Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Meget bra kommentar! :clap::clap::raised_hands:

Jeg føler vi roter oss inn i detaljer. Mitt utgangspunkt er enkelt:

Donald Trump oppfordret sine tilhørerer til å storme kongressen da han tapte valget forrige runde. Hva sier det oss?

Elon Musk gjør fascistiske hilsener og støtter ekstreme høyremiljøer. Hva sier de oss?

Begge lyver over en lav sko og sprer usannheter i øst og vest. Hva sier det oss?

Nå har de to altså opprette et byrå som skal være ansvarlig for å overse hva staten bruker pengene sine på.

Mao de to vil rimelig enkelt kunne få fullstendig kontroll over pengeflyten i statsapparatet. Dette uten at vi andre har innsyn i akkurat hva som foregår og dermed må stole på hva de publiserer.

Altså, hvor lettlurte er folk, høres dette ut som en god idé?

Dette er definisjonen på konsentrering av makt og et kraftig overgrep på maktfordelingsprinsippet.

At folk kan hylle et slikt initiativ er jo helt galimatias.

9 Likes

Nei. Det er i beste fall misrepresentert.

Nei, også beste fall misrepresentert all den tid FRP, SD, AfD er demokratiske uttrykk for opplevd tilstand.

Er de verre enn de andre? Nei.

Flott!

Nei.

Nei, det skjer innenfor legale rammer.

For deg ja, men tro det eller ei så finnes det påleste oppegående mennesker som er uenige.

Selv Jon Stewart hadde en lengre monolog på the Daily Show nå hvor han påpekte det åpenbare som er hyperbolen ikke tjener noen. Som @HO5 tålmodig forklarte lenger opp:

6 Likes

Akkurat de som ser en forskjell mellom politisk uenighet og faktiske brudd på demokratiske prinsipper.

Det totale fraværet av «kritisk presse» de siste årene har ingen troverdighet lenger når de plutselig skal utføre mandatet sitt på årntlig. Det er så påfallende og kleint at det er like deler deprimerende som provoserende. Merker at sirkelen av idioti er fullendt når det f.eks. skal refereres til krigshissere som ekte eksperter på urix (John Bolton). Han hadde jeg for øvrig «gleden» av å bli forelest av.

5 Likes

Helt fair å ha differensierende meninger på de andre punktene, men kan du helt seriøst betvile, eventuelt benekte, at Trump er verst i klassen hva graden av sannhetsgehalt angår?

3 Likes

Ja, fordi Trump er ingen profesjonell politiker i tradisjonell forstand. Mannen sier masse dumt hele tiden, MEN det er om ikke annet relativt transparent hva han ønsker å oppnå og mener.

Problemet er at kommentariatet ikke vet hvor de skal gjøre av seg når et slikt menneske plutselig får makt. Han gjør det som var lovet, har en rekke slagsider, men det er så definitivt mulig å komme til en begrunnet konklusjon som er at det er mindre jævlig enn alternativet.

Sagt det ørten ganger før, jeg er kulturrelativist på min hals (les: Vesten har/hadde noe bedre greier gående enn de andre), og min (ufrivillige) oppfatning er at dagens administrasjon i US er bedre enn forlengelsen av krampetakene som uttrykk for Romerrikets siste dager anno 2020 og beyond.

Pendelen må tilbake til fornuft og populisme. Hvis ikke er det natta.

9 Likes

Det sier jo mye om hvor snever og forutsigbar den offentlige debatten er :stuck_out_tongue_winking_eye:
Hvordan var forelesningen med mister Bolton?? Var han så ensidig som forventet :wink:

Edit: Han ga vel utrykk for å være rigid og selvsikker å rimelig kompromissløs.

