Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Det er en kamp om ideologier som går langt utover gruppers rettigheter i samfunnet. Jeg tror alle fornuftige mennesker mener at hver enkelt har rett til å velge hvordan de vil leve sitt eget liv. Men…:

Tenker du er naturlig barn skal få velge kjønn selv?

Når kan de opereres hvis de vil være noe annet enn det biologiske?

Hva med de som identifiserer seg som katt? Skal de behandles med respekt?

Skal foreldre som er uenig i moderne kjønnsteori fengsles, eller skal det være lov å ha sitt eget syn på sakene?

Skal skolebøkene sidestille hetero og ikke-binære og fortelle at begge deler er like vanlig og du velger selv?

Er det greit med seksualiserte dragshow for barn?

Hva skal straffen være for å bruke feil pronomen?

Dette er helt reelle problemstillinger som jeg har hørt det er et par stykker som er litt lei av.

9 Likes

Jeg synes mange av problemstillingene du nevner er både interessante og krevende.

Jeg er skeptisk til hvor stor plass det skal ha tidlig i livet, og tenker at man skal være restriktiv på medisinsk behandling.

Jeg synes de skal få respekt for at de ikke kjenner seg igjen i de to kjønnene vi historisk har hatt. Jeg tenker at foreldre burde akseptere barnet sitt slik det er, og det er nok veldig krevende å stå i hvis dine foreldre ikke vil vedkjenne seg problematikken din.

En i nær krets undersøkte unge transpersoners erfaringer, og det er mange som ikke har blitt møtt med annet enn motbør både hjemmefra og fra helseanstalter. Synes det er en steil pris å betale fordi du føler deg annerledes.

Skolesystemet bør jo informere om at ikke alle kjenner seg igjen i tokjønnsmodellen, men er vel ingen som sidestiller det som like utbredt?

Nei til alle seksualiserte show til barn, uavhengig av legning eller kjønn.

Dette er en mangefasettert diskusjon, og jeg synes man skal vise såpass respekt at man i alle fall kan droppe kategoriske vinklinger (gjelder fra begge sider i debatten).

7 Likes

Du fremstår balansert og nøktern. Over dammen er dette harde realiteter. Foreldre har blitt arrestert av sivilt politi på foreldremøter fordi de motsetter seg moderne kjønnsteori. Finner ikke linker her og nå, men det er greit å ha disse ekstemitetene som jeg lister opp som bakteppe når Nord Amerika nå viser de er dritt lei Trude og Joe.

Helt enig. Så mye styr og virak som Felleskjøpets fadese har skapt, kunne gjerne FHI (eller eventuelt et annet kompetent organ) gitt litt folkeopplysning både om eggene og svinekjøttet. Hørte forresten i kveld at de aktuelle grisene nesten ikke ville ta til seg fòr. Om man merka noe slikt på hønene, vet jeg ikke.

Jeg vet heller ikke hva Anne B Ragde egentlig ble dårlig av. Kanskje hun bare ville ha litt publisitet (litt slemt).

2 Likes

Ja, for hun er vel for gammel for normal eggløsning…? :egg: :chicken:

Hei
Du lurte på mitt syn. Selv mener jeg at mitt syn er irrelevant. Jeg er kun opptatt av å finne sannheten, og om du spør meg om hva jeg mener, så er kanskje dette mitt beste svar: Jeg tror sannhet eksisterer (gjør du?)

Men jeg har mine tanker. Når det gjelder kjønn, så er jeg oppriktig opprørt over dekonstruksjonen som har pågått siden postmodernismen fikk traction på 1950-60 tallet (nei, jeg er ikke så gammel, men det er så lenge det har pågått).

Det narrativet jeg ikke kjøper er at kjønn er en sosial konstruksjon.
“Kjønnsroller” er ikke det samme som kjønn - kjønnsroller er en sosial konstruksjon.

