Men det pleier å komme en egen rapport med kostnadsoversikt. Har de endret praksis?
Det er få forskningsområder som spriker mer i påstandene enn det som har med kosthold å gjøre! Ganske merkelig når man samtidig ser hvor mye man har klart å oppnå innen medisinsk forskning.
Ekstremt vanskelig å skaffe god data innen ernæringsstudier, og utrolig mange variabler som må tas høyde for. Tror det er en av grunnene til at vi ikke har noen fasit enda innen kosthold…
Gruer meg til den dagen da staten bestemmer seg for at for få følger kostholdsrådene og begynner med «tiltak» for å tvinge hele befolkningen over på rådene.
En ting er uenighet om mindre nyanser, men i dette feltet kommer man til stikk motsatte konklusjoner og som samtidig skifter fra sunt til usunt opp til flere ganger i året.
Dette blir selvfølgelig bare synsing fra min side, men noe av det som irriterer meg mest er:
-
Legestanden (og lignende) har alt for høy status i samfunnet. Dette gjør at folk har for mye tiltro til dem, på syltynt grunnlag, i tillegg til at yrket tiltrekker seg folk som ønsker denne “statusen”, og som forventer respekt basert på sin tittel. Statusen ligger i tittelen man oppnår, og folk innser ikke hvor vanvittig mangelfull og på overflaten en utdannelse faktisk er. Jeg har snakket med så mange leger som går vanvittig hardt ut, hvor man ikke skal stille mange oppfølgingsspørsmål før man innser at de har jo ikke peiling på det de uttaler seg om (og strengt tatt har f. eks fastleger veldig lite dybdekunnskap om enkeltemner). Et interessant eksempel er i debatten jeg linket til, hvor den kliniske ernæringsfysiologen (som er den utdannelsen som gir deg størst tyngde innen å uttale deg om kosthold og hvordan folk skal spise), sier: “det jeg/vi lærte var at…”; de lærer det andre ønsker at de skal lære, og blir senere testet nesten utelukkende i å gjengi hva de har lært, uten å noen gang være kritisk til det og faktisk gå inn i studier/fysiologien! Problemet er at ernæringsfysiologer er verken veldig gode til å tolke studier og innehar ikke veldig mye kunnskap om mekanismene i fysiologien vår (det er strengt tatt andre utdannelser som gir denne kunnskapen), men er mest av alt godt opplært i å videreformidle banal kunnskap på en sympatisk og ikke-dømmende måte. Jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre om hvilken tittel folk innehar, da det er langt mellom folk som er virkelig dyktige innenfor det de driver med, selv blant “eksperter”.
-
Mange blir veldig fort “forsynt” kunnskapsmessig, og ser bare på det som en jobb etter endt utdannelse. Om man ikke har en brennende interesse for det man holder på med og baserer seg på utdannelsen sin, vil man bare pirke i overflaten og aldri oppnå en dyp forståelse for tematikken, og ønsket om oppsøke denne dybden kommer ofte fra personer som er litt “ekstreme” og drevet av enten desperasjon eller sannhetssøken. Min opplevelse er at de fleste som jobber innen helse anser helsemyndighetene som fasit, og deres rolle er bare å være et mellomledd i å videreformidle dette rått, hvor jobben deres egentlig er å være et medmenneske i denne prosessen.
Det er kanskje en dårlig sammenligning, men da jeg solgte min forrige leilighet innså jeg raskt at takstmannen var den eneste “voksne i rommet” (som har inngående peiling på ting og kan det de burde kunne), mens meglere ofte er gallionsfigurer som er 110% selgere og fasade, som sier de rette tingene, men som man egentlig fint kunne greid seg uten. Sånn helsebransjen er nå, ser jeg nesten kun “meglere” i alle ledd, som omtrent utelukkende bare er et ekko av helsemyndighetene, og man skal lete godt og lenge for å faktisk finne den “voksne i rommet”.
Altså, hvis du ikke tror en god selger kan øke prisen på noe, sååå…
Det tror jeg absolutt de kan (det var derfor jeg skrev “meglere ofte”), men jeg tror at også der er det langt mellom de virkelig dyktige. Men for all del, i noens øyne er oppskriften på å være en god selger å benytte fornavnet til en person du over hode ikke kjenner i hver eneste setning du serverer dem, så folk er forskjellige og har ulike syn på hva som bygger tillit/utstråler kompetanse. Mange biter på billig retorikk.
