Finnes det forskning nå som viser dette? Jeg er ikke helt oppdatert på dette, men trodde autofagien virkelig kom i gang etter 48 timer og at fasting kunne være gunstig opp til en ukes tid mtp. dette. Størrelsen på matinntaket og hva man spiser spiller vel også en rolle i når det oppstår. Fysisk aktivitet for å tømme glykogenlagrene vil fremskynde prosessen.
Ellers er jeg helt enig i det du skriver, noen slike perioder jevnt fordelt over året bør gi helsegevinster. Særdeles viktig å passe på væskeinntak og elektrolytter, og man bør ha fysisk aktivitet. Ikke noe voldsom styrketrening, men musklene og hjertet bør brukes for å redusere muskelsvinn.
Peter Attia har vel omtrent kuttet ut langvarig faste, men han er særdeles opptatt av å bevare mest mulig muskelmasse inn i alderdommen.
Finnes vel en gylden balanse her som i alt, men tror mange hadde hatt nytt av dette både fysisk og mentalt. Personlig får jeg faktisk litt mestringsfølelse av å motstå sultfølelsen og vise hvem som er sjefen. I tillegg setter jeg mer pris på maten i ettertid. En brødskive kan smake himmelsk nok den
Også fordelaktig å ikke bryte en lengre faste tett på leggetid da lever og andre organer blir opptatt med maten og søvnen kan bli forstyrret. Tilstrekkelig god søvn er utrolig viktig, hvilket får meg til å lure på:
Er dette egen erfaring eller noe som er forsket på? Det ville virkelig overrasket meg, hva med dyp søvn - det blir jo nødvendigvis mindre av den hvis man sover tre timer kontra syv timer.