Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Det er bullshit. Om poenget var at man får 70% av søvngevinsten dersom man mediterer eller bare lukker øynene og finner roen.
En av de viktigste grunnene for å få nok søvn:
Pulsating blood vessels wash your brain while you sleep - Institute of Basic Medical Sciences

Fra artikkelen du linket til, min utheving

Up until now, it was believed that it was only deep sleep that was involved in this cleansing of waste products. Yet in this study, the researchers observed something striking: the blood vessels in the brain constricted and dilated in patterns unique to each sleep stage of the entire sleep cycle, including deep sleep, REM sleep and even the brief awakenings that pepper our nightly sleep and are a natural part of a sleep cycle.

During deep sleep the arteries slowly dilated and constricted, but as the mice transitioned to REM sleep these oscillations became smaller while the artery slowly dilated. In REM sleep arteries stayed dilated before quickly constricting at the end of a sleep cycle to the same size as before falling asleep. Such constrictions also happened during brief awakenings we experience while we sleep.

“It is as if every part of the sleep cycle has its unique dance of brain arteries”, says one of the first authors, Dr. Laura Bojarskaite.

Sååå, det skjer også når du våkner litt midt på natta?

En ting som er litt typisk med å sove dårlig er at man ikke selv vet at man har sovet. Man tror kanskje man har ligget våken i 30 min, man sjekker klokka og jaggu, det har gått 2 timer.

1 Like

Det er særlig avfallshåndteringen som krever dyp søvn, men reduksjon av stress og forbedret kognitiv funksjon får du helt åpenbart ved å bli liggende i dyp hvile i stedet for å stå opp eller ta opp telefonen.

Hvis du leser sitatet i innlegget over, det sier at alle fasene av søvn har sin egen måte pulsere arteriene i hjernen. Vil vel tro at alle har sin funksjon…

Uansett får du bedre hvile av å slappe av og ikke stresse over at du ikke sover, enn å ligge der og tenke å nei hva om jeg ikke får sove hele natta…

Ellers finnes det en veldig bra podcast med søvnhypnose som heter «Sleep Magic: Guided Sleep Hypnosis & Meditation» finnes sikkert andre bra også

4 Likes

Ang. autogafi eller hva dere kalte det. Så har jeg nok gjort det uten å gjøre det med vilje også. Sykt digg fra dag 2-dag 6 ca. å ikke spise, og ble egentlig aldri vondt. Lå helt lamslått i sengen av kyssesyken da jeg studerte, en uke uten mat, vann eller noe annet. Så kom tanta mi inn og sjekket på meg fordi moren min hadde blitt bekymret. Da ble det mat og legevakt :stuck_out_tongue: Hadde sendt en kompis melding om han kunne kjøre meg til legevakten på dag 4, men han ville ikke siden jeg alltid spurte han å få sitte på :stuck_out_tongue: Hadde ikke krefter til å svare. Gikk ikke på do heller. Så hadde jeg 3 eksamener på 5 dager dagen etter legevakt-besøket. Det sykeste er at jeg bodde med 4 andre gutter, men ingen av de sjekket hele den uka om jeg hadde det bra, og jeg klarte ikke gjøre noe som helst, bare ligge der. Det rare var at dag 2 begynte det å bli deilig, og har senere lært at det er følelsen når kroppen begynner å “spise” seg selv, som mange jakter med disse “faste”-greiene. Ble B, C og stryk på de 3 eksamenen for øvrig :stuck_out_tongue: Har siden hatt ekstremt dårlig nedbrytning av alkohol, så leveren fikk nok kjørt seg.

