Skyhøyt spill i en verden med selektiv hukommelse hvor det kan oppstå plutselig fred mellom Ukraina og Russland.
Hvis vi som EØS-medlemmer blir satt på utsiden av markedet, ja da får man vurdere å gå litt hardt ut.
For min egen del frister det definitivt mindre å kjøpe amerikansk nå, så kommer faktisk til å unngå det der jeg ser muligheten for det. Det beste er selvsagt at forbrukere i europa velger europeiske alternativer i langt større grad. Håper egentlig det blir en tydelig trend mot dette.
Nå har ikke jeg noen Tesla men hadde ikke sett helt poenget med å selge den til noen andre for å demonstrere mot Musk eller USA. Den samme Teslaen er jo fortsatt i bruk av noen så effekten er slik jeg ser det egentlig null. Når det gjelder å kjøpe nytt er det jo definitivt en effekt av å velge bort feks. Tesla da.
Hvis man selger en stortsett ny bil, så er det en nybil Tesla ikke får solgt. Er det en gammel bruktbil er historien noe annet.
Helt enig kjøp mest mulig lokalt, og EU er jo mer “kortreist” enn USA, og Norge er mer kortreist enn EU. Det er i hele tatt en trend; America First, i går utalte kanadiske , og konservative Pierre Poilievre “Canada First”, og amerikas utenriksmimister Rubio sa akurat i et intervju at han forstår at det må være America First, Brazil First, Chile First og China first. De fleste land må finne ut hvor deres egne interesser er, og der de sammenfaller med andre så finner man partnerskap, og der de står i motsetning er det diplomati.
For egen del kunne det ikke falle meg inn å kjøpe Tesla, det må bli bensin eller diesel.
De som setter klistrelapper på Teslaen sin er pretensiøse. Og det var bare derfor de kjøpte den i utgangspunktet. Hadde aldri noe med klima å gjøre.
Hvorav denne er fordummende så det holder. 95% av all nybilsalg er elbil. Blant annet fordi den er mye billigere i drift. På alle måter. Kanskje på tide å bevege seg fremover i tiden og ta til seg at det poenget mistet effekten for kraftig mange år siden?
Du tok ikke poenget nei? Poenget er at om du må vise at du angrer på en Tesla nå så gjør du det fordi du tror det påvirker imaget ditt at du kjører rundt i en Tesla. De som kjøpte Tesla fordi de oppriktig mener at det er bra for klima har ikke imaget sitt i tankene og derfor ingen grunn for å henge skilt bakpå Telaen om angrer kjøpet. Det er ren logikk.
I retrospektiv, fair enough. Tar poenget Irriterer meg bare grenseløst over tidenes mest forslitte poeng (ikke deg i dette tilfellet).
Største kostnaden med bil er verditap. Faller ikke elbiler mer enn fossil ?
Har hørt at e-tron faller raskest.
Teknologiutvikling gjør elbiler mer sårbare i så henseende. Fair poeng.
Brukte elbiler som bil #2 tenker jeg er en slager. Da spiller ikke rekkevidden så mye rolle lenger.
Kirken til Erkebiskopen som ga Donald Trump en moralsk, og politisk skjennepreken, tjente i 2023 53 millioner dollar på å finne nye hjem til innvandrere, 3600 i tallet, eller til pris på 170 000 kroner per snute.
Altså en mekler-/konsulenttjeneste betalt av staten, ikke noe håndfast, kun nettverk og råd.
Tallene for 2024 er ikke klare ennå, men hvis man har et honorar som justeres med inflasjonen, så blir inntektene for erkebisopen/CEOen i EMM Inc på tett oppunder 100 millioner i 2024.
For 2025 blir det nok smalere for Donald Trump har kuttet støtten til EMM Inc sine konsulenttjenester.
Så da kan en jo spørre seg om et var en moralsk indignasjon, eller politisk lusing for tap av inntekter hun ga Donald Trump.
Å miste over 1 milliard i inntekter kan jo gjøre hvem som helst forbanna, mildt sagt.
Men kanskje hun på lang sikt vil takke Trump?
Matteus 6:24 i det nye testamentet sier at:
Jesus said, “No one can serve two masters. Either you will hate the one and love the other, or you will be devoted to the one and despise the other. You cannot serve both God and money.”
Eller på godt norsk; du kan ikke både tjene mammon og Gud.
Jeg tror biskopen vil finne fred i sjelen, tjene Gud, og takke Donald Trump.
Egentlig helt perfekt som bil nr 2, ja. Lave driftskostnader, og svakheten som ofte er rekkevidde betyr nesten 0.
Ikke tenkt på det på den måten før, godt poeng
De fleste regner ikke sånn uten ser på pris drivstoff vs el.
Trump effekten er så syk.
Mexico’s president says tariffs will be PAUSED for 1 month after her discussion with President Trump.
As part of pausing tariffs, Mexico will:
Deploy 10,000 national guard troops to help secure border
Work with US on “security and business”
Ryktene sier Canada har akseptert alle kravene til Trump også. Uten at jeg har sett noen nyheter på det enda. Men kravene mot mexico var de vanskeligste å få innfridd. Så dette er bra.
Da blir EU neste.
Jeg kjøpte et europeisk merke istedet for TMY 95% pga Elon, prismessig var den definitivt dumpingpriset så den skulle komme bedre ut i hvor mye bil per krone. Og jeg kommer til å fortsette å ta den type valg. Sletting av kontoer på Twitter var det enkleste, bluesky er uansett allerede et bedre produkt.
Og hvis man tror norske forbrukere tenker sånn kan man jo bare tenke seg hvordan de reagerer i land som blir direkte angrepet av den nye fienden.
https://bsky.app/profile/artcandee.bsky.social/post/3lhakrffips23
https://bsky.app/profile/arrudalo.bsky.social/post/3lh6xylxv5c2s
SENIOR CANADA GOV’T OFFICIAL TELLS NEW YORK TIMES THAT OTTAWA IS NOT OPTIMISTIC A REAL OFF-RAMP FROM TARIFFS EXISTS FOR CANADA THE WAY IT MATERIALIZED FOR MEXICO
Ser verre ut for Canada.
Jonas, Trygve & Donald