Jeg har en solid treningsmengde med styrke trening 5-6 ganger i uken. Jeg går cardio hver dag i 1 time. Jeg har et forholdsvis godt kosthold med kjøtt, fugl og fisk om hverandre hele uken. Jeg spiser grønnsaker, nøtter og frukt hver dag. Jeg drikker alkohol og røyker cigaretter hver dag. Jeg er 1,95 cm høy. Jeg veier 117 kg. Gu jeg nyter livet med kona mi 🫵💪
Edit: Har aldri vært sjuk. Småforkjølet av og til ja. Bank i bordet!!
Jeg har en kompis som var veldig overvektig, men i tredveårene, så hadde han normalt blodtrykk, ikke diabetes, osv. Når han rundet 40-ish, så fikk han diabetes, blodtrykket økte, osv. Hadde han klart å ta tak i ting som 30-åring, så hadde han mest sannsynlig ikke hatt alle problemene han har nå…
Hva var uvanene?
Hadde en periode jeg økte i vekt rundt 26-27 år, gikk opp til 93kg. Grunnen da var at jeg spiste for mye til lunsj på jobben, så kuttet jeg en brødskive og spiste havregrøt til lunsj en stund og gikk sakte ned til 81kg, som jeg har holdt meg rundt de siste 3 årene. Vekt er jeg ganske selvsikker på, det er ikke så vanskelig å styre så lenge man holder følelser unna mat.
“Ideen om muskelhukommelse er at musklene danner seg en slags hukommelse om hvor store muskelcellene har vært en gang. Denne hukommelsen lagres i form av økt antall såkalte cellekjerner. Disse kan gi en ekstra fordel når man starter å trene igjen.”
Men det kan jo være at musklene også husker hvor små muskelcellene var i den deilige tida i 30-årene med Frydenlund, popcorn, Netflix og full strekk på sofaen. Kort sagt at hukommelsen forer muskelcellene med en usunn oppfatning av det gode liv.
Tror de bare husker max, om jeg ikke har forstått det feil. Utrente folk spretter uansett fort opp i muskler om de begynner å trene da, så for de fleste som vurderer å begynne å trene så er det ikke så farlig hvor max-en deres ligger. Det viktigste er å gjøre trening til en vane. Det er det vanskeligste.
Det er fettcellene som “husker”. Når du legger på deg så øker både antall fettceller, og størrelsen på dem. Antallet fettceller går ikke ned når du kutter på kaloriinntaket. De går bare ned i størrelse. Og de ønsker hele tiden å bli så store som de var.
Derfor er det også vanskeligere for en som har vært overvektig å holde den reduserte vekta, enn en som ikke har vært overvektig å holde den samme stabile vekta. Cellene husker hvor store de var - og vil tilbake dit, sammen med antallet fettceller som “kjemper”.
Tror (men vet ikke) ikke det samme gjelder for muskler.
Tror det beste tipset angående, helse (og vekt) er å ha en eller annen rutine man aldri faller ut at, enten det er turgåing, vekttrening, eller løping, noe annet eller masse annet.
For meg har det vært vekt-trening, og løping, men det som var vekter og litt lengere løp i ung alder, har blitt kroppsvekt trening, og intervall/hurtigløp når jeg er mer midt i livet, og kanskje litt til.
Og grunnen til det er at siste kombo adresserer flere egenskaper og ferdigheter som har mer verdi når man blir eldre.
Tunge vekter og lang løp er styrke og kondisjon, mens i kroppsvekts-trening og HiT så er det i tillegg hurtighet, bevegelighet og balanse.
Feks skyldes ikke så mange uhell og skader når man blir eldre dårlig kondisjon og dårlig hurtighet, men dårlig balanse, beveglighet og styrke er årsak til mange fall.
Tror også at fokuset etter vært som man blir eldre også bør gå fra “pers” til “skade-fri”, siden det er viktigere for kontinuitet.
Et litt “sært” tips for god helse er å faste. Det gir både fettforbrenning, men mye viktigere; det ryddes opp i kroppen med autofagi; cellen spiser opp all søpla. Tror jeg har kommet i en fin rytme nå; 4-6 ganger i året med 44 timer, eller hvis jeg on a roll 60 timer. Da blir de fra 20-28 timer og oppover med autofagi som slår inn etter 16-24 timer. Kun blå Farris for holde saltbalansen, ikke noe annet. Ikke en gang grønn farris. Ikke tyggis, ikke tannpasta, no nothing.