En ting som er viktig å huske på er at de offisielle rådene kanskje passer for en som lider av fedme og stillesitting men det blir jo helt feil om alle skal følge et regime som er tilpasset en høyrisiko gruppe
En ting jeg leser f eks er nøtter er sunt men har mye kalorier så hold deg til en håndfull - absolutt sant om du sliter med vekta, men det kommer aldri med slike forbehold, alle skal gjøre det samme. Det minner veldig om skandinavisk skolegang, er du flink da er det bare å vente på at de andre skal rekke å «ta igjen» det de ligger bak. Alle skal lære like mye og spise den samme maten.
Solgte en leilighet for en time siden. Hadde ikke jeg ringt til budgiver og gitt gode råd så ville hun overtatt en bolig med leieboer og hadde måtte vente 2 mnd på å få tatt leiligheten sin i bruk.
Det er mye både kjøpere og selgere ikke tenker på. De som kjører på på egenhånd uten å benytte seg av kompetansen som blir gjort tilgjengelig kan gå på smell etter smell i alle ledd.
…regjeringen har egen ekspertgruppe? og enda klarer de å kjøre landet på felgen?
60 000 IU per dag, over flere måneder, kan gi forgiftning når vi snakker om D vitaminer i følge Mayo klinikken
1 eggeplomme gir et sted mellom 40 og 100 IU, og D-vitaminer sitter i plommen. Tilsvarende 2 til 5 mikrogram.
Tror skattehullene er det som provoserer meg mest. Hvorfor skal du kunne slippe unna med 22% skatt hvis du er rik nok til at det å flytte til et annet land blir trivielt?
Kan det virkelig stemme at eggene som visstnok skal inneholde 300 mikrogram vitamin D. Det er jo 100 ganger så mye som normalt.
Skulle tro at det er «tap i systemet i høna», og at siden det nødvendigvis må være tilsatt D-vitaminer i foret, eller noe lignende, må nødvendigvis hønene ha fått for med «1000 ganger konsentrasjon av et eller annet»
Virker som en veldig rar nyhet, eller noe godt utenfor kontroll.
Noen som har en god forklaring? (Uten om at noen vil at man skal spise mindre egg pga eggmangel i sikte)
Fillesak.
Tror ikke noen vil ta skade av de D-vitaminene, med mindre de har en eller annen underliggende sykdom som kødder det til.
Spent å se hva jeg vil ha av D-vitaminnivå i kroppen etter 2-3 måneder med 10 000 IU/dag.
Ultrahøyt inntak av D-vitaminer er ikke noe å spøke med. Slikt inntak kan bl.a. føre til nyresvikt, hjerteinfarkt og hjerneslag.
Paradoksalt nok (ettersom høyt inntak av vitamin D stimulerer opptaket av kalsium) kan det føre til svekka skjelett på grunn av redusert produksjon av beinceller.
Når det gjelder hvilke mengder D-vitaminer vi snakker om, er følgende retningsgivende:
Viste du at over 30% av folket går rett på limpinnen og svelger valgflesket selv om lukten er motbydelig. kroner blir gitt, bak teppe taes millioner som kommer i form av oppgraderingskrav til boliger. Vi lo av amerikanske velgere men burde kanskje feie for egen dør først. Stem på noen nye som aldri har prøvd seg før og send et signal at vi ikke finner oss i insidehandel, juksemakere og lureri (makspris 40 øre ikke inkl moms)
Jeg driter i hvem som styrer så lenge det er noen andre enn de som sitter der nå og noen andre enn de som satt der sist
Ikke inkl. Mva?
Så bedrifter som ikke opplyser om moms til forbrukere må dekke den selv. Gjelder det Jonas Gahr Støre og staten også da eller?
Trump er på jobb og beordrer nå sanksjoner mot Den internasjonale straffedomstolen (ICC)- Men siden USA, i likhet med andre bøllenasjoner som Russland og Kina anerkjenner ikke domstolen, får de ikke all verdens effekt.
Ordren vil derfor innføre økonomiske og visumrelaterte sanksjoner mot personer og familiemedlemmene deres (sic) som hjelper ICC i etterforskingen av amerikanske borgere eller USAs allierte.
For tiden er den internasjonale rettsorden satt til side og erstattet av en Lex Trump som daglig oppdateres.