Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Skulle det ikke bare mangle at USA bidrar til å rydde opp i opp i noe som er så enormt ødeleggende (landminer) som de selv har stått i bresjen for som aggressor (Vietnam, Kambodsja og Laos)? At du virker så innbitt på å skulle problematisere dette fremstår helt absurd.

2 Likes

Hvordan får dere data for VO2?
Jeg får min VO2 fra Iwatch ultra/ iphone health app med score ca 38 - (64 år M). Tidligere fikk jeg score fra Fitbit, men da med mye høyere score ca 44.

[quote=“Aaleby, post:7358, topic:20407”] som aggressor
[/quote]

Virker ikke akkurat helt klart at USA var agressoren her?

1 Like

USA var vel en aggressor i form av at de gjennomførte en militær intervensjon for å hindre kommunistisk ekspansjon.

Man kan vel si at de lærde strides. Avhengig av ståsted. Uansett hva; USA er åpenbart ansvarlig for å ha utplassert millioner av landminer i et fremmed land.

Innleggene blir ikke slettet, men skjult til en moderator har sett på om det bør fjernes. Det tar som regel maks noen timer.

Foretrekker at vi ikke drar i gang en ny runde med midtøsten-prat ja. Da er de bare det moderatorene får brukt tid på, og det svekker debatten i andre aksjerelaterte tråder.

3 Likes

Alle skjønner hvorfor. Fortsatt like inhumant og forkastelig. I de tilfeller hvor det blant annet går utover sultende og døende mennesker.

1 Like

Man kan argumentere for at USA grep inn i en borgerkrig, men det samme kan sies om Kina som ikke ville ha et demokratisk naboland. Å si at USA var agressoren er en enorm forenkling som ikke hører noe steds hjemme.

3 Likes

Kjøper den :+1:

Det er jo faktisk et godt poeng, men da bør også neste steg vær å ikke involvere seg flere kriger. Problemet der blir jo at hver eneste krig i samtiden er forståelig og rettferdig, og det der og da er utenkelig å ikke ta affære, mens problematiseringen kommer en god stund i etterkant.

1 Like

Du får ikke meg til å stå i bresjen for at alt av nødhjelp treffer i nærheten av blink. Men å innføre en bråstopp uten unntak er helt absurd. Sultkatastrofer forsvinner ikke av at Musk engasjerer seg. Kontraproduktivt for USA sin posisjon globalt er det også.

3 Likes

Det skal sies at USA først stoppet alt, så begynte de å innføre unntak, men det tar tid. I mellomtiden er det flyktningleire som sliter.

3 Likes

Problemet her er jo at det er endel organisasjoner hvor hjelpearbeidet og forsyningslinjer i noen regioner vil kollapse pga mangel på støtte. 90 dager kan være veldig lenge å vente…

At det er sent kondomer til Gaza i midtøsten er feil. Det er snakk om Gaza i Mozambique, hvor en studie viste at prostituerte og deres kunder ikke klarte å bruke kondomer korrekt, og så ble løsningen å sende kondomer så det monner.
Jeg tenker imidlertid at alle voksne i Moambique skjønner hvordan man bruker en kondom, og at problemet er heller at man ikke vil spise sjokolade med papiret på, for å si det sånn. Dessuten at det er vanskelig for en prostituert å spørre sin kunde om å ta på kondom, for det blir et “tillitsbrudd”, som er dårlig for bissnissen. Mao penger ut av vinduet selv om det dreier seg om dette stedet:

5 Likes

Jeg bruker Garmin Fenix 7 som jeg er svært fornøyd med.
Klokka forteller meg hver morgen om jeg bør hvile eller trene og hvor hardt.
Noen ganger har klokka sagt at jeg vil ha en god dag mens jeg har følt meg slapp. Men under løpeturen har jeg raskt innsett at klokka vet best. Det gjelder også på dårlige dager.
Anbefales.

3 Likes

https://www.msn.com/en-us/politics/government/500-million-in-food-at-spoilage-risk-after-usaid-pause-report-says/ar-AA1yQ8fM

Bare å se hvordan Space-X tester Starship:

Boom!

Prøver igjen…

1 Like

Fra en tur på fjellet i dag. Var D-vitaminføre når jeg trasket innover på skaren.

Toppen til venstre helt bak i bildet er den jeg går og sikler på. Var der i januar/februar for noen år siden. Magisk tur! Samme toppen jeg måtte gi slipp på for et par uker siden et lite stykke fra toppen. Føler meg tidvis som Hemingway, som når “Den gamle mannen og havet” er hjemsøkende.

15 Likes

Ser ut som populariteten til det demokratiske partiet faller når en ny president inntar det hvite hus, og realitetene synker inn hos den amerikanske befolkningen, skjedde både når Joe Biden kom til makten, og skjer nå under Donald Trump.

1 Like