Hytter som fra 60-tallet uten strøm og vann koster rundt 500k fortsatt og er nok innenfor rekkevidde for mange av disse også. Greia er at man ikke er fornøyd med 60-talls standard, så det blir ikke noe av.
Et fuck you “forslag” fra Israel på bakgrunn av at de er butthurt grunnet legitim kritikk fra nevnte land. Who cares.
Problemet med norsk og svensk innvandring er at det har kommet for mange for fort til å greie en god integrering. I Norge har befolkningen på få tiår økt fra 4 mill til 5,5 mill.
I Sverige var det utenom i SD, helt uakseptabelt å si et negativt ord om innvandring. For problemet var ikke høy innvandring, men rasistiske og lite inkluderende svensker.
Så for noen få år siden våknet politikerne en dag opp og lurte på hva som var skjedd i Sverige. Fra høyre til venstre slo politikerne kontra, og i dag er ordskiftet helt annerledes.
Nå ser man konturer av denne kontrabevegelsen også i Norge. Med strengere krav og færre rettigheter, som i familiegjenforening og til ukrainske flyktninger. Overdosering ender ofte med en kotrabevegelse. Kanskje til og med i overkant.
Nettopp!
Med økt press i boligmarkedet, på veiene, i skoler, sykehus, fengsler.,.,.,.,
Det øker BNP men øker det livslykken?
Som @Christian nevner har hyttestandarden blitt bedre for de som har råd. Men før var hytte en hytte. Nå er det trangt i hytteområder også. Uberørt natur er snart bare i de vernede naturparkene.
Jeg savner ikke befolkningsvekst og multikultur når jeg sitter i endeløse bilkøer til Oslo.
Trump er et stort paradoks. Tvinger selv flyktninger ut, men vil tvangssende palestinere fra sitt hjemland til Egypt og Jordan. Hvis landene nekter, blir det kutt i bistanden! Bøllediplomati!
Bingo!!
Og det er der venstresiden sliter.
Man MÅ bruke statistikk og data hvis man skal klare å komme til bunns i kjernen av problemet.
Man kan ikke gjemme hodet i sanden fordi man er redd for stigmatisering eller såre noens følelser fordi en liten gruppe stikker ut som et stort vondt sår i statistikkene.
Da må man se på dataen og finne ut hvorfor en liten gruppe er overrepresentert i negativ retning på statistikken.
Ikke samle all data i en smørje, for så i neste setning fordømme dem som stiller spørsmål. Og samtidig si at man ikke må “skjære alle over en kam”…
Følger man saken om strømprisen til 40 øre så blir det klarere og klarere at det dreier seg om EU.
Måten Aaslund avfeier Vedum på viser tydelig at dette er en diskusjon han ikke vil ha.
Hvor da?
Jeg såg på en igår på finn.no. 1,4M.
En kompis kjøpte en i dårlig stand før noen år siden langt åt h-e på vikerfjell: 900k.
Hytte før 500k må ligge veldig avides, langt nordpå eller i de sørlandske djunglene , langt fra kusten.
Ikke innen svensk venster. (dvs alle utenfør M, Kd, SD og i viss mån L). Der er invadnring ikke noe problem, uten problemen beror på økade klassforskjeller.
Ser ut som masse inntekter forsvinner fra media om dagen.
Er det USAID midler som ikke kommer inn?
Jeg kjøpte en hytte med nydelig og vidstrakt fjord og fjell utsikt, naust og en halv molo like nedenfor med 5*9meter trebrygge for 2,2 millioner. Dette er midt i plomma beliggenhet i Sunnhordland. Det mest populære området i Norge for Novasol kunder som vil leie hytter til sjø.
Koster meg 3500 per år å eie uten rentekostnader. Det er inkludert kommunale avgifter, men ikke forsikring. Gidder ikke sjekke den nå, men det er ikke dyrt det heller.
Hvem vet, i går var det Norsk Flyktningehjelp, i dag er det Schibsted; mange norske arbeidsplasser som forsvinner.
Nå var det en «åpen hemmelighet» at desidert største bidragsyter til budsjettet til Raymond Johansen kom fra den amerikanske staten.
Med det mener jeg at det stod i en fotnote i årsregnskapet. Men ingen søk på Google eller et generelt inntrykk ga et slikt bilde.