Fra gamle tider har enkelte kvinner tatt “mannejobber”, og motsatt. For inntil et kvarter siden var ingen i tvil om disse faktisk var kvinner eller menn (med mindre de kledde seg ut elns).

Hva som var “mannejobb” og “damejobb” handlet mye om de fysiske forskjellene mellom kjønnene, men også om andre ting, som risiko, sikring av slekten gang, kultur/tradisjon, religiøse grunner m. m. Der har vi den sosiale konstruksjonen.

Jeg har ingen problemer med å se nærmere på hvilke utfordringer som følger av dette, og om enkeltes individuelle frihet blir innskrenket av denne sosiale konstruksjonen. Hvis noen kvinner blir fratatt muligheten til det ene eller det andre på grunn av dette, bør vi se nærmere på det. Vi bør forsøke å gjøre noe med det, slik at kvinner kan ha de samme mulighetene som menn - UTEN at de trenger å bli mann.

Men, når noen hevder at de er født i feil kropp, så trenger de hjelp. For de aller fleste er puberteten tilstrekkelig. Tøff tid, men man kommer sterkere ut på den andre siden.
For noen er det ikke nok. De bør få annen hjelp. Og når noen har passert en viss alder (25?) er de fri til å gjøre hva de vil med seg og sin kropp. Hva skattepengene våre skal brukes på blir en annen diskusjon.

For meg framstår trans-ideologien som veldig sneversynt hva kvinne/mann angår. Det er ideologene som stenger dører og konstruerer slik at kvinne og mann blir smale kategorier som mange ikke finner seg til rette i. Om min sønn vil bruke sminke og skrive rosablogg - be my guest, gutten min. Om min datter vil kjøre lastebil (noe hun faktisk gjør) eller bli murer - kjør på, jenta mi!

Men ikke rot med hodet til ungene! De er skjøre skapninger som skal kunne stole på at det er voksne hjemme, som vil deres beste, ruster dem til voksenliv og motstand og sorg og smerte. Og glede, mestring, seier, framtid, håp, kjærlighet, forplantning +++. Og at det er verdt det!

15 Likes

Har lest en god del studier den siste tiden når det gjedler doseringer, resultater og hva som regnes som trygt.

Kan godt hende Frøken Ragde var dårlig, men jeg klarer ikke å se at 2-3 egg over 2 dager er hva som er årsaken. Med mindre hun har andre underliggende sykdommer som trigget dette.

Har selv kjørt minimum 6400 IU (10 000 IU sammen med K2) daglig nå siden nyttårstider, uten noen som helst tegn til noen av symptomene som er nevnt. Har ca 1 måned igjen til jeg skal ha en ny sjekk på verdiene mine.

Det artige når det er snakk om D-vitaminer og doser, er at alle som forsker på det i større skala og har inngående kunnskap, argumenterer for høyere generelle doser til folket og behovet for individuell dosering for å nå en minimumsverdi i blodet.

Dem som er imot eller skeptiske er dem som IKKE sitter med kunnskapen og uttaler seg på generelt grunnlag…

Av alle studier jeg har trålet igjennom på nett, har jeg fremdeles til gode å finne en godt dokumentert studie på skader pga. høyt D-vitamin nivå.
De sakene man finner hvor det har skjedd har det som regel vært feildosering over lang tid, eller feilproduksjon på selve produktet… Og det har vært doser langt over det som det er snakk om her.

3 Likes

Hva er det å være uenig i her?

Når Ap sin reklameplakat forsvinner litt bak i hukommelsen og de virkelige sakene kommer opp igjen kan det vise seg at Sp har gjort en klok beslutning ved å forlate bremseklossen Ap.

Det de beskriver nedenfor vil de finne sammen med FrP på, og jeg tror de vil gjøre gode valg begge to hvis dette får lov til å bli tema i valgkampen av MSM.

