Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Da hadde nok Russland vært fornøyd, for verden var og er vel i ferd med å bli rimelig bipolar (Kina, USA). Europa har spilt seg tildels over sidelinjen med energipolitikken sin tenker jeg.

2 Likes

JD Vance, Trump’s VP pick, once called him (Trump) a ‘moral disaster,’ and possibly ‘America’s Hitler’

John Kelly, the retired Marine general who was Donald Trump’s White House chief of staff, entered the 2024 fray in stunning fashion in a series of interviews published Tuesday, saying the former president fits “into the general definition of fascist” and that he spoke of the loyalty of Hitler’s Nazi generals.

1 Like

Det er jo en interessant tilbakemelding. Det er en realpolitisk vurdering/antakelse, hva min personlige mening er er revnende likegyldig. Jeg har bokstavelig talt jobbet med denne typen analyser akademisk og profesjonelt i mange år.

@Christian jeg har ikke lest/deltatt i UA-trådene på noen år, men min oppfatning er dessverre uendret: realpolitisk har ikke Vesten hatt reell politisk evne og vilje til å støtte oppunder uttalt posisjon. Les: åpenbart ikke troverdig eller bærekraftig (og dét kan du ta deg faen på at er åpenbart for kinesere og russere). Selve krigen er en definisjon på stalemate/stillingskrig. Og «løsningen» på slike er alltid et helvete å svelge når the-powers-that-be ser det er «nok» nå.

Realpolitikk krever kritisk distanse. Det er en selvmotsigelse å hevde objektivitet samtidig som du forsvarer én side ukritisk.

2 Likes

Jeg forsvarer da for faen ingen side. Holder meg for god til å slenge tilbake over samme mynt. Dere skulle visst hvordan disse tingene faktisk blir diskutert av byråkrater og uhildede akademikere rundtomkring. Det «vi» konsumerer er støy.

Europa har vært utrolig sidrumpa og USA med Biden har trenert. Jeg hadde et lite håp om at Trump skulle få slutt på treneringen og tatt fram en stor stokk i den ene hånden og honningkrukka i den andre. Nå ser det ut til at USA kun setter fram honningkrukka. Det gjør meg noe forvirret. Hva er det for forhandlingsutspill?

3 Likes

The Tragedy of Great Power Politics er definisjonen på situasjonen. Anbefaler boken, et utrykk for «mainstream» IR-akademia inntil cirka ~2012.

Så du tenker at USA vil ha et sterkt Russland som en balanse mot Kina? Eller tenker du at USA ikke ønsker at Europa skal være sterkt (en konkurrerende makt på den vestlige halvkule?). Eller tenker du på noe helt annet?

Jeg vet ærlig talt ikke. Det unipolare øyeblikket til USA (løst oversat) er i oppløsning, og å spekulere i hva slags resultat dette får er ikke noe jeg skal forsøke på. Dog tror jeg at man får utpreget regionalisering og et stort knippe hegemoni-alliansepartnere som må innstille seg på en ny, uunngåelig virkelighet all den tid hegemonen har mer enn nok med seg selv.

3 Likes

Så du forsvarer en hypotetisk avtale allerede før vi vet innholdet? Er det fordi du allerede antar at det vil være nødvendig å forsvare Trump og Putin, basert på det som har kommet frem de siste dagene?

Hvor dårlig må avtalen være for at du skal stille deg kritisk til den?

1 Like

Jeg tenker at verden er i ferd med å få to supermakter, USA og Kina. Kina dominerer østen og USA vesten. Et Europa med et Ukraina som har kommet ok ut av det mot Russland vil være betydelig sterkere enn et Europa med et Russland som kommer ok ut av det. På den andre siden, så vil Russland da være sterkere vis-a-vi Kina.

1 Like

Nå er det jo en gang slik at de fleste som følger den jævla krigen gjennom medier og sosiale plattformer får bare med seg overflaten ofte i en forenklet eller fordreid form så med andre ord er det offentlige narrativet ofte preget av politiske føringer, populisme og mediedynamikk mens de faktiske analysene som foregår i lukkede rom er mer nyanserte og komplekse. Sad but true!

1 Like

Jeg forsvarer ingenting, jeg forventer…nei, jeg faktisk helt sikker, på at det blir en løsning som vil være preget av stor dissonans fra narrarivet som har blitt omsatt i allmennheten. Kameler må svelges, det blir forkleinelse for mange. Og så videre.

Akkurat som det spiller noen rolle hva jeg mener om avtalen som vil komme. Det er kostelig. Jeg vet bare at mange vil bli svært opprørt, fordi realpolitikk er alltid stygt/pølsemaking - en historisk gjenganger.

1 Like

Jeg ser egentlig ingen som reelt sett kan utfordre Kina på lengre sikt.

Russland ligger med brukket rygg.