1 Like

Burde selvsagt linket opp påstanden om 70% søvn, men finner ikke hvor jeg leste det akkurat nå. Og så er det jo ikke slik at 10 timer med lukking av øya blir 7 timer søvn, man må dyp søvn også, poenget er at hvis den dype søvnen er i 3 timer og kombinert medslumring i 5 timer så er du klar for neste dag, med minimale problemer. Poenget, og rådet var at “hvis du klarer bare 3 av 8 timer"så er du i mål”, ikke hvis du bare klarer 0 av 9 timer. Synes det å innse at man kan senke kravet fra 8 timers ordentlig søvn til 3 timer ordentlig søvn, og komme seg gjennom neste dag er et nyttig råd, selv om det ikke er eksakt vitenskap som jeg kan henvise til et vitenskapelig tidsskrift med konkret referanse.
Det var mer ment som et praktisk tips kontra en eksakt vitenskap.

Har prøvd det ut selv, og det funker utmerket.

Måten jeg sjekket det ut på er vi 2 anledninger når jeg har reist til Sør-Korea og Japan.

Strategi når man reiser vestover, til feks California er veldig enkel, den samme som når man rangler ut over natta, man legger seg drit sent, og våkner veldig sent, og er “inne i det” på 1, 2 og 3.

Det er litt verre når man drar østover, for enten blir det et langstrek og hoppe over en natt, eller legge seg midt på dagen og våkne til midnatt og være i en nye dag.
Sistnevnte er litt vanskelig for det er man er liksom ikke trøtt nok til å legge seg på ettermiddagen, og det er urpaktisk å begynne å snu døgnet før reiser. Jobb, gjøremål etc.

Men jeg prøvde ut å bare holde øynene lukket når flyet tok av, gikk bare på do, og spiste når det var måltid. Det føltes ut som jeg aldri sovnet, men når jeg var fremme var jeg helt utvilt, våken, og rett i døgnrymen fra vi landet. Ikke noe bortkasting av tid på å “komme seg” eller måtte “slappe av litt først”, rett ut på alle planleagte aktiveter og gøy.

Brutto ferietid ble netto ferietid.

1 Like

Hvis man vet at USAID sin hovedoppgave er:

“The primal ID in USAID - International development is about capacity building of assets that can be used by either the pentagon, the state department or the CIA for their own activities”

Og hvis man i tillegg har en hypotese om at man “jobber for de som betaler lønna di”, er det da mulig å problematisere at inntektene til Norsk Folkehjelp i veldig stor grad kommer fra “the USA State department”?

Jeg tenker selvsagt på dagens sak:

Og bare for å understreke, jeg sier ikke at det nødvendigvis er slik at alt USA gjør er kynisk, akkurat som Norge så gjør USA masse idealistisk arbeid, min greie her er at jeg er litt overrasket (ut fra hva jeg ville gjettet på hvis jeg ble spurt i “5 på gata”) over i hvilken grad den amerikanske staten betaler lønningene i Norsk Folkehjelp. Og kanskje det er flere som hadde bommet litt hvis de hadde blitt spurt hvem donorene ti Norske Folkehjelp er. Googler jeg så er det ikke opplagt at USA State department med solid margin er viktigste donorer til Norsk Folkehjelp:

Jeg tenker på norske institusjoner når jeg leser “statlig institusjoner”.

Hvor mange tenker på “USA State Department” når de leser “statlig institusjoner”??

6 Likes

Mange hadde nok blitt overrasket på basis av manglende kunnskap, men det skulle vel strengt tatt bare mangle at USA ikke bidrar tungt sett i lys av at det blant annet fortsatt befinner seg oppimot 6 millioner landminer etter Vietnam-krigen.

1 Like

Jævla molboland, får tilbake Brussel/Bilderberg Jens og mediene onanerer frem 10+ prosent for den muligens verste regjeringen siden krigen.

13 Likes

Du mener at det ikke er greit at taleskriveren til Gahr Støre skriver kronikker om Støre i VG, uten å oppgi det, og sånt?

3 Likes

Kunne ikke vært mer enig, det er riktignok en meningsmåling, med ca 1000 spurte, men hvor dum kan folk bli egentlig? Og hvor dårlig hukommelse har folk egentlig, når det gjelder både Stoltenberg og Støre?
Men dette vil nok forandre seg kraftig i tida mot, og til valget.

