Du har vært inn og ut etter egne utsagn. Det første jeg kommenterte i tråden var at du la alt for mye vekt på LinkedIn poster og hauset alt mellom himmel og jord, mens jeg sa man burde vente på inntekter før man går inn der.
Har aldri hausset DC. Løgn blir ikke mer sant av at den blir gjentatt. Informere og hausse er to vidt forskjellige ting.
Å ja det er flere tråder ja. Fatter ikke at det så stor interesse for alle taper aksjene på dette forumet.
Dette syns jeg oppsummerer godt
Skulle tro at siden USAID er sånn vinden at noen skulle være interessert i å skrive litt om norske NGOer som mottar penger. Om ikke annet for å forklare at dette er totalt uproblematisk, og null bindinger.
Man kan bare søke på USAspending.gov
Og særlig siden 1700 ansatte måtte gå i Norsk Folkehjelp.
Jeg tok et søk:
Og gjennom årene er det bevilget nesten 4 milliarder kroner fra den amerikanske stat til Norsk Folkehjelp, eller 358 millioner dollar. Noe via USAID og noe via The state department.
Feks kan et bidrag fra USAID se slik ut:
Og tiltenkt bruk (eksempel over er tatt fra en tilskudd til Norsk Folkehjelp:
Masse bra tiltak, som å støtte rettferdig fordeling ved å støtte demokratiet. Eksemplet er også tatt teksten i en grant til Norsk Folkehjelp.
Det meste er sikkert grei skuring, men synes det er rart at man ikke problematiserer rundt dette, og så kommer til en konklusjon hvorfor dette likevel er grei skuring.
Norsk Folkehjelp har klarert mer enn én milliard kvadratmeter land og fjernet mer enn 2 millioner landminer og eksplosiver i over 40 land. Fortsatt ligger millioner av miner og klasebomber i bakken.
i Europa har mineryddingen pågått i Bosnia, Kosovo og Ukraina.
Husker selv beskrivelser fra krigen i Bosnia der serberne hadde gjemt miner mellom likene i massegraver. Det ble noen relativt heftige og nødvendige debriefinger av de norske minerydderne.
Som Raymond Johansen sa i gå har de også hatt mye opprydding etter amerikanernes krigføring i Vietnam og Kambodsja.
Minerydding er et felt der Folkehjelpa har opparbeidet spisskompetanse gjennom mange år.
Skjønner ikke problemstillingen din.
Skulle det ikke bare mangle at USA bidrar til å rydde opp i opp i noe som er så enormt ødeleggende (landminer) som de selv har stått i bresjen for som aggressor (Vietnam, Kambodsja og Laos)? At du virker så innbitt på å skulle problematisere dette fremstår helt absurd.
Hvordan får dere data for VO2?
Jeg får min VO2 fra Iwatch ultra/ iphone health app med score ca 38 - (64 år M). Tidligere fikk jeg score fra Fitbit, men da med mye høyere score ca 44.
[quote=“Aaleby, post:7358, topic:20407”] som aggressor
[/quote]
Virker ikke akkurat helt klart at USA var agressoren her?
Tenk som en kynisk businessmann, så er det lettere å forstå DOGE og Musk sin framgangsmåte.
Noen ganger det lettere som kode:
def main():
institution = Institution()
print(f"[Assessment] Institution Broken: {institution.is_broken}, Fixable: {institution.is_fixable}")
if institution.is_broken:
print("The institution is broken.")
if institution.is_fixable:
print("The institution is fixable. Attempting repair...")
if institution.try_fix():
print("Repair successful. Success!")
institution.resume_business()
else:
print("Repair attempt failed.")
reorganize_institution(institution)
else:
print("The institution is not fixable.")
reorganize_institution(institution)
else:
print("The institution is functioning normally. No action required.")
USA var vel en aggressor i form av at de gjennomførte en militær intervensjon for å hindre kommunistisk ekspansjon.
Så kommunistene var aggressoren?
Man kan vel si at de lærde strides. Avhengig av ståsted. Uansett hva; USA er åpenbart ansvarlig for å ha utplassert millioner av landminer i et fremmed land.
Som jeg forsøker å si i innlegget over her så tror jeg det kuttes langt mer enn det man etter hvert tenker å bidra med (fra USA).
Man kutter “alt” og ser hvor det gjør vondest, så fikser man det.
Slik har Musk jobbet i alle år. Kutter hele avdelinger og ansetter de beste igjen ved behov.
Innleggene blir ikke slettet, men skjult til en moderator har sett på om det bør fjernes. Det tar som regel maks noen timer.
Foretrekker at vi ikke drar i gang en ny runde med midtøsten-prat ja. Da er de bare det moderatorene får brukt tid på, og det svekker debatten i andre aksjerelaterte tråder.
Alle skjønner hvorfor. Fortsatt like inhumant og forkastelig. I de tilfeller hvor det blant annet går utover sultende og døende mennesker.
Man kan argumentere for at USA grep inn i en borgerkrig, men det samme kan sies om Kina som ikke ville ha et demokratisk naboland. Å si at USA var agressoren er en enorm forenkling som ikke hører noe steds hjemme.
Kjøper den
I det lange løp kan det hende det er veldig humant og helt riktig medisin. Det er alt for tidlig å bedømme sluttproduktet nå rett etter valget.
Det kastes bort enormt med ressurser over bistandsbudsjettene og det er nada kontroll på at pengene faktisk finner veien dit de skal. Dette har amerikanerne gått til valg på å få gjort noe med.
Vet du hvor Norges 51.700.000.000 kroner går hen?
Det er jo faktisk et godt poeng, men da bør også neste steg vær å ikke involvere seg flere kriger. Problemet der blir jo at hver eneste krig i samtiden er forståelig og rettferdig, og det der og da er utenkelig å ikke ta affære, mens problematiseringen kommer en god stund i etterkant.
Du får ikke meg til å stå i bresjen for at alt av nødhjelp treffer i nærheten av blink. Men å innføre en bråstopp uten unntak er helt absurd. Sultkatastrofer forsvinner ikke av at Musk engasjerer seg. Kontraproduktivt for USA sin posisjon globalt er det også.