Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Min egen bilradio er sannhetsvitne. Ender stort sett opp med å skru av radioen etter å ha hørt innledningen av den tabloide vinklingen. Som er fair enough iom at det fungerer i praksis. Vedum er i en egen liga hva uspiselig angår. Litt som en skikkelig crappy versjon av Trump som bruker gliset og latteren i et forsøk på å overkompensere.

Forskjellen ligger i at Listhaug er irriterende utspekulert. Jonas er bare Jonas.

2 Likes

Må bare si:

Aldri har det vært mer storprat i småprat.

Kan det være at noen tenker at Stoltenberg kan påvirke Støre/regjeringen i rett retning? :thinking:

Ja det er sikkert noen som håper at Stoltenberg kan gi regjeringen mer tyngde og kanskje påvirke den i en mer styringsdyktig og forutsigbar retning. Han har jo et ry som en samlende og mer pragmatisk leder enn Støre og han har erfaring både fra statsministerrollen og internasjonale toppstillinger.
Men spørsmålet er hvor mye han faktisk vil kunne endre kursen.? Regjeringen sliter med reelle strukturelle problemer,politiske løftebrudd, upopulære avgjørelser og en generell følelse av at de mangler kontroll over viktige saker som økonomi, (strøm) og helsevesen. Stoltenberg kan muligens bidra til mer tillit i enkelte miljøer, men hvis politikken forblir den samme så spørs det vel om velgerne lar seg blende lenge.

1 Like

Personlig har jeg et politisk dilemma. Jeg strever med å finne et eneste politisk parti der det ikke finnes en eneste sak jeg er så uenig i at jeg ikke kan stemme på dem.

2 Likes

Enig. De har jo prøvd seg med velgerfrieri ved å si at de skal tilby fastpris på 40 øre for strøm til private. Litt komisk når de vil innføre det fra 1. oktober av, så litt under en måned etter valget. Også var det lavere moms på nettleien, den fra 1. juli av, så før valget.

Jeg lurer på hva de har tenkt på til næringslivet, for der er de vel ikke akkurat veldig populære nå.

2 Likes

Ting går i bølger. Stoltenberg var i en periode så upopulær at fornavnet hans nærmest ble et skjellsord. Nå er han Nato-oppusset og klar for fight igjen. Blir det full jubel eller kortvarig glede?

Snodig med Frp. Der noe med at vekst ofte gir mer vekst. Tidligere har mange på høyresiden holdt seg litt for nesa når Listhaug ble nevnt. Men nå er populariteten så stor at selv tidligere dannede Høyre-folk tør å uttale “Listhaug” i åpent lende og melde overgang. Veksten kommer i en tid der Erna bare er en skygge av en skygge av seg selv etter Sindre-saken. Høyre burde benket Erna og tatt et nødvendig lederskifte, men nå er det for seint i denne runden.

Sjelden har utfallet det vært så åpent et halvt år før et valg. Hvilket parti vil f.eks Ap samarbeide med etter valget? Blir det nok en gang de tidligere samarbeidspartiene Sp og SV i en tid hvor forholdet til EU fortsatt vil stå særdeles sentralt? Sp har jo nå vist hvor stor den snublesteinen er.

5 Likes

Og Støre har vel aldri hatt noen stor stjerne. Ingen av partilederne vil jeg si står fram som klare statsministerkandidater.

1 Like

Han var meget populær og medie-elsket som diplomat og minister - det er etter at han har tanket partiet som SM at populariteten har gått i ****. De fleste trodde han kom til å bli en populær SM, så det er, igjen, politikken det går på.

1 Like

Kan det tenkes at det har skjedd en del ting siste dagene som gjør rammevilkårene annerledes?

Sikkerhetskonferansen i Munchen, hvor Stoltenberg skulle bli ny sjef, jobber for å fremme liberale demokratier verden rundt. En rolle USAID også spiller. Nå som det ser som at det blir restrukturering av USAID kan det tenkes at jobben som sjef i sikkerhetskonferansen i Munchen vil by på andre oppgaver, som kanskje ikke er så spennende?