2 Likes

For sjakkspillere er begrepet “en giftig bonde” velkjent, og folk som ikke spiller sjakk kan sikkert gjette seg til hva det betyr. En giftig bonde er en brikke man tilsynelatende kan ta gratis.

Men den er selvsagt ikke gratis, og når man tar en giftig bonde så mister man ikke selv en bonde senere, man mister noe av større verdi, som en springer eller løper, og av og til så kan man miste dronninga.
Alle sjakkspillere har erfaring med å ta en giftig bonde, og alle har selvsagt stoppet opp, og kommet til konklusjonen om at motstanderen rett og slett har gjort noe dumt, og så har man tatt bonden.

Skulle ikke forundre meg om strøm til 40 øre i fastpris er den giftige bonden Støre tilbyr norske velgere. Og prisen er at man betaler ar at man setter seg i en posisjon hvor EU-medlemskap er “løsningen”, eller uunngåelig.

5 Likes

Samme prisen som FrP har foreslått, men de ønsker den omgående, og ikke fom. oktober, så vet ikke helt hvor du vil med dette.

Edit: En giftig bonde som her ble slått ut var vel Vedum, og så kom Stoltenberg inn, så analogien er ikke gæren, selv om den ikke var tilsiktet.

2 Likes

Og i dag trakk de (ap) nordnorge banen opp av skuffa igjen.

Jau, jau feskarhau.Den tror jeg ikke mange går på.Men valgkampen er i gang,

Men hvor hot er alternativet med Erna som lar skattehull stå åpne (flytt ut av landet, slipp utbytteskatt) og kjører på med en gigareform av fylkene i Norge uten å ha fått med seg venstresiden i et kompromiss.

Feks AP sin lakseskatt endte faktisk med et kompromiss hvor de samarbeidet mot sentrum, ikke noe venstre.

Ap og Sp sin reversering av fylkessammenslåingen var like ræva som H sin fylkessammenslåing. Snakk om bortkasta tid, penger og arbeid for de som jobber der.

2 Likes

Sentralt eller lokalt? Tidenes dummeste og dyreste jernbaneprosjekt noen sinne. Uten russiske slaver, RIP, så ville vel jernbanen aldri blitt bygget ut til Bodø. Bør kanskje være et tankekors!

Utvid linjenettet i nord via Sverige og Finland, og oppgrader Ofotbanen hvor vi allerede har en brukbar forbindelse mellom Kiruna og Narvik.

Hva med en nærings- og skattepolitikk som ikke jager ut det største skattegrunnlaget (alle rikinger) og rævkjører gründere og SMB? Hva med å slutte med allergien mot offentlig-privat samarbeid? TRE prosent av ledere i næringslivet ønsker mer av Støre. Norge inkl. valutaen har blitt en jævla meme på uinvesterbart bøssland.

6 Likes

Delvis enig, men de som flytta ut gjorde det for å slippe utbytteskatt, ikke for å slippe unna formueskatten. 36% skatt er verdt å flytte ut av landet for når du har noen hundre millioner som ikke er tatt ut.

Er investert i to norske selskaper, reach Subsea og nekkar. Virker som de klarer seg veldig godt.

1 Like

Tror det var lokalt.Så NHO i Nordland gikk i mot forslaget.De kan heller starte elekrifiseringen av nordlandsbanen og kjøpe inn flere lok slik at natt togene kan begynne å gå igjen.

Russiske slaver ja,Det var 13 000 av den som var med på byggingen av strekningen Mo i Rana til Fauske som er 14 mil.Over 70 prosent av dem døde uten at det knapt er nevnt i historibøkene om Nordlandsbanen.Ledere i NSB ble etterforsket men ble frifunnet.Flere har tatt opp saken men det blir dysset ned hver gang.Det passer ikke med det (glans)bildet som forteller at stort set alle nordmenn var heltemodige motstandskjempere.