Jeg husker faktisk godt at jeg i sin tid stusset på at en maktpolitiker som Raymond valgte Norsk Folkehjelp, og jeg innså den gangen at mitt inntrykk av han var feil.
Men kanskje det er enda mer goodwill, bra karma og muligheter i en slik stilling enn jeg forestilte meg.
Mange muligheter for korrupsjon.
Kudos for tidenes tynneste beskyldningsgrunnlag
De ligger i skog på østlandet
Dette med hvem som har rett til hva av land innenfor det gamle Palestina-mandatet handler i stor grad om hvor man setter cursoren på tidslinjen.
En av de eldste verkene man har som dokumenterer status på et bestemt tidspunkt er dette:
Palaestina ex Monumentis Veteribus Illustrata
som forsøker å tegne et bilde av statusen i 1695.
En kar på Medium (som jeg tilfeldigvis fant via Google og ikke går god for) oppsummerer med noen interessante betraktninger som kanskje kan gi noen et litt mer nyansert bilde:
- In Nazeret, the capitol of the Galilee lives about 700 people — all Christians.
- In Jerusalem lives about 5000 people — mostly Jews and a few Christians.
- In the year 1695 every one knew the origin of the country is Jewish.
- There isn’t a single Palestine village with a name that has Arabic origin.
- Relandi mentions Muslims only as nomad Beduins coming to the cities as seasonal agrucultural or building workers.
- In Gazza there were about 550 people — half Jewish and half Christians. Jewish practice successfuly vineyards, olives and wheat while Christians practices commerce and transportation.
Palaestina ex Monumentis Veteribus Illustrata er et verk skrevet av Hadriani Relandi, publisert i 1714. Relandi baserte seg kun på annenhånds kilder, i stor grad fra antikken. Han var aldri selv i Palestina og satte faktisk aldri sin fot utenfor Nederland. Moderne historikere er kritiske til boken.
I alle tilfeller tilhørte det som nå er Gaza Egypt under Nabka i 1948, da israelernes etniske rensning fordrev mange Palestinere til Gaza. Er tilstedeværelsen av jøder i området for tusen år siden et argument for at disse nå kan fordrives igjen?
Det internasjonale samfunnet har anerkjent palestinernes selvbestemmelsesrett i Gaza. Det må respekteres, på samme måte som man respekterer Ukrainas rett til selvbestemmelse.
Med nok relativisering kan du nok lage et lignende argument for at Ukraina tilhører Russland og forsøke å så tvil ved folkeretten. Men hvorfor skulle noen ville gjøre det?
Du setter cursoren i 1948 og argumenterer ut fra det.
Andre mener det er relevant med historiske kilder.
Noen synes det er irrelevant hva historien viser og mener at enten skal jødene ut eller så skal “palestinerne” ut
Poenget med posten er å vise at det finnes annen “fakta” enn det ensidige bildet som tegnes av media i det Israel-fiendtlige landet vi faktisk bor i.
Mener du forresten at en forfatter som benytter annenhånds kilder ikke er til å stole på?
Da er det ikke mange historiebøker igjen du kan lese
Og forresten, hvor skriver jeg at noen skal fordrives?
En historisk forståelse av hva som har skjedd i området er åpenbart nyttig. Det kunne nok vært opplysende for mange som har støttet Israels brudd på folkeretten, f.eks.
Men når man cherry-picker én meget gammel og omstridt kilde og bruker det til å så tvil om en rettighet et folk har i henhold til folkeretten, ja da kunne man like godt gjøre det om andre land og folk som okkuperes. Du kan like gjerne fremme et argument om at man “setter cursoren” ved et gitt historisk årstall når det gjelder Ukraina og på den måten forsøke å så tvil ved folkeretten.
Alle kan være enige om at det har verdi å studere historiske kilder. Men den Medium-posten du trekker frem endrer ingenting i forhold til hvem som har rett til Gaza i dag, like lite som at en historisk tilstedeværelse av russere i områdene som i dag tilhører Ukraina gir dem rett til å stjele landet.
Men om du virkelig mener at cursoren bør plasseres i henhold til Relandis teser og at Palestinerne ikke har rett til Gaza, så bør du bare eie det, i stedet for å late som om dette handler om hvorvidt man tillegger historie verdi eller ikke.