Den er arrogant. Bagatelliserer ingen ting. Har et annet, mer nyansert, syn på tingenes tilstand enn deg. Thats it. På et faktuelt grunnlag. Norge har ganske enkelt hatt en mer kontrollert innvandringspolitikk enn Sverige med fokus på å spre de nyankomne geografisk. Hvor innvandrere i Sverige selv velger hvor de skal bo. Mindre utenforskap og bedre integrering. Arbeidsledigheten blant innvandrere i Sverige er 5 ganger høyere enn i Norge (25% vs 5%).
Det “balanserte, nyanserte synet”, eller med som det har vært i Sverige; det naive, ignorante synet på tingenes tilstand har kjørt landet i grøfta, er min mening.
Men det hjelper sikkert med mer inkludering og koseprat… da leveres våpnene inn, narko-flommen stopper opp og gutta klipper seg og får seg en jobb
Enn så lenge. Det har kommet langt i Oslo øst. Langt nok til at det er en delt by. Langt nok til at innvandrere, særlig jenter, blir passet på av moralpoliti. Langt nok til at barn blir tvangssendt på koranskole og tvangsgiftet.
Er dette greit? Er selvskading i litt mindre grad enn i Sverige greit? Retningen er et mindre trygt samfunn for våre etterkommere.
Mener å ha lest at Foxtrot-nettverket har fått fotfeste rundt Trondheims-området.
Så dem som fremdeles sier at dete kun er et isolert probleme i deler av Oslo lever med hue godt plantet i sanden.
Det er samme gjengen som gikk i “fistel” når FRP kalte det “Svenske tilstander” den gang dem tok turen for å se på hvordan det blitt i Sverige for noen år siden. Mediene og venstresiden kappet om hvem som kunne fordømme dem mest.
I dag står til og med Abid Raja og kaller det svenske tilstander…
Akkurat det med innvandring fra ikke-vestlige land er ikke så jævla vanskelig å skjønne. Det er flust i eksempler i hele Europa på hvordan den politikken som har blitt kjørt har gått til helvete. Hjelper heller ikke når mediene gjør sitt for å dysse ned informasjon rundt alvorlige tilfeller av kriminalitet, i det håp å ikke skape “fordommer”.
Nå var det vel FRP som faktisk fikk SSB til å lage en rapport/statistikk hvor dem så på lovbrudd og etnisitet. Var jo ikke akkurat overrasket av tallene.
Men venstresiden bruker da all sin kraft på å fordømme at en slik rapport blir lagd, en å faktisk sette fokus på det forbanna problemet som ligger rett foran dem…
Når Sp er utenfor regjering så tør de «call APs bluff».
Når jeg snakket om giftig bonde, så tenkte jeg effekten av å gi privatpersoner billig strøm, og samtidig tillate eksport av kraft til Europa.
Og det er veldig dyr strøm for næringslivet.
Selvsagt ikke for store private bedrifter men stort statlig eierskap, datasentere eller noe slik, for har allerede gunstige fastprisavtaler, men private selskaper som vanlig folk eier.
Resultatet hadde vært krise for næringslivet, og «eneste løsning» hadde vært EU-medlemskap og innføring av Euroen.
Med Sp sitt forslag må man stoppe kraftlekkasjen, som selvsagt er beste løsning når det lekkker på badet.
Tilsynelatende 2 like forslag fra Ap og Sp, men den giftige bonden finnes i Ap sitt forslag.
Ehmm, nei. Raja har aldri hevdet at det er svenske tilstander i Norge. Men han er opptatt av å forhindre at man skal komme dit om 10-15-20 år. En vesensforskjell.
Det er både norske og folk av utenlandsk opprinnelse som knyttes til foxtrot-nettverket her i Norge. Blir fryktelig mye føleri og lite faktabasert slike diskusjoner. Innvandringsproblematikken må taes på den største alvor. Skoler i Oslo hvor oppimot 100% av elevene har innvandringsbakgrunn er å be om trøbbel. Men man må samtidig kunne forvente at man har faktuell ryggdekning når man kaller en spade for en spade.
Jo det er det.
Hele poenget er jo at man må føre en bedre politikk for å hindre at man nærmer seg svenske tilstander. Om vi ikke er der enda, så er det nok av signaler som tyder at vi er på vei!
Arbeidsledigheten i Norge er generellt nærmare 20%. Kanskje mer. Forskjellen er at de ikke er ført opp i statestikken som “arbeidsledige”, utenom U-føre, på tiltak etc. Men i virkeligheten er de arbeidsledige.
Sverige kjørt lenge i samme stil, frem til ca 2006 da det blev før dyrt.
Dette med maskering av arbeidsledighet gjeller både før invandrare og etniske nordmen.
Jeg har i mange år hørt at multikultur er berikende. F.eks her :
Men kan noen forklare meg hva som er så mye bedre?
