Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Tenker vel mest at glasset er helt fullt og helt tomt.

Samtidig.

1 Like

Tar du punkt for punkt så gir han Vance rett i de viktigste punktene.

Ta dette vinglasset. Se bort fra vinen, hva er feil med det?

5 Likes

Hvilke punkter som er viktigst er høyst subjektivt, Einstein.

Unnskyld, hva var det han kalte den viktigste tingen i Europa nå? Var det krigen som gjør at Norge har måttet ta inn 50k flyktninger? Var det naboen vår som har truet alle nabolandene med krig?

5 Likes

Krigen er snart over. Forhåpentligvis reiser mange hjem da.

Uansett trenger Europa en wake up call. Vi må bygge. Ikke rive ned.

Kommer det fra samme fyr som ikke godkjenner 2020 valget i USA?

Former President Donald Trump’s running mate Sen. J.D. Vance, R-Ohio, has backed Trump’s efforts to undermine the 2020 election and he has yet to make an unqualified commitment to accept the results of the 2024 election.

Vance’s record starkly contrasts with former Vice President Mike Pence, who resisted pressure from Trump and his allies to refuse to certify President Joe Biden’s victory in 2020.

Vance, a freshman senator who took office in 2023, told ABC News in February that the 2020 election had problems, and endorsed the Trump campaign’s scheme to anoint alternate slates of electors from states he had narrowly lost.

“I think there is a political solution to those problems,” Vance said. “So litigating which slate of electors was legitimate I think is fundamentally the political solution to the problems that existed in 2020.”

“If I had been vice president, I would’ve told the states like Pennsylvania, Georgia and so many others that we needed to have multiple slates of electors, and I think the U.S. Congress should’ve fought over it from there,” Vance said.

Såå, han mener at valget i USA burde vært forkastet. Så taler han i Romania om at når høyesterett i landet forkaster et valg, så er det feil? Mens han som politiker ville ta den beslutningen i USA? I Romania, så har de i hvert fall klart å holde skillet mellom den dømmende og den lovgivende makt.

9 Likes

Saklig…

Jeg har hørt talen. Den største trusselen for vår meningsutveksling er idiotihausingen av hva hva den visstnok inneholdt og betød. Det er som om hyperbole er det eneste krydderet igjen i hylla.

5 Likes

Liker meg faktisk veldig godt i fjellet, men har også prøvd meg rundt middelhavet, fint der med barna om sommeren.

Har sett null fra deg om at Vance kaster stein i glasshus og ignorerer elefanten i rommet.

Ikke at Europa ikke burde tenke litt over hvorfor land som Tyskland har skrudd av atomkraftverkene sine, men fyrer med kull, hvor f.eks. avhengigheten av Russland har ført dem. Også har man partier som AfD som tenker at det ikke var noe galt i å gjøre seg avhengig av Russland og vil kjøre på med russisk gass igjen, som om ingenting foregår litt lengre sør…

6 Likes

Hvor har du det fra? Fantasien din?

2 Likes

USAs visepresident holder en tale rett i etterkant av at forsvarsministeren har tråkket i salaten. Midt i den mest uforutsigbare tidsepoken siden klimakset under den kalde krigen. Og du mener at tolkninger er idiothausing fordi at…? Som om ikke det er basisen i enhver tale. At dets innhold tolkes av en forsamling og må således forfattes deretter.

4 Likes

Jeg setter stor pris på at f.eks. den lovgivende og dømmende makten i Norge er godt adskilt.

Vance snakket også opp AfD som mener man burde bukke og skrape for Russland. Ikke problematisk?

6 Likes

Demokratene må bestemme seg om de vil eller ikke vil,

Når abort loven håndheves av høyesterett er de i mot. Når en dommer stopper Trump fra å gjennomføre politikk er de for.

Alt etter hva som gagner dem. Null prinsipper.

1 Like

Sannheten i så måte, i nevnte tilfeller, er vel at begge sider er like prinsippløse…?

Jeg gjorde jo et poeng ut av det samme for et par måneder siden. Så det er ikke fantasien.

