Det står godt forklart i innlegget.
Det er ingen kontroversiell påstand/oppfatning at våre vestlige medier er veldig konforme og lojale til enkelte ideologiske vinklinger. Sånn må det også nesten være og bli hensyntatt kapital- og politiske sine interesser og behov for narrativkontroll.
Mediekritikk er et eget fag, og at det er store svakheter i legacy mediene er et historisk faktum. Mangelen på reelt meningsmangfold har vært skrikende påfallende, for eksempel, i opptakten til- og dekning av flere kriger. Eller bare noe så banalt som at ingen ville vedkjenne seg at den tidligere presidenten i USA var langtkommet dement. Personlig vil jeg også legge til pandemien på listen.
Det som «vekket» meg litt for første gang var min egen (ubevisste) støtte til Irak-krigen. Det var ikke lite skam og kognitiv dissonans som oppstod da jeg senere gjennom studier og jobb forstod at det var ren løgn og anvendelse av legacy medier som såmaskin for en ulovlig krig med ufattelige negative konsekvenser for millioner av mennesker og Midtøsten i stort.
Flere ting er sant på én gang: det er mye bra i de tradisjonelle mediene, men det er samtidig viktig å være innforstått hvor dårlige de kan være og er i dekningen av XYZ.
Kjøpte du virkelig bildene de viste av “masseødeleggelsesvåpen”? Jeg kan i hvert fall huske at jeg så på dem og tenkte WTF? De bildene viste ingenting utenom noen bygninger og kjøretøy.
Jeg er veldig spent på hvordan ting ser ut i USA om et år. Har du et USA som er blitt konformt i støtten sin av Trump, for ellers mister du jobben eller Trump finansierer din politiske motstander? For å være ærlig, så tenker jeg det er rimelig umulig å vite akkurat hvor det vil ende. Jeg tror nålen vil svinge vesentlig mot høyre. Trump skal tross alt være president i 4 år. For tidlig å protestere.
Ikke bare bildene men selve argumentasjonen og galskapen av et narrativ som forsøksvis koblet Saddam til terrorisme. Det var en real oppvåkning å innse at i tillegg til å være rene informasjonskilder, så er mediene en forlenget propagandaarm for særinteresser. Der fremstår jo åpenbart i dag, men jeg tror mange ikke har dette under huden. At CIA og andre alfabetorganisasjoner jobber iherdig for å ha kontroll på narrativ er både forståelig og uunngåelig (Mocking Bird og beyond).
Ja, i motsetning til f.eks. X som overhodet ikke er det.
Det er så meget bedre når SOME XYZ er eid av milliardærer vi liker.
CIA brukte en kilde de visste at ikke var troverdig (fra serbia eller hva det var) til å kjøre hele Irak krigshisseriet. Powell stod bak og dirigerte/forte MSM med usannheter. Men selvsagt, de som er totalt ukritisk til mediene nå, de skjønte tegningen med en gang den gang
Tror h3nk1 har svart greit opp, Haltopen.
Statskanalen er helt ekstrem, som et eksempel. Ikke engang klarer de å levere underholdning som er politisk nøytral. Alt er politisert. Man trives best med NRK om man støtter moderne kjønnsteori, er sånn passe woke, stemmer rødt, er en dæsj veganer, elsker pappsugerør, hater rikinger, er mer opptatt av fordelingen av kaka enn størrelsen, hater Israel, elsker Greta Thunberg, vil avvikle olja osv osv.
Kanskje ikke så rart at noen søker litt nyheter fra andre kilder?
Har ikke sansen for noen av SOME milliardærene, hvor har du det inntrykket fra?
Poenget mitt står og det er at også X er en forlenget propagandaarm for særinteresser. Det ser virkelig ut som mange har X som hovedkilde for info og latterliggjør tradisjonelle medier samtidig som de sluker rått det som blir postet på X. En liten dobbeltstandard.
Så NRK er problemet fordi de ikke treffer din politiske smak? Det virker som kritikken her handler mer om at du ikke liker hva de sier, enn om deres faktiske evne til å levere nyheter. Hvis all dekning som ikke bekrefter egne holdninger avfeies som “politisk,” hvor er da rommet for nyanser og faktabasert diskusjon?
Å søke nyheter fra flere kilder gjelder begge veier. Problemet oppstår når man kun velger kilder som bekrefter egne fordommer, enten de er woke eller anti-woke. Dette er jo i seg selv et virkemiddel i kulturkrigen. Å utelukkende lene seg på alternative medier eller høyrevridde plattformer er ikke nødvendigvis mer objektivt – det er bare en annen type ekkokammer, hvis det er det du egentlig argumenterer for.
Typisk tradisjonelle medier å bare vinkle ting en vei. De ville aldri postet noe “anti-Woke”.
Du skyter på feil skive når du svarer slik. “Treffer min politiske smak”…
Poenget med NRK som et eksempel på hvor gjennomsyret hele mediehuset er av en bestemt ideologi, var å få fram hvor biased de er i all sin dekning. De er strålende på å levere nyheter, teknisk sett.
Så er det slik at de får årlig 6,5 mrd for å produsere venstrevridd innhold. Av dine og mine skattepenger. Det gjør det hele svært problematisk. Dere som er så opptatt av at Trump og Musk demonterer demokratiet omfavner gjerne venstrekonstellasjonen media+LO+Ap som er en svært antidemokratisk allianse.
Så du tenker at artiklene over er typisk “woke”? Unyanserte? Slipper ikke til flere forskjellige politiske syn?
Husk at de artiklene ble skrevet rett etter Trump1. 4 år senere var alt så meget værre
Anekdoter endrer ikke tiår på tiår med en bestemt retning.
NRK vet når de har dratt ting for langt og veier opp med en artikkel eller to fra den andre siden for å unngå pisken etterpå.
Så du oppsøker NRK ofte nok til å ha det store bildet?
Kjent taktikk fra alle medier å poste et alibi og la alibiet stå 5 minutter på fremsiden før de drukner storyet ned memory lane
Her florerer det av gjentakende påstander uten konkrete eksempler eller bevis.
Kan jeg spørre hvilke medier dere har størst tillit til? Eller er det X og memes som har størst sannhetsgehalt?
…og der forstod jeg at man ikke ønsket annet enn å surre bort tiden…
Ha en strålende dag!
Nok en typisk venstrevridd artikkel fra NRK
– Jeg har tidligere vært en av dem som har vært imot generell bevæpning. Jeg har nå snudd. Fordi jeg mener patruljene må være bevæpnet for å kunne beskytte innbyggerne med alle midler raskt, sier Oslos politimester Øystese.
Hva med denne?
Eller hva med denne?
Norske fiskebåtar går omvegar eins ærend til utlandet for å sleppe CO2-avgift på drivstoff.
Hva med denne, er den også venstrevridd?
Dette er de artiklene fra forsiden av NRK som handlet om politikk og ikke random kjendis eller idrettsnyheter. Relativt balanserte i mitt syn?