal de liksom bli mere handlekraftige (alene) i velgernes øyne. Nå blir det jo lettere for AP å gjennomføre reformer og avtaler som kan styrke Norges samarbeid med EU og da innen energi og klima. Kan jo skape tillit fra næringsliv og investorer. Men man kan jo håpe at exiten skaper uro og svekker regjeringens troverdighet.
Det tror jeg ikke.
Både SP og AP er fortsatt næringsfiendtlige
Man kan ikke svekke en troverdighet som aldri funnets.
Mange av APs velgere er sterkt kritisk til strømpolitikken. Det samme er LO. At AP nå viser at de ikke våger å opponere mot EU
s behov for stadig mer Norsk strøm, er neppe noe som fører til bedre meningsmålinger…
I denne saken er vel også SV mer på linje med SP?