Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Interressant om norsk covid-statistikk og FHI sin rapport som fikk bred mediedekning.

3 Likes

På egne hjemmesider skryter T-mobile av at tjenesten er den første som gir amerikanske mobilbrukere tilgang til satellitt-teksting fra de fleste moderne smarttelefoner. Dersom du er i et område uten dekning, skal mobilen automatisk koble seg til Starlink-satellitter.

Var ikke klar over at mobiltelefoner hadde sterke nok sendere til å sende SMS-er til satelitter.

EDIT

While satellite messaging is currently limited to these high-end phones, that’s set to change. T-Mobile and SpaceX are collaborating to bring satellite connectivity to existing phones on T-Mobile’s network, potentially bringing satellite messaging to millions of users without requiring new hardware. This service would use Starlink satellites and T-Mobile’s mid-band spectrum to provide coverage almost anywhere with a view of the sky.

Fortsetter du med det kostholdet og denne treningsiveren, blir det neppe noen pensjonsutbetaling på deg før du har bikket 80. Sorry.

2 Likes

Bare litt artig for de av oss som tjente en slant på Conan Exiles launchen :slight_smile: Begynner å bli en stund siden, men gøy å se at spillet har gjort det så bra over så lang tid.

2 Likes

Ser av kalkulatoren at du kan kutte ned til 30 minutter og få samme uttelling. :stuck_out_tongue:

Kjører du intervalltrening tre ganger i uka? For det er vel omtrent eneste måten å ta det “helt ut” på 30 min :see_no_evil:

Ser forresten at den kalkulatoren ikke tar hensyn til genetiske variasjoner, har latterlig lav hvilepuls og har alltid hatt det, det kutter 10 år på kondisjonsalderen min :stuck_out_tongue:

2 Likes

Prøv å leke på samme måte som din 6 mnd gamle baby i 30 min, det er heftig. Går ekstremt mye i core-trening, magepushups og yoga-liknende bevegelser. :see_no_evil:

3 Likes

Yes! 4x4

Du er vel ganske aktiv også, det spiller nok inn på hvilepulsen

Joda, men fra jeg var 20 til jeg var 30, så trente jeg ikke. Jeg gikk til og jobb, butikk, osv, men trente 0 minutter i uka. Hadde fortsatt 44 i hvilepuls.

Hvor er latterlig lav hvilepuls nå?

Flatline?

1 Like

Jeg drikker så mye kaffe og snuser, som begge hever pulsen, at jeg har sittet med 100+ konstant fra 20-33. Kanskje ikke så sunt? Men føler meg veldig bra og har perfekt vekt og styrke uten å trene noe, men med baby nå siste 6 mnd er det seriøst som å trene 1-2 timer hver dag. 7kg som nekter å settes ned i timevis til tider, som vil slenges rundt og helst at man leker sammen med han med tilsvarende øvelser + husarbeid i hvert stille-minutt :stuck_out_tongue: Blir bare på jobb jeg sitter stille. Hehe. Men merker musklene vokser i takt med at han blir tyngre, det er litt gøy. Har dog tenkt litt på at kanskje det ikke er bra å gå med 100+ i puls fra morgen til kveld hver dag?

Det sagt er hvilepulsen uten doping sikkert relativt normal. Så det jeg lurer på er om konstant dopet høy puls er negativt, eller om det bare er hvilepuls uten doping som forskes på? Om pulsen i seg selv er farlig.

3 Likes

Hvis du setter deg ned i 5 minutt, slapper helt av, er du fortsatt 100+?
Det hørtes mye ut, og jeg hadde tatt en sjekk, men dette er ikke mitt felt.

2 Likes

Bare når jeg har snus i og drukket kaffe/energidrikk :slight_smile: Som er veldig ofte.

@Christian Haha :see_no_evil:

Er for øvrig lenge siden jeg målte det med pulsklokka til en venn og ble overasket.