Lettere enn man tror, og man får en ny “superkraft.” Man frigjør masse tid og får gjort masse arbeid.
Også praktisk å vite at det er lett som plett å feks reise til Australia, og ikke trenger å planlegge for noe annet enn å ha vann (med litt salter i) under hele reisen.
Jeg spiser to måltider i døgnet,kl12 og 16.00.Altså 20 timer uten mat.Dette for å oppnå autofagi.Itilleg spiser jeg sunt med belgvekster og grønnsaker som basis.95% vegansk.Supplerer med tilskudd som NAD forløperne,NMN,NR,Niasinamide samt TMG,Q10,Taurin,Creatin,Spermidin,og en megadose Fisetin i blant.Og collagen peptide da for hud,hår og ledd.Funker for meg med en kropp som har minst like god kapasitet som for 50 år siden.
Enig! Det er mange som henger seg opp i resultatene og progresjon fra gang til gang. Nå fokuserer jeg mest på å komme opp i en viss intensitet, så blir fokuset bort fra å ha en god eller dårlig dag til at man gir passe mye i forhold til formen den dagen. Om man skal måle progresjon kan man gjøre det en gang i kvartalet eller noe.
Dette er kloke ord! Siden “folk flest” mangler disiplin til å maskinelt gjennomføre disse rutinene, og ulike livsfaser byr på ulikt energinivå og tid til disposisjon, tror jeg på følgende prinsipper (som selvfølgelig er 100 % farget av min egen personlighet, så ikke sikkert dette er en fasit akkurat):
-
Finn noe som du syns er i alle fall litt morro eller givende, eller noe du tror kan bli det når du kommer over kneiken. Den hellige gral er å finne noe som gir deg flow (anbefaler boken). Ta gjerne en fot i bakken av og til og spør deg selv; er dette fortsatt gøyt, eller skal jeg ta grep?
-
Vær åpen for en del slinger i valsen hva gjelder mengde, tidsbruk og type aktivitet når livet hiver småbarn, sykdom, kriser eller annet din vei. Men innvilg deg aldri lengre pauser (månedvis) med mindre du absolutt må. Aksepter at du kanskje har peaket, ikke la tidligere toppform demotivere deg hvis du for eksempel må redusere mengde eller intensitet.
-
Gjør aktiviteten så enkel som overhodet mulig å komme i gang med, hver gang. Ha kontroll på utstyr, mat etc.
-
Se om du finner en aktivitet som passer din personlighet eller interesser. Er trening egentid, eller sosial tid? Drives du av naturopplevelser, kroppsbeherskelse, fellesskapet på gymmen, tankeflyten som oppstår etc? Eller liker du bare å komme deg til jobb uten bil, buss eller tog? Ikke noe i veien for å ticke av flere av disse boksene på en gang. Vær bevisst på alt aktiviteten kan gi deg utover rent fysisk bedre form.
-
Bruk en form for mindfulness for å være til stede i bevegelsene og kroppsfornemmelsene. Forsøk å ha en aktiv tilnærming til hva kroppen signaliserer underveis, og nyt at du har en kropp som er i stand til å gjøre det du holder på med
-
I perioder med veldig lav motivasjon eller kapasitet, husk at fem minutter er ekstremt mye bedre enn null.
Disse prinsippene skaper kanskje ingen toppidrettsutøvere, men jeg tror de kan hjelpe til med å opprettholde en eller annen form for fysisk aktivitet så lenge det er fysisk mulig.
Er litt skeptisk. Godt mulig du klarer det men jeg drev det litt for langt, sammen med veldig mye trening. Følte at jeg var i en super trend, men så gikk det galt. Gikk tom for diverse (salter, fosfater,). Man merker det ikke alltid selv.
Nå prøver jeg bare å spise mest mulig variert. Har også oppdaget at jeg får best søvn av å spise 2 brødskiver 30-40 minutter før leggetid. Helt i mot alle råd. Men nå er sove-score på pulsklokka ofte over 90%. Det synes jeg er veldig bra i en alder der de fleste menn må opp minst 1 gang på natta
Jeg ler litt av navnet på firmaet “OpenAI”, som rimelig klart er closed.
Det store spørsmålet er om han faktisk får til oppkjøpet. OpenAI er et komplekst selskap med en unik juridisk struktur og Microsoft har stor innflytelse.
Hovedfokuset mitt når jeg faster er blå Farris.