Dette er jo noe tid siden, men han er jo selve symbolet for neocons. De ble dessverre ikke drevet ut av alle kontorer etter katastrofene i Irak, Libya mv. som forkortet USAs hegemoni med (trolig) flere tiår. I dag er de derimot tilbake, de har bare byttet parti. Men, det er så klart ikke noe som skrives om utover akademiske publikasjoner som et hundretalls akademikere leser (les: dette er de samme forståsegpåerne som ikke har noen lukrativ karriere i akademia og/eller som «ekspert» i VG et al. foran seg).

1 Like

Hard power retorikk med andre ord eller neokonservativ standardskrivebordskrigføring.

1 Like

Det du sier om at dette er legalt stemmer ikke. Her er det snakk om en rekke personer uten sikkerhetsklarering som nå får tilgang til masse sensitiv informasjon.

Det med fred i Ukraina tror jeg kan være en bra ting. Klarer man å få til en diplomatisk løsning som begge parter er enige om så tror jeg det kan være en løsning. Vi vet jo at Ukraina består av mennesker som er tilhengere av Putin samt den øvrige befolkning som ønsker å innlemmes i Europa.

2 Likes

Har enda ikke lest noe som er overbevisende nok om at det bryter med rammene for legal utøvende makt. Utover det, så er jeg helt enig i at stillingskrigen/kjøttkvernen i UA kan/bør avsluttes så raskt som overhodet mulig. Og ja, avtalen som kommer til å komme på plass vil være svært krevende å akseptere for «allmenheten» gitt en vinkling som ikke har hatt realpolitisk gehalt over flere år.

De er blitt stoppet av dommere et par steder, får se hvor det ender. Jeg har ingen formening, det amerikanske rettsvesenet et ikke som vårt fordi mye ligger i Grunnloven og tolkninger av den, mens i Norge så lager vi lover. :sweat_smile:

1 Like

At han er mer direkte i talen enn klassiske politikere stemmer nok. Som man implisitt kan hevde at er en mer ærlig fremtoning. Løgner og usannheter forsvinner likevel ikke av det faktum at Trump ikke er en profesjonell politiker i tradisjonell forstand. Og på det punktet er Trump en ubestridt ener i negativ forstand.

Forøvrig; dette kan sies om begge sider. Inklusivt nær sagt samtlige her inne. Undertegnede inklusivt. Kunne ha ryggrad til å ytre meninger som går på tvers av ens ideologiske grunnpilar. Både i form av positive og negative vinklinger alt ettersom. Man er på bærtur når alt blir malt svart hvitt. Synd og skam at man skal være så fordømt ensrettet.

3 Likes

Har ikke noe trua på hverken Trump, Putin eller zelensky om noen umiddelbar ceasefire så veien til en reell og varig løsning er fortsatt svært komplisert.

Ja, at det er eksepsjonelt vanskelig å ha en meningsfull diskurs er et produkt av et ekstremt polarisert (by design) klima. At min personlige oppfatning skal endre andres virkelighetsoppfatning har jeg ingen forventninger om, men det er om ikke annet jævlig viktige ting som pågår, og mitt engasjement kan ikke fortrenges nok til at et fora som dette ikke er en kjærkommen arena for å kjefte på de jeg er genuint uenig med.

Er nok litt mer «optimist» enn det der, all den tid min oppfatning er at det er en del realpolitiske interesser som sammenfaller (og som ikke matcher uttalte posisjoner. Men, det gjenstår å se!

1 Like

3 Likes

Hva tenker du, @h3nk1, om Trump sitt utspill om at Russland burde joine G7 igjen og at forsvarsministeren hans, Hegseth, sier at det er uaktuelt å slippe Ukraina inn i NATO? Genuint interessert i din mening her. Vet vi har vært veldig uenige tidligere rundt Ukraina, men her tenker jeg du kanskje kan komme med litt innsikt jeg mangler.

Synes du har holdt deg godt på teppet her, faktisk litt interessant. :stuck_out_tongue:

1 Like

Allerede her forteller du oss at du har fullstendig overgitt deg til Trump sitt narrativ som trumfer all kritisk tenkning.

3 Likes

Blir vel kun USA, Kina og ryzzland på G7-møtene da…