Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Men det er vel ikke et bedre alternativ med politikere som Majorie Taylor Greene og Qanon teorier som dominerer store deler av Det Republikanske partiet? Hvor mange fordummende konspirasjonsteorier har ikke fått grobunn i det miljøet de senere årene?

5 Likes

At det er bøss på begge sider er åpenbart. Ingen av delene er bra. Dét sagt, så er legacy førende for diskursen, i alle fall her inne, og om man zoomer ut, så bør det være ganske åpenbart hva slags historisk veiskille man står i. Man ser krampetrekninger av et vestlig hegemoni som MÅ omstille seg til en helt ny virkelighet. Jeg er kulturrelativist som faen, og desto mer frustrerende har det vært å se «Vesten» forspille sitt hegemoni på den måten som har funnet sted de siste 30-ish årene. Og nå sutrer vi over at ikke man kan diktere og hjernevaske over samme lest som før. Vel, big fucking surprise, det er vel fortjent og uunngåelig det som pågår.

1 Like

Jeg har vært mot EU pga olje, gass og strøm. Men når USA blir like maktkåte som ruzzland og Kina tror jeg vi må rappe oss innafor :weary:

1 Like

Historien burde ha lært menneskeheten at overreaksjon både mot venstre og høyre ikke medfører de beste løsninger.

2 Likes

Rart det der at man likevel aldri har hatt det bedre objektivt sett i menneskehetens historie. Til tross for opplevd elendighet i ualminnelige mengder. Er det største problemet at vi har blitt alt for godt vant? Og vil gresset bli grønnere bare man får trykket inn en form for revers?

Forøvrig; isolerer seg fra sine øvrige allierte. Så enkelt. Uavhengig av hva som måtte ligge i bunn av komplekse årsakssammenhenger.

2 Likes

Nettopp! Og er vi i en (relativt kontrollert?) korreksjon. Det er ikke så evig krise og jævlig som krigstypene i avisene og mange her tror og insisterer på. Alternativet er/var å pushe status-quo ytterligere. Dét ville ikke gjort ting bedre.

Tiden vil vise. Men det er viktig å være på vakt mot personer som bli besatt av egen makt, slik som Musk og Trump. Mange har gjennom historien fått angre på å ha latt seg blende i beundring av slike “sterke menn”.

7 Likes

Enig. Ulv ulv ulv tilnærmingen hjelper dog innen. Hverken Musk eller Trump er nazister eller russiske agenter. Og man gjør ingen noen tjenester ved å late som om det er slik (som et eksempel).

4 Likes

En høyrepopulistisk bølge som får fotfeste i Europa og i den vestlige verden i form av utbredt styringsmakt vil i beste fall være et eneste stort eksperiment. Litt prematurt å bedømme graden av krise i forløpet. Avisene lever av krigstyper, dessverre.

2 Likes

Seriøst? Den amerikanske grunnloven og systemet står fjellstøtt (til forskjell fra det meste i Europa). Det er bra folk, et bra land, og de rundt Trump er for det meste patrioter. Så jeg deler heldigvis ikke din bekymring, selv med ekstra depressive briller på. Ikke i det hele tatt.

Jeg bare legger til grunn at det er like deler tatt ut av kontekst og ditto distraherende som alt annet :slight_smile:

Altså, om man henger seg opp i nyansene til ordvalgene til den mannen, så kan man ha en uendelig geskjeft gående (ref. legacy medier). Trump er/var i utgangspunktet en liberal midt-i-spekteret demokrat. Jeg anser han som en patriot, egoist, kyniker og ekstremt effektiv «deal-maker» som ikke kunne funnet på å fucke med grunnloven. Og han ble president som et symptom på hvor uendelig ræva demokratene har styrt over tid, og hvor like partiene har blitt som følge av full kontroll av samme særinteresser. Greit å huske at ALLE var i mot Trump. Men vant gjorde han altså, for andre gang. Dét er sprøtt å tenke på, det.