Jeg har en helt klar målsetting, og det er minimum 4 og maksimum 6 perioder med autofagi i året. Og jeg tror at man får en fin opprydding med kun i 2 i året også.
Og siden det egentlig ikke så mye mer å hente etter 72 timer, mtp autofagi, så ser jeg ikke noe poeng å ta det noe lenger heller. Dessuten skjer det beste om natten, når man sover, så optimalt er 60 timer og 3 netter. Feks startet onsdag kveld og bryte faste lørdag med sen frokost. Jeg har ikke noe trening når jeg faster, bare jobbing og ute og gjør ting. Man får gjort masse når man bare kan gå i ett, uten å planlegge et eneste måltid.
Forøvrig er ikke målsetting, eller realitet, noe slanking, fettforbrenning eller noe sånt, tror ikke jeg ender opp med å spise noe mindre, det tar jeg igjen, ved en senere anledning.
Og som sagt; jeg har veldig fokus på å drikke nok, med OK saltinnhold.
4 - 6 ganger i året forstyrrer ikke noe trenings-regime. Ganske ofte har man jo mulig skader i sikte så litt treningsfri gjør intet.
Bare så det er sagt, har bare gjort det 3 ganger i 2024, (44 timer)så jeg er litt ny, med hadde ukentlig 24 timere i noen år før det. Men har falt ned på at jeg er mest interessert i autofagi, og trenger ikke noe fokus på “body composition”, det er enkelt. Det er lett å justere. Og siden autofagi starter ette 16-24 timer er det mest optimalt med sjeldnere og litt lengere.
Husk at slumring, meditasjon eller bare lukke øynene og finne roen er 70% søvn, så aldri bli stressa om du ikke får sove eller noe, bare fin roen, så er man så og si der.
Det har vært min svakhet. Særlig når man skal noe viktig neste dag og teller timer.
Flott at du passer på med salt etc. Pass også på at du ikke fortsetter å tøye grensene.
Det har sikkert sammenheng med personlighet. Jeg har mer viljestyrke enn det som er bra for meg. Holdt på å logge ut for godt uten at jeg skjønte hva som var i ferd med å skje. Det var skremmende. Det var kombinasjon trening, faste, keto
Hvis det er tilfellet bør du virkelig ta til deg at bare det at å lukke øynene og å finne roen er 70% søvn selv om du ikke sovner.
Eksempelvis, sover du i 3 timer og lukker øyene i 5 timer hvis du går til sengs klokka 23:00 og står opp 07:00 så har du 3 + 5*0,7 = 6,5 timer søvn. Det bør holde til å få deg gjennom neste dag uten å bli altfor sliten. Bare vær displinert og ikke ta frem mobilen og poste tull og tøys på Tekinvestor.
Finnes det forskning nå som viser dette? Jeg er ikke helt oppdatert på dette, men trodde autofagien virkelig kom i gang etter 48 timer og at fasting kunne være gunstig opp til en ukes tid mtp. dette. Størrelsen på matinntaket og hva man spiser spiller vel også en rolle i når det oppstår. Fysisk aktivitet for å tømme glykogenlagrene vil fremskynde prosessen.
Ellers er jeg helt enig i det du skriver, noen slike perioder jevnt fordelt over året bør gi helsegevinster. Særdeles viktig å passe på væskeinntak og elektrolytter, og man bør ha fysisk aktivitet. Ikke noe voldsom styrketrening, men musklene og hjertet bør brukes for å redusere muskelsvinn.
Peter Attia har vel omtrent kuttet ut langvarig faste, men han er særdeles opptatt av å bevare mest mulig muskelmasse inn i alderdommen.
Finnes vel en gylden balanse her som i alt, men tror mange hadde hatt nytt av dette både fysisk og mentalt. Personlig får jeg faktisk litt mestringsfølelse av å motstå sultfølelsen og vise hvem som er sjefen. I tillegg setter jeg mer pris på maten i ettertid. En brødskive kan smake himmelsk nok den
Også fordelaktig å ikke bryte en lengre faste tett på leggetid da lever og andre organer blir opptatt med maten og søvnen kan bli forstyrret. Tilstrekkelig god søvn er utrolig viktig, hvilket får meg til å lure på:
Er dette egen erfaring eller noe som er forsket på? Det ville virkelig overrasket meg, hva med dyp søvn - det blir jo nødvendigvis mindre av den hvis man sover tre timer kontra syv timer.
Jeg tenker at hvis man bare slår seg til ro med at man ikke får sove, men bare ligger der, helt ustresset, så sovner man.