Har vært på helsesjekk og fått at alt var normalt der ved blodprøve osv. Og har ingen fysiske eller psykiske plager, og blir ikke syk (fikk covid en gang ila. pandemien, men ellers ingenting siste 5 år).

Nikotin får blodårene til å trekke seg sammen, og sender puls og blodtrykk opp. Koffein sender også puls opp. Tenker det forsåvidt er helt normal respons på de to stoffene, og alle steder jeg leter er puls nevnt som et symptom på ting, men ikke som grunnen til ting. Er derfor jeg lurer. Hvis man trener går pulsen opp, er det negativt i seg selv? Synes aldri å bli nevnt som noe negativt i seg selv, bare hvis kroppen uten utvendig påvirkning har høy hvilepuls.

1 Like

Hvis du har lyst å unngå å gå på en smell om noen år, så burde du gjøre om noen vaner, det hørtes virkelig ikke bra ut. Det må stresse kroppen din noe jævlig.

44 hvilepuls hvor treningen bestod av å sitte på ræva.

Det er genetisk da. Den ene søsteren min hadde akkurat fødet og lå til overvåkning. Ble vekket av at varselet for lav puls slo inn hele tiden.

1 Like

Tror faktisk det stresser kroppen noe jævlig ja, føles litt sånn. Men har levd med det så lenge at noe annet ville føles rart.

Tror det gir risiko for utposning av blodårer, tror jeg har sett det skje.

Får kanskje teste litt. Koffein er lett å ditche, det har jeg gjort mange ganger over lengre perioder uten å slite med det, men snus har ikke vært så lett.

2 Likes

Altså, fram til du er 40-ish, så kan du gjøre nesten hva du vil. Etter det så vil typisk alle uvanene som kroppen har ristet av seg begynne å få konsekvenser…

5 Likes

Det er veldig mange som med rette klandrer USA for å bråstanse bistandsfinansiering gjennom USAID i 90 dager. Da har man ganske sikkert kastet bort masse midler på prosjekter som nå havner i bøtta.
Elon Musk som driver denne kuttvirksomheten, har også med et pennestrøk satt en masse mennesker i en veldig vrien situasjon.

Når det er sagt, burde flere land ta en kontrollert og kritisk gjennomgang av sine bistandsbudsjetter. For Norges del har Riksrevisjonen gang på gang påpekt åpenbare mangler. Men man blir gjerne sett på som litt kjip dersom man ønsker å gå bistanden nærmere etter i sømmene.

USAs bistand er på rundt regnet 800 milliarder kroner årlig, eller omkring 0,3 prosent av BNI. Med størrelsen på amerikansk økonomi gjør det USAs bistand til verdens desidert største.
Norges bistand var i fjor på 58 milliarder kroner, eller 1,09 prosent av BNI - den største andelen i verden. Men det viktigste ved bistand er for så vidt ikke pengebeløpet, men at den funker. Mye av bistanden nå må dessverre gå til å rette opp noe av nøden og elendigheten under og etter kriger. De tre største mottakerne i fjor var Ukraina, Palestina og Syria. Det sier en del.

Vi som nå kritiserer USA for å pause bistanden sin, brått og brutalt. vil likevel ha godt av en kikk på listen over verdens beste giverland, både relativt til BNI og i absolutte tall. For det mest oppsiktsvekkende er ikke nasjonene som er oppført, men hvilke land som ikke en gang havner på listen. Det er et stort tankekors.

3 Likes

Vi er flere i samme båt, nå er det noen år siden jeg trente, men har fortsatt en hvilepuls på 52. Da jeg trente hadde jeg hvilepuls på 41-43, ned mot 35 da jeg sov…

2 Likes

Problemer folk sliter med på tekinvestor: for mye penger, for lav puls, for tynn og for mye RAM på datamaskinen.

1 Like

Sier du med andre ord at mitt hovmod står for fall? Du hadde rett sist gang, så får lytte til deg denne gangen da Christian :slight_smile: