Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Fluktmuligheten for Mexico var åpenbar; gi Trump en seier hva sikkerheten ved grenseovergangene angår. Et slikt problem av enorme dimensjoner eksisterer ikke ved grenseovergangene mellom USA og Canada (smugling vil alltid foregå, så også her hos oss). Blir høyst interessant hvordan dette eventuelt løses.

3 Likes

Ser at Mexico har spurt om Trump kan hjelpe å stoppe våpensendingene fra USA som kartellene er avhengige av. Trump sier ja.

Blir spennende å følge dette.

4 Likes

:rotating_light:BREAKING: Panama’s President has ended the country’s Panama Canal deal with China, immediately following a meeting with U.S. Secretary of State Marco Rubio.

Media tror de motarbeider Trump, og mens motstanderne er skremt i knestående drar Trump i land den ene seieren etter den andre.

5 Likes

Nei dæven, å stille hardt mot hardt fungerer faktisk. Hvem hadde trodd det? Mens resten av lefties spår dommedager i hytt og gevær, så får hvertfall mannen til det han sier. 4 uker med Trump > 4 år med Biden :man_shrugging:

4 Likes

Vi er ikke USA. Verdens mektigste nasjon som velger å opptre som en bølle for å tvinge flest mulig fordeler i sin retning er ingen glad-nyhet for alle andre. Verden blir ikke akkurat et bedre sted av at det er det er den sterkestes rett som trumfer alt annet. Især ikke når man kommer fra en mini-nasjon som Norge.

9 Likes

Merker meg at du ikke har nevnt Canada med ett eneste ord. Som får poengene til å kollapse. Fullstendig.

5 Likes

I Canada ønsker nå det hvite hus et styre skifte. Ikke uttalt. Men det er min analyse. Der er nok motivene flere. I Mexico er det kartellene og innvandring de vil til livs.

1 Like

Fjern energi fra det regnestykket og vi snakker et handelsoverskudd på over 60 billion usd (2023-tall). Ulovlig innvandring fra Canada bidrog med 1,5%. Er du virkelig så naiv?

3 Likes

Eneste de oppnår er å samle frontene i Canada.

3 Likes

Det tviler jeg sterkt på.

Ehmm, fordi tilgangen utelukkende er et gode for USA?

Lukke øynene for hva? Faktum er at det kommer mer illegale stoffer fra USA og inn i Canada enn visa versa. Antall ulovlige innvandrere er på et ikke-nivå.

Litt som å sette karakter på ens egen innlevering. Be my guest 🤷

Når sannheten er :zzz:

6 Likes

Trumps tollkrig tilspisser seg; Ontario kunngjorde et forbud mot at amerikanske selskaper får kontrakter i provinsen, og kansellerer kontrakten med Elon Musks Starlink. Det hvite hus sier at Canada har «misforstått» tollordren som en handelskrig

USAs president snakket med Canadas statsminister Trudeau for å diskutere straffetollene etter at Det hvite hus sa at Ottawa har «misforstått» situasjonen. De to skal snakke sammen igjen om noen timer.
Under en nyhetsbriefing med journalister lørdag sa Trudeau at han ikke hadde snakket med Trump siden innsettelsen.

3 Likes

Mexico er fair and square. I mye større grad om ikke annet.

1 Like

Helt greit at folket ønsker et skifte. Men det er da ikke USA som skal kunne kreve det?

8 Likes

Enig.
Men hva om folket ønsker å bli stat nr.51?
Kunne det vært bra for begge parter + NATO eller er det helt krise å nevne noe slikt?

Selv om dem ikke liker Trudeau, så tror jeg ikke dem ikke liker landet sitt.

Blir litt som å mislike deler av politikken her til lands… men man tenker jo ikke at man plutselig skal bli underlagt Sverige av den grunn :joy:

8 Likes

No chance in hell. Som om Norge skulle bli en del av USA. Ekstreme forskjeller på landene. Helsereformene ikke minst.

3 Likes

Du har sikkert rett. Jeg kjenner ikke Canada så godt.

Helt glemt at det var du som svarte meg?

Eksemplifiseringen på at Trump er en bølle (og en simpel løgner) er nettopp… Canada. Verre er det ikke.

5 Likes

Hvordan går det an å misforstå at noen sier de skal innføre 25% toll? :crazy_face:

3 Likes