Europa er en spagetti av byråkrati, og må se en rekke forspilte muligheter passere inn i historien mens USA og Kina fyker avgårde inn i framtiden.

USA trekker seg tilbake og fokuserer på seg selv og går i proteksjonistisk retning og lar andre være verdenspoliti.

Kina blir veldig dominerende i Afrika, og i sum får de enorm innflytelse.

Kina vil med andre ord diktere stadig mer av verdensordenen

Tanker?

2 Likes

Nei, Ukraina og Russland står fortsatt oppreiste. Vesten står og gir en hjelpende hånd til Ukraina samtidig som de har et svakt kvelertak på Russland. Samtidig gir vesten Russland oksygen så de får puste. Det vil nok ta 1-2 år før Russland får brudd som ikke kan fikses med et par år uten sanksjoner.

4 Likes

Det har blitt hevdet at alt Trump og Musk gjør er innenfor lovverket, at de bare gjør som lovet og står på valgløftene, at Trump ikke er autoritær, osv.

Men hva skjer når presidenten ignorerer domstolen? Når presidentens har kontroll over US Marshal Service?

Og hva syns tekinvestor om at DOGE fryser all finansiering til bl.a. viktig kreftforskning?

Artikkelen beskriver hvordan Trump-administrasjonen fortsetter å håndheve et finansieringsstopp ved National Institutes of Health (NIH) til tross for at dette bryter med to føderale rettskjennelser.

Tiltaket begrunnes med behovet for å sikre at finansiering er i tråd med Trumps executive orders DEI og «woke gender ideology.»

The funding freeze at NIH puts all of the research the agency funds at risk. As the primary funder of biomedical research in the United States, NIH-funded research includes everything from cancer treatments to heart disease prevention to stroke interventions

Despite both of these injunctions, NIH staff was prohibited from issuing virtually any grant funding - including funding for multi-year grants that have already been approved and partially disbursed

David Super, a professor at Georgetown University Law Center and an expert on administrative law, told Popular Information that the Trump administration is in contempt of court and the continued funding freeze at NIH is completely unlawful

On January 31, the federal judge overseeing the case brought by 22 states issued a TRO. The Trump administration is restrained and prohibited from reissuing, adopting, implementing, or otherwise giving effect to the OMB Directive under any other name or title

The federal judge overseeing the case brought by 22 states found that the Trump administration had not fully complied with the January 31 order. The judge issued a new order directing the Trump administration to immediately end any federal funding pause.

3 Likes

Nei, @h3nk1 , du er ikke kulturrelativist. Det at du mener at vesten hadde noe bedre greier gående er det motsatte av kulturrelativisme - som forfekter at alle kulturer er likeverdige. Kulturrelativismen er et av de parasittiske tankevirusene som rir vesten for tiden.

Jeg har ingen problemer med å se at noe av det som kommer av ordrer er utfordrende, og lett å misslike. Men det virker som at NTB bruker denne listen Presidential Actions – The White House som en definisjon av hva som er negativt. Og når nyheter handler mer om vinkling enn å referere - da har vi med propaganda-apparat å gjøre (på begge sider).

2 Likes

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bmwOre/sikkerhetshull-oppdaget-paa-doge-nettsted-en-dag-etter-aapning

Kildekoden viser at søkemotorer dirigeres til x.com i stedet for DOGE.gov når folk søker etter innhold fra nettsiden via såkalte canonicallenker. Når man deler lenker til DOGE-nettstedet på mobil, skaper kildekoden en lenke til X-kontoen i stedet for selve nettstedet.

Man må knuse noen egg ble det sagt.

Hvor mange slike saker vil komme i tiden fremover? Det er nok ikke bare enkelttilfeller dette med personer som har stemt mot sine egne interesser:

Trumper Who Could Lose Farm Says He Had No ‘Time To Research’ Before Voting he feels betrayed

In a viral TikTok video, Skylar Holden, a first-generation farmer who voted for Trump, explained how he was scrambling to save his land after the U.S. Department of Agriculture (USDA) froze funding for key conservation programs.Holden said he had signed a $240,000 contract with the USDA’s Natural Resources Conservation Service (NRCS) to improve water lines, fencing, and wells on his farm. However, the farmer, who was already $80,000 deep into the project, was recently informed by USDA officials that his contract was frozen. It’s unclear when or if the funds will be released.”I’ve already done a bunch of the work, already paid for the material and the labor, so I’m out all that cost,” he said. “We are possibly going to lose our farm if NRCS doesn’t hold up their contract with us.

“A lot of people have opened my eyes to other issues that I don’t pay attention to…because it doesn’t affect me. Now, that’s wrong…I haven’t been paying attention…and I’m having those constructive conversations now.

2 Likes

Hvem står bak thenewsglobe.net? Hva har de skrevet før? Økonomiske bindinger?

Canadisk raddisavis ja. Skjønner :+1:

1 Like