Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

TENK om vi kunne fått gjort noe sånt med NRK

https://x.com/GOPoversight/status/1886448869937979639?t=nbXwSbkpa6euIpFSN1HPFw&s=19

7 Likes

Hva med EU da? Er det narkotika og illegal innvandring fra EU som er problemet her også?

4 Likes

Velferdsstaten til Canada er forsvinnende lik den norske og svært forskjellig fra den amerikanske. De liberale verdiene er også rimelig sammenfallende. Trumps kongstanke hører hjemme i Utopia.

2 Likes

I Norge hadde ikke en person som Majorie Taylor Greene kunne blitt politiker…

3 Likes

Toll som pressmiddel fordi USA har problemer med å håndtere innvandrere som krysser grensen fra Mexico gir jo faktisk litt mening.

Toll som pressmiddel mot Canada for det samme gir ingen mening med tanke på mengden innvandrere.

Ikke Trump heller. Faktisk veldig få amerikanske politikere, vi har en annen standard. :stuck_out_tongue:

6 Likes

Mexico har hele veien hatt en retrettmulighet; grenseovergangene og 20 tonn årlig med Fentanyl. De finnes ikke hva Canada angår. Derav bøllete, Trump angriper sin viktigste alliert på fullstendig sviktende grunnlag. Fordi han kan. Og kun derfor.

Og nei, mitt synsfelt er alt annet enn smalt.

2 Likes

Legacy medier i møte med en politiker som faktisk gjør akkurat det han sa han skulle gjøre (les: vant et demokratisk valg med et klart mandat) er dels hysterisk og dels jævlig utmattende.

2 Likes

Så vi er altså der i følge enkelte at det eneste logiske, og riktige, om man vil sikre grensene sine, er å be nabolandene ta ansvar.

Men muren da Donald? Hva skjedde med den jævla MUREN?

Jeg tenker vi skal kreve at ansvaret for vår egen øverste grense i nord skal ivaretas av Putin, slik at den samme logikken kan få spille seg ut der. Det må jo gi fullstendig mening.

2 Likes

Trudeau har gjort seg til en fiende av konservative verdier. Den kanadiske befolkningen vil ha en president som kan samarbeide med Trump. Ikke gjøre han til en fiende.

Canada er et mer langsiktig spill hvor USA vil øke sin innflytelse. En ny handelsavtale med ny regjering er det de tenker der tror jeg.

1 Like

Trudeau er uansett ferdig. Man trengte ikke å smelle 25% toll på bordet for å tvinge frem noe som helst. Et elendig stunt om målet var å bringe landene sammen og øke innflytelsen ytterligere. Avstanden har aldri vært større av åpenbare grunner.

3 Likes

Har vokst opp med den kalde krigen og kommer aldri til å skjønne de som hyller en statsleder som agerer på en måte som er ødeleggende for hele den øvrige verden. Blir en light-versjon av en brite som hyllet Hitler for å gjøre Tyskland great again på starten av tredvetallet.

Vi er nordmenn, ikke amerikanere.

3 Likes

Jeg antar at en av tingene som skjer er at Canada bygger rørledningen som ble kansellert, så de kan selge mer av oljen og gassen sin til andre enn USA.

Jeg antar også at ett av utfallene er at det blir kjøpt mindre amerikanske varer i Canada, for som en sa, på sist NHL kamp, så ble det buet under den amerikanske nasjonalsangen, noe som er uhørt.

EDIT ser at det har fortsatt.

4 Likes

Jeg er litt enig med begge parter her. (Splittet)
Er Trump ødeleggende for hele den øvrige verden eller kan han forlenge USA storhetstid?
Litt som Reagan?

Jeg er skeptisk til å «krige» mot allierte venner slik han gjør. Men er det bra at USA forblir sterkt (motvekt mot Putin, Kina, Iran……)

USA isolerer seg selv. Om det gjør landet sterkere? Åpent spørsmål.

4 Likes

Har ingen meninger om dette ennå, er jo proklamert for litt siden, men Trump har mange ideer, tydeligvis. Oljefondet er jo et “sovereign wealth fund”.
Jeg anser Scott Bessant, den nye finansministeren, som usedvanlig intelligent, så blir spennende å se hvordan ekspertene, fra både “høyre og venstre” kommenterer på dette, både fra et økonomisk og politisk ståsted.

3 Likes

Hva er objektivt når vi lever våre liv her og nå hvor storpolitikk påvirker oss alle om man liker det eller ei?

1 Like

Noterer meg at Trygve Hegnar er negativ til Trump. Typisk nok for slike gamle blodsosialister.

2 Likes

Jeg fryktet at Trump ville gi Ukraina til Putin. Nå kanskje Putin frykter Trump mer enn Biden.
Trump bidro til å fjerne IS. Bortsett fra dette synes jeg han virker rimelig sprø.
På den annen side røsker han opp i mye dritt som andre bare lar «humla suse».
Det er tvingende nødvendig å gjøre noe med statsgjelda.

Er derfor splitta og svært usikker på hvordan dette vil gå.
Det er i alle fall ikke stabilt for tiden, og det er ikke bra for bedrifter.
Men et børskrakk hadde kanskje vært bra, bortsett fra at langvarige resesjoner gjerne fører til mer krig.

Hmmmm, jeg tror på mer børsuro

4 Likes

Virker som en del her heier på Trump sin politikk, uavhengig av hvor mye det måtte ramme vårt eget land negativt…

5 Likes

Isolerer seg selv fra hva? Om ikke det er skrikende åpenbart nok enda, så har et flertall av innbyggere i vestlige land blitt gradvis mer og mer tvunget over i populismens appell og nødvendighet.

Særlig drevet av dels ukontrollert og for stor innvandring over tid, dels på grunn av «frihandel» og de-industrialisering på grenseløse kapitalisters alter, dels på grunn av katastrofale vestlige militære (ulovlige) intervensjoner, dels på grunn av woke faenskap som 72 kjønn og maltraktering av barn/tenåringers kjønnsorganer, dels pga. et medie-narrativ som har blitt akutt fordummende.

Er det beste å fortsette med Shamala og Davos-gjengen sin komplett historieløse tilnærming til tidløse realiteter som at (for) heterogen kultur er ustabil, som at ingen samfunn tåler for mye innvandring, som at mennesker trenger tradisjoner og tilhørighet, som at dagens politiker-kaste har blitt stadig mer udugelig?

Svaret er åpenbart nei. Det er ikke komplisert. Og når korrigerende variabler som Brexit, Le Pen, Trump, Farage, Sverigedemokrater, AfD, Listhaug, whatever uunngåelig oppstår så skal jeg som høyt utdannet (innen akkurat denne driten) bli fortalt av legacy medier og andre voksne mennesker om hvor jævlig det er at ting korrigerer FØR det går enda mer til helvete.

Vel fuck dét. Vi er mange som bare ikke orker å diskutere på nedsnødde premisser lenger.

9 Likes