For odrens skyld så er ikke USAID i samme gata som Band-AID, eller en annen frivillig organisasjon, det er et Agency, på linje med FDA og FAA.
De fleste er nok klar over det, men jeg er ganske sikker på at noen kanskje tror noe annet, særlig hvis man hører det første gangen. Det er i alle fall for å misforstå, og få litt feil tanker om hva som er USAID sine oppgaver.
USAID = United Statses Agency for International Development.

Det handler om bygging av kapasitet, for å fremme USA sin politikk i utlandet. Og formålet er som følger:

“The primal ID in USAID - International development is about capacity building of assets that can be used by either the pentagon, the state department or the CIA for their own activities”

Hvis man ønsker å fremme amerikansk politikk, feks bedre vilkår for liberale demokratier i et land, så går USAID inn og gjør en GAP-analyse; hva finnes allerede i dette landet som fremmer vår politikk, og hva mangler. Og deretter gis det midler til prosjekter hvor det er mangler noe for å nå målene i amerikanske politikk.

Siden Sikkerhetskonferansen i Munchen og USAID jobber langs samme linjer så tenker jeg at nå som den nye administrasjonen snur gjør en ganske røff gjennomgang av pengebruk og rapporteringslinjer i USAID så vil nødvendigvis jobben i “Munchen” bli annerledes.

Man vet jo aldri hva som påvirker hva, men hvis man tenker strategisk så dukket det kanskje opp en mulighet for Støreetterhvert som det ble tydligere at Stoltenberg ville få en jobb der arbeidsinnholdet og utfordringene ble noe annerledes enn han i utgangspunktet tenkte seg?

7 Likes

“Alle” som har studert internasjonal “utvikling” vet at USAID er en forlengelse av amerikanske sikkerhetsinteresser. Kutt her blir allikevel (og selvfølgelig) kauket om som kutt i “bistand” av våre eminente legacy medier - dypere analyse enn det får vi ikke.

5 Likes

26,3% stemmer til AP i 2021 (det dårligste AP-valget til nå?) vitner ikke akkurat om stor popularitet?

Jeg skrev jo nettopp at Støre hadde høy stjerne og popularitet som diplomat og minister, men at det gikk til helvete som…statsminister.

Allerede i 2015 så ble han omtalt som “Tåkefyrste”. Jeg kan ikke si at det akkurat er en positiv karakteristikk.

4 Likes

Vær så snill. Støre var kanskje Norges mest populære politiker i flere år.

1 Like

Det sier mer om de andre politikerne?

Regjeringen Støre/Vedum hadde som slagord at “nå er det vanlige folks tur”. Etter at Vedum gikk, blir den nye garantisten for vanlige folks ve og vel den nylig avgåtte lederen i det myteomspunne elitenettverket Bilderberg - et slags økonomiens og hemmelighetskremmeriets Frimurerlosje.
Stoltenberg styrker ikke akkurat identifikasjonsfaktoren for vanlige folk i et parti der fra før både leder Støre og nestleder Vestre tilhører det ypperste av vår økonomiske overklasse.
Ap får jo håpe at gutta på gølvet i LO er tilstrekkelig overbærende. Kanskje vil det til og med ryddes plass for en platearbeider, forskalingssnekker eller rørlegger som statssekretær i et eller annet departement.

Som utenriksminister ja.

Ja, og så falmet stjernen etter hvert som han gikk gjennom helse og til slutt ble partileder. Jeg har møtt fyren privat og profesjonelt og liker ham godt, men han har virkelig ikke evnet å oversette den likbarheten til rollen som SM/partileder.

3 Likes

Tenker det er en bra egenskap hvis man ønsker å få gjennomført sin drømme-politikk, særlig hvis de som stemmer på deg, selv når de tenker seg om, ikke innser at det er *deres drømme-politikk, på innhold, og konsekvenser.

Støre viser stor evne til strategisk tenkning, og jeg tror han er lynende intelligent, selv om kanskje mangler litt på å være folkelig. Men det kan man trene opp i speilet hjemme.
Selvsagt kjedelig når man blir tatt litt på senga, men ofte glemmes ting fort i politikken. Evnen til å bare stå i det kompenserer.

Skulle ikke forundre meg om Støre så at Trumps “omorganisering” ville gjøre den nye jobben til Stoltenberg til en jobb i motvind og motbakke, og at å vippe ut Vedum nå, få med Stoltenberg på laget vil vesentlig snu på sjansen hans i Stortingsvalget til høsten.

4 Likes