Sa ikke at han kalte det svenske tilstander i Norge. Men han refererer til ståa i Sverige som svenske tilstander. Noe FRP fikk tyn for både av norske og svenske politikere, samt medier fra begge land.
Nå, X antall år senere har det ikke blitt bedre i Sverige.
Norge er ikke der enda, men vi kommer til havne der om ikke venstresiden snart drar hodet sitt ut av hva en fantasiverden dem opererer i, og er villig til å diskutere kjernen i problemet, uten få helt panikk hver gang man havner innom kulturforskjeller eller etnisitet.
Men fjerner ikke dyptgående kulturelle forskjeller i verdier og levemåte som har vært gjeldende i flere tiår med et språkkurs og anmodninger om “forståelse”.
Skal man sammenlikne ulike grupper, er det nok bedre å se på arbeidsdeltagelsen - hvor stor andel som er i arbeid av de i arbeidsfør alder.
Altså, innvandringspolitikken i Norge er ikke og ser aldri ut til å bli tilsvarende den svenske?
Det har du rett i. I Sverige kan flyktninger bosette seg hvor de vil, og da blir det gjerne sammen med de man har et kulturelt fellesskap med.
I Norge blir flyktningene spredt rundt i kommune-Norge. Kommunene får utbetalt totalt et sted mellom 600.000 og 1 million i integreringstilskudd per bosatt flyktning i de 5 første årene, Så kommer tilskudd til norsk- og samfunnsopplæring i tillegg, for de som har krav på det.
Problemet nå er tallet på sekundærflyktninger - flyktninger som etter disse 5 årene flytter til byer som Oslo, Drammen og Østfoldbyene. Siden det ikke lenger følger med statlige tilskudd havner disse ofte på kommunenes sosialbudsjetter. I tillegg bidrar flyttingen til ghettotilstandene i enkelte bydeler. Utfordringer i Østfoldbyene og Drammen vil vi nok høre mye om fremover.
Carl I Hagen skal en gang ha sagt at i Oslo vil etniske nordmenn havne i mindretall - til stor latterliggjøring fra politiske motstandere.
Foreløpig har han ikke fått rett, men i fire-fem bydeler i Oslo er det et flertall av innbyggere med innvandrerbakgrunn. I bydel Stovner er innvandrerandelen av befolkningen nå over 60 prosent, hvorav hele 80 prosent av disse har bakgrunn fra Afrika og Asia.
Da har man noen utfordringer.
Bare for å ta ett eksempel: I Sverige er 15% av befolkningen født utenfor Europa. Tilsvarende tall i Norge er 8%. En ørliten vesensforskjell.
Litt sånn på siden, men i omgangskretsen min, så har jeg et vennepar som er norsk-asiatisk. Hele familien til hun asiatiske kom også til Norge. Det er en svært stor andel leger, ingeniører, økonomer osv på den siden. Hun er vokst opp i det mange her ser på som belastede områder. Der driver hun nå å hjelper til som frivillige med veldedighet osv.
Gidder ikke dra fram statistikken nå, har postet det her tidligere, men som nevnt her, innvandrere står for flere kriminelle handlinger enn etniske nordmenn. Når man så går inn i tallene, så ser man at kriminaliteten blir begått av en svært liten gruppe av disse innvandrerne. Å svartmale situasjonen rundt alle innvandrere blir da litt rar i mine øyne. Problemet som jeg ser det er håndteringen av de seriekriminelle.
Jeg vokste opp ca 2 mil utenfor Oslo, i et strøk med bare eneboliger. De fleste kvinner var hjemmeværende til barna begynte på skolen. Alle hadde bil og mange hadde hytter. Vi hadde hytte både på fjellet og ved sjøen. Hvis ingen var hjemme når jeg kom hjem fra skolen var døra ulåst.
Nå har neste generasjon overtatt boligene. De er nå småbarnsforeldre. Økonomiene er så trange at begge foreldre må jobbe. Hytte er bare å glemme. De strever med boliglånene. Biler har de. Istedenfor ulåste dører betaler de månedsavgift på boligalarmer med vekterutrykking.
Hvis målet er å etterlate boet i bedre stand enn vi overtok, har vi lykkes?
Hvis Norge Irland og Spania må ta i mot noen hundretusen palestinere hver så er vi der.
Da hjelper det ikke å spre de i kommuner lengre. De kan jo fritt flytte rundt etterpå og det vil de gjøre. Da samles nok hele gjengen.
Håpløst premiss.
Det kommer ikke fra meg, men fra Israel. Du har kanskje ikke hørt om det forslaget?
Alternativet er å få Egypt og Saudi Arabia til å ta inn flyktninger. Men Egypt har en 10 meter høy piggtråd-mur for å holde de ute så vet ikke helt hvordan det skal gå til. Og Saudi har aldri ville ta inn stort med palestinere i det hele tatt.