5 Likes

Kult med fyr i tråden i kveld. Me like. Kort oppsummert så er vel den gjengse enig i at vesten står ved et historisk veiskille der global makt forskyves og misnøye med den etablerte eliten har ført til en høyrepopulistisk bølge. Mange opplever at venstrepopulismen har fått dominere for lenge og at en korreksjon var uunngåelig.
Samtidig er det jo en del risiko ved å sette sin lit til sterke menn som Trump eller Musk da historien viser at maktsyke ledere sjelden fører til stabilitet på lang sikt. USA har imidlertid et robust system som trolig vil tåle de påkjenningene en ny Trump periode vil medføre.
Den største utfordringen fremover slik jeg ser det er ikke nødvendigvis hvem som styrer, men hvordan Vesten håndterer sine strukturelle utfordringer være seg økonomisk, kulturelt og geopolitisk. En reversering til tidligere tider ser jeg på som urealistisk så nøkkelen ligger i å finne en ny vei fremover som gir folk reell trygghet og stabilitet.

11 Likes

Takk. Enig. Men det folk som «meg» må forholde seg til er at Orange Man Bad og Nazist. Da er det litt vanskelig å nettopp ta den diskursen på en meningsfull måte.

For min del er det absurd å tenke på at alle såkalte «realister» i internasjonal politikk (les: de fremste, mest publiserte og siterte professorene i Vesten) satt halen på eselet for mer enn 10 år siden.

Jeg vet ikke riktig hva som skjedde, men plutselig var det Haram alt sammen. Og i dag står man midt i det behovet for avklaring du etterlyser. Naturligvis er det også den diskusjonen som saboteres.

2 Likes

Grunnen til at det var enkelt for Mexicos president Sheinbaum å komme til en løsning er at Trump er tøffere enn de meksikanske drug lordsa.

Masse av disse meksikanske bandittene har i årevis lett tatt seg over grensa fra Mexico til USA, og tjent penger på kriminell virksomhet som de har “wired” hjem til Mexico, og så har narkotika-kartellene bestukket alle de korrupte politikerne i Mexico City, og Sheinbaum har ikke hatt handlingsrom til å ta tak.

Derfor er det superlett for Sheinbaum å peke på Trump og si at hun ikke har noe valg, så bra for henne, 10 000 soldater rett til grensa nå, of Shaeinbaum kan peke på Trump.

Kartellene er sikkert forbanna, og kan sikkert tenke seg noen hevntokter på Trump og hans nærmeste, trolig Marco Rubio, hans kone eller en av deres 4 barn også. Men tipper at amerikanerne er godt klar over det, og passer godt på.

4 Likes

Synes strengt tatt ikke at det narrativet er så utkrystallisert her inne. Især den siste. Diskutere Trumps påvirkning på vår del av verden oppleves rimelig naturlig.

2 Likes

Neida, jeg går i skyttergrav selv. Symptom på dels akutt fravær av rom for å diskutere på en ikke-tabloid måte. Det er trist. Men: man skal vokste seg for å idiotforklare mandatet Trump (og andre) ble/blir valgt på. Undertrykkelse av disse kreftene gir seg kun utslag i mer faenskap om man zoomer ut. Og det å zoome ut er ikke lett lenger i bombardementet av SOME og krigstyper.

2 Likes

Interessant å observere at når vi stikker nesa over kanten på skyttergraven, så oppdager vi at vi kanskje ikke var så uenige i alt likevel…

4 Likes

Chuck Shumer er nok ikke dummere enn at han vet det. Og kunne selvsagt kloklig holdt kjeft, siden jeg kan forstå at han ikke kan støtte Trump “pga politikk”, men å stå frem å klage på at alle amerikanere vil miste tilgang på advokado og corona får han til å se dårlig ut etter min mening.

image

1 Like

I tilfelle Norge skulle bli satt på feil side av en ny tollmur i EU, lurer jeg virkelig på hvordan EU eventuelt skulle kunne ramme Norge med slik toll når de samtidig får dekket 30 % av sitt gassbehov fra Norge? I en slik eventuell situasjon kunne det nok vært ønskelig med en leder med mer Trump egenskaper enn det Støre har…

6 Likes