Her er Senterpartiets strømforslag

1) Barbere Nettleien: Sp vil finansiere sentralnettet over statsbudsjettet for å fordele kostnadene mer rettferdig, ved at de dekkes gjennom et progressivt skattesystem der de med høyest inntekt betaler mest. Sp vil gjøre om Statnett fra et statsforetak til et direktorat.

2) Bygge ut mer vannkraft i Norge: Statkraft er et aksjeselskap som er 100 prosent eid av staten. Sp krever at regjeringen justerer sin eierskapsutøvelse overfor Statkraft for å få selskapet til å bygge ut mer vannkraft i Norge.

3) Strupe utvekslingskapasiteten gjennom utlandskablene ved høye strømpriser: Utvekslingskapasiteten kan strupes fysisk eller gjennom en eksportavgift for kraftselskapene ved sterk prissmitte, som gjør at de velger å holde strømmen i Norge.

4) Melde Norge ut av EUs energibyrå Acer.

5) Starte forhandlinger om sterkere kontroll av eksporten via kraftkablene til England (North Sea Link) og Tyskland (NordLink).

6) Ikke åpne for bygging av nye utenlandskabler hverken i offentlig eller privat regi: Sp krever at et slik prinsippvedtak også må gjelde hybridkabler ved utbygging av havvind. Utlandskablene Skagerrak 1 og 2 til Danmark må ikke gis ny konsesjon.

7) Si nei til hele EUs fjerde energimarkedspakke.

8) Stanse ytterligere elektrifisering fra land. For å sikre kraftbalansen i Finnmark og lave strømpriser for folk og næringsliv fremover må gasskraftverket ved Melkøya fortsette driften på ubestemt tid.

(Kilde: Senterpartiet)

4 Likes

Skal bli interresant å se hvilke summer det ender opp med.

DOGE innsparinger

6 Likes

Jeg tenker det er bra at folk selv går velge mest mulig rundt sin egen identitet og samliv. Så lenge det ikke går utover noen andre så bør man kunne leve på den måten som føles rett for en selv (innenfor Norges lover). Hvis noen vil leve som en katt, for å ta ditt eksempel, ja vær så god, la dem! Så får du leve som du vil.

1 Like

Poenget med akkurat den, Holmes, var et eksempel fra Canada hvor man som lærer pålegges å tiltale vedkommende som katt, litt satt på spissen.

Kan hende barnet skulle fått et vennlig hint om at vedkommende tilhører en annen rase.

Dersom noen identifiserer seg som en katt eller for den sakens skyld et strykejern, og vil leve som en katt eller et strykejern, ja så havner det offentlige fort i en lei knipe. Skal vedkommende ha rettigheter og plikter som en katt, et strykejern eller som det mennesket det i utgangspunktet var.
Vi har eksempelvis foreløpig, og understreker foreløpig, intet NAV for katter.
Og vil det være både diskriminerende og en mangel på respekt om det offentlige i f.eks. utbetalingsøyemed velger å overse “kattens” ønske om å leve fullt og helt som katt?

4 Likes

1 Like

Hvilke rettigheter har kattene som vi ikke kan gi en stakkar som vil være katt?

Hvem skal dekke helsehjelp for slike, etter komplikasjoner med inngrep?

Skal vi belaste et allerede overbelastet helsevesen med narcisitser som krever at hele verden skal tilpasse seg deres univers?
Folk med mentale forstyrrelser trenger hjelp, ikke bekreftelse.

6 Likes

Burde katter ha rett på uføretrygd? Isåfall ønsker jeg å skaffe meg et par uføretrygda huskatter!

Har flaggermus? Spør Batman

Nå tar det seg opp her :joy:

https://fitnessage.miahealth.no/no

3 treningsøkter a ca 40 minutter per uke, spis et variert kosthold med naturlige hele ingredienser som kjøtt, fisk, grønnsaker, fullkorn (inkl havre og bokhvete), frukt, nøtter og frø.

3 Likes

Spørsmålet er om jeg skal ha rettigheter og plikter som en 20 eller 45 åring :wink: