I de 3 ukene Trump har vært POTUS v2.0 har han tydelig vist hva slags makt som ligger i det presidentembete og hva man kan få til på kort tid, på godt og vondt. Man kan si hva man vil, men 20 dager med Trump føles mer enn 2 år med Biden.
Personlig mener jeg man må gå helt tilbake til JFK for å finne en god president i USA som helhjertet har hatt det amerikanske folks beste (ja, har telt med Obama og Reagan som virker å være posterboys for hhv dems og libs). Jeg tror det vi ser nå i USA er at presidentembetet, som siste flere tiår de facto har utøvd necons agenda (Blinken, Nuland, Rumsfeld, Cheney, Bolton, Wolfowitz, Lindsey Graham, McConnell, Kristol for å nevne de mest kjente) til å nå utøve billionaire-oligarkene’s agenda (Musk, Thiel, Ackman, Adelson, Zuck) og de 13 andre Trump har med på laget som har fått eller er vurdert til å få utøvende roller.
Flere likheter, både de tradisjonelle necons og den nye techbro’s gjengen er liberale, pro deregulering og free-market kapitalisme, men der hvor necons har kjørt hard intervensjonell utenlandspolitikk (der hvor man før så CIA operasjoner for å destabilisere andre land så har neocons kjørt på med skarpe evigkriger) så vil jeg tro techbros-gjengen og Trump er mindre interesserte i utenlandspolitikk, men heller kutte skatter, deregulere og gjøre livet enda bedre for de aller rikeste. Tross alt så økte national gjeld under Trump v1.0 med 40% og de rike ble enda rikere. I sin essens så er Trump transaksjonell, støtter du ham med et visst antall 100 millioner dollar er sannsynligheten høy for at du får det som du vil. Vi så det under Trump 1.0 og man kan forvente dette i større grad i Trump 2.0.
Kjipt for Europa, Canada, Australia og Japan, men at USA nå har en dreining mot mindre intervensjonisme og mindre interesse i utenrikspolitikk, men mer fokus på innenrikspolitikk, vil gagne Kina og de andre BRICS+ landene. Å bygge ned USAID og USAs bidrag i WHO mfl (vil tro også IMF) vil merkes godt og lager grobunn for Kina og andre til å ta over med deres innflytelse. Tross alt, det er via disse alfabetorganisasjonene USA har utøvd til globale dominans, til fordel for allierte og til (mildt sagt) ulempe for andre. Motivasjonen for intervensjonene har alltid vært amerikanske interesser og innflytelse, men dette tross alt vært kjørt hardt av necons, våpen og oljeinteressene, men ikke i techbros kjerneinteresse. Joa, jeg er enig, USAID gjør mye bra, men for å skuffe de som primært for nyhetene sine fra abcnyheter og VG etc så har USAID også vært utøvende arm til typen CIA etter at CIA fikk for mye pepper på 80-90 tallet. Hvis man ønsker eksempler på hvordan slikt har foregått så finner man gode offentlige eksempler fra folk som jobbet med dette slik som John Perkins, John Kiriakou etc. og har man vært ute og reist litt eksotisk så kommer man selv borti i folk med egne historier.
Etter nesten et halvt decennium med nedgang så har den amerikanske middelklassen blitt fattigere, til tross for at USA har blitt rikere. Techbros som i praksis eier media kjører hardt på helt enkle budskap: immigrasjon, kriger, anti-woke og vestlige verdier. Dette klinger bra. Folk er enkle «så lenge noen andre blir skrudd mer enn meg så er jeg happy» - så den gjennomsnittlige amerikaner vil nok bli fattigere under Trump, men så lenge vi sender hjem immigranter og slutter kriger så er det bedre enn hva de x antall forrige presidentene har fått til. Litt komisk er det jo at DOGE ikke først prioriterer DOD. DOD har nest størst budsjett i USA, har aldri klart å holde et budsjett og har aldri «bestått» bokettersyn. Hvis det er mye svinn et sted så er det her….men kanskje litt ubeleilig at Thiels Planatir, Musk SpaceX og Starlink og diverse andre har DOD som en av hovedinntekskilder. At ingen at DOGE gutta har blitt «vettet» eller har fått sikkerhetsklareringer er jo også litt uryddig. For ikke å snakke om de 5 inspektørene som drev med bokettersyn av Elons selskaper, han har tross alt fått type 39B fra staten, har mistet jobben etter at Trump ble innsatt.
Personlig tror jeg Trump blir netto bra for global South (minus Gaza, der har sionistiske milliardærer dibs) og andre land mer «sterke» ledere, kjempebra for de rike uansett land, kjip for Europa og Vesten, og for de fattige og middelklassen i USA så gjenstår det å se (selv er jeg ikke optimistisk). Han ser ut til å ha med seg folk som er mer handlekraftige nå enn sist (at han hadde med Bolton sist sier hvor lost han var), men typen Tulsi Gabbard tror jeg kommer til å gjøre mange endringer som necons ikke liker. At folk nå virker å gå i vinkel av siste uttalelser rundt Ukraina/Russland er jo litt rart, kommunikasjonen fra Trump og hans folk under valget har vært ganske tydelig. Europeiske ledere er amatører.
Dette er kun personlige refleksjoner. Forventer ikke at folk skal være enige.
-
@martin: å ha 100 i hvilepuls er seriøst ikke bra i lengden. Hvis du bruker ca samme mengde nikotin og kaffe daglig så vil kroppen de-sensitiviseres noe, slik at effekten på puls skal bli mindre. Du virker å ha en høy tonus (høy sympatisk drive). Kutt ut stimulatia og gjerne snakk med en kardiolog. Fastlegen kan for lite. Høy puls er en sterk prediktor for hjertesykdom.
- Den historiske kilden fra 1700 på Israel/Palestina hadde jeg blæsta så hardt og parert med x antall kilder. Flaks det ikke er åpent for diskusjon.
- Kiden til Elon er jo mye kulere enn faren sin da…la oss ha pressekonferanse med ham.