Jeg er nok hakket mindre bekymret for ytringsfriheten min en du er. Jeg forstår godt hvorfor Tyskland har forbudt nazistiske partier og tilsvarende lovgivning. Noen tenker at det gjør Tyskland til et mindre fritt land, men jeg tenker det gjør Tyskland til et friere land.

7 Likes
1 Like

Noen bør reflektere over hvor preget Tyskland var av nazismen etter andre verdenskrig og at det er en prestasjon av enorme dimensjoner å ha gått fra Adolf Hitlers indoktrinerte nazi-regime til å bli ett av verdens mest velfungerende demokrati. Sier seg selv at en slik utvikling ikke har kommet av seg selv. Og at det har krevd en rekke iverksatte virkemidler. Deriblant å minske mulighetene i størst mulig grad for at lignende ideologier skulle få grobunn.

5 Likes

Hvorfor er det en så stor greie at det er så mange innvandrere i UK?

Er det helt tilfeldig?

La oss se på et av de største gruppen av fargede i UK: folk fra det indiske sub-kontinentet. Dette er folk med opprinnelse fra India/Palkistsn/Bangladesh/Sri-Lanka og det har sin naturlige forklaring at britene hadde herredømme i disse områdene i lang tid. Det var faktisk ganske lett å ferdes mellom «common wealth» land og til UK helt inntil 1970 tallet når britene fikk en strengere innvandringspolitikk. Altså så var ikke et problem å reise inn til UK for å jobbe eller studere. De kom inn lovlig. De fleste brune i England har faktisk vært der i mange generasjoner og kan ikke sammenliknes med Norge hvor vi begynte å folk primært på 1970 tidlig 60-tallet.

Før britene koloniserte India (dvs både British East India Company og deretter kongedømme UK), utgjorde statene og kongedømmene i sub-kontinentet omtrent 25% av verdens BNP. Når britene forlot India utgjorde det 4% av global BNP.

Britene la ned tekstilproduksjonen der, tvang India til å kjøpe britisk tekstil. Fraktet og holdt igjen indisk korn og ris fra inderne (les bla om the Bengal famine og hvordan Churchill lot folka der sulte og dø). Man har data og anslag på at så mange som 100mill indere døde ila 40 år (1880-1920) pga britisk malign omprioritering av indisk næring. Underernæring økte fra 23% til 50% fra 1810 til midten av 1900 tallet. Og dette til tross for at det var nok næring produsert i landet. Omtrent 2.5 mill indere døde i annen verdenskrig, og dette har i all hovedsak soldater i den britiske hæren, det er 5 ggr flere enn britene selv.

Samme historien i nær sagt alle ex UK-kolonier, spesielt i Afrika, Asian og west-Indies. De ble utarmet av koloniherrene. Det er også derfor for lille øya UK har nå et av verdens største økonomier.

Og ganske lik historie i f.eks. Frankrike. Hvorfor er det så mange nord-Afrikanere i Frankrike? Kan det ha noe med deres kolonitid?

At Europa sliter med innvandring, er etter min mening, mye pga konsekvenser av kolonitiden og dets senskader samt kriger i nyere tid hvor vestlige land har spilt en avgjørende rolle (Afghanistan, Irak, Syria etc).

Noen vil kanskje mene at fordelene disse landene som har hatt kolonier oppveier ulempene…og at ex-kolonistater netto har hatt ulemper av å vært koloniserte av fordeler.

Så at du møter jamaicanere, pakistanere, kenyanere, khalistani (google it), mauritanere og indere i London så er det ikke helt tilfeldig at det nettopp er de du møter. Derfor også naturlig at du får en syk god chicken tikka masla i London, møter på dr Patel på landsbygda eller DJ Young Singh når du er ute å klubber i Soho.

Like naturlig er det at britisk engelsk er nasjonal språk i gitte land og deres pensum, rettsvesen, helsevesen etc er stort sett bygget opp britisk struktur, de kjører på feil side av veien, og India har verdens største cricket fanbase.

Skjønner at dette ble en rant, men litt frustrerende å lese «Londonistan» som om det kun er fordi folk har innvandret til London helt tilfeldig siste par tiår….

16 Likes