Las Vegas brylluper i den norske kirken. Er du for eller i mot?
I dagens situasjon virker det helt usannsynlig at Kina og Russland vil godta en så omfattende reduksjon med mindre de får enorme strategiske fordeler i retur. Russland er avhengig av sitt atomarsenal for å kompensere for svakheter i konvensjonelle styrker mens Kina er midt i en massiv militær oppbygging. USA vil neppe kutte sitt forsvar med 50 % når de står overfor økende spenninger i både Europa og Asia.
Hei.
Hvor kan jeg finne en aksjonær liste for selskapet Shelf Drilling?
De er ikke på E24.
Noe sted jeg kan finne info om kjøp/salg for de siste ukene?
Det krever litt fantasi å forestille seg det. Men jeg ser også en smal sti.
Et impulsivt forslag fra Trumpen som er fullstendig virkelighetsfjernt. Åpenbart. Mest av alt sett i lys av den geopolitiske situasjonen, men også oppimot hvor mange millioner mennesker det ville berørt i USA:
"Et grovt anslag for det totale antallet stillinger direkte og indirekte knyttet til det amerikanske forsvaret kan settes til rundt 5–6 millioner.
Dette inkluderer:
- Direkte ansatte: Ca. 2,9 millioner (aktive soldater, reservister, sivile ansatte).
- Indirekte ansatte: Forsvarsentreprenører, underleverandører og industrien som støtter militæret (produksjon, teknologi, logistikk, sikkerhet osv.), som kan ligge på 2–3 millioner avhengig av markedssituasjonen.
Disse tallene varierer med forsvarsbudsjetter, kontraktstilgang og økonomiske forhold."
Forøvrig urkomisk at USA foreslår dette side om side med at de er så hard i klypa om at de europeiske landene må øke forsvarsbudsjettene betydelig. Snakk om å forvandle storpolitikk til et shit show. Halvert budsjett for USA ville betydd at landet bruker eksakt like mye som NATO-landene tilknyttet EU.
Europeiske ledere gjemmer seg bak «gamle sovjet-ord», mener Vance, og hevder at europeiske ledere altfor ofte stempler informasjon som «desinformasjon», kun fordi noen har et annet synspunkt enn dem selv.
– De liker rett og slett ikke ideen om at noen med et alternativt synspunkt kan uttrykke en annen mening eller, Gud forby, stemme på en annen måte eller, enda verre, vinne et valg, sier Vance.
Andre nyheter,
Det hvite hus stenger nyhetsbyrået AP ute fra både presidentflyet og Det ovale kontor fordi byrået kaller Mexicogolfen Mexicogolfen og ikke Amerikagolfen.
– Associated Press fortsetter å ignorere den lovlige geografiske navneendringen til Amerikagolfen, sier Det hvite hus’ visestabssjef Taylor Budowich i et innlegg på X.
Først må DOGE vise seg kapabel til annet enn å knuse flest mulig egg kun for å løfte opp tildels figurerte symbolsaker som knapt er et musepiss i havet.
Meget bra kommentar fra Solvig Olsen.
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/pPxo3w/make-norway-trade-again
Hvor er proaktiviteten?
Trump liker bilaterale avtaler og han elsker å gjøre «en deal». Norge har jo alle forutsetninger for å få til en god handelsavtale med USA.
- USA har handelsoverskudd med Norge, og vi investerer enorme summer i USA gjennom Oljefondet.
- Norge er sammen med USA og Canada de eneste NATO-landene som har betydelig energioverskudd. La oss skape en strategisk energiallianse med USA. Det er interesse for det hos personer i det republikanske partiet.
- Norge har betydelige mineralressurser – både til lands og i konsentrerte områder på havbunnen. Vi har en avansert metallindustri. Også her kan vi få til et strategisk samarbeid med USA og noen få andre land, innenfor en NATO-tenkning.
- Vi har betydelig sikkerhetspolitisk erfaring vedr. Russland, Svalbard, nordområdene m.m., og vi har en liten, men avansert våpenindustri som leverer sentrale komponenter og systemer til NATO
I tillegg vet vi at Trump liker Norge og det har vært snakket om en «Nordic taskforce» i Team Trump. Støres historiefortelling om hvor godt han forbereder seg blir derfor fullstendig hul når man vet hva andre land oppnår selv med dårligere forutsetninger.
Hvilke andre land har oppnådd noe positivt i sin relasjon med USA siden Trump tiltrådte?
Den eneste nasjonen jeg kommer på i farten er Russland som Trump ser ut til å redde ut av en stadig mer pinlig militær spesialoperasjon som nå i stadig større grad også rammer sivilsamfunnet i Russland.
Det jubles i Moskva om dagen som nå ser begynnelsen på slutten av sitt feilgrep av historiske dimensjoner. Å bli reddet ut av knipa av sin hovedmotstander, det må jo være stas.
Den stadig atomvåpentruende Medvedev, tidligere president, uttalte til og med at Europa nå er sjalu på Russland, siden Trump Den Store velger å forholde seg til Putin, mens Europa må nøye seg med en refsende Vance.
Andre land som har kommet bedre ut med Trump?
OBS. Utover Israel, selvfølgelig.
Australia fikk unntak fra toll. De har også handelsoverskudd med US. Som vi har. Det liker Trump. Dessuten liker Trump Norge. Vi kunne vært proaktiv. Men Støre “følger med”
USAID funded an organization that fabricated evidence which was used to impeach President Trump.
The Deep State frequently funds regime change efforts abroad, but when it uses taxpayer money to undermine our own government, isn’t that treason?
https://x.com/repthomasmassie/status/1890186529676447864?s=46
Viker som folk har ikke har helt grep på forholdet mellom den utøvende makt (executice branch) og lovgivende makt (judicial branch), og dynamikken mellom disse, og at man har en særlig dårlig hukommelse på hvordan presidenter før Trump, som Obama, Bush, Clinton osv har utøvd den maktbalansen,
Det nye “buzzwordet”, er “constitutional crisis”;
Guardian trekker det enda lenger:
Men faktum er at under alle presidenter så gjøres det “executive orders” som utfordres av rettssystemet føderalt, og kan til syvende og sist ende opp i og avgjøres i høyeste-rett. Det er slettes ikke uvanlig.
Feks så var det **Obama som skrudde opp temperaturen i denne “øvelsen” med den uøvende makt tester og utfordrer den lovgivende makt:
https://www.cato.org/commentary/obama-has-lost-supreme-court-more-any-modern-president
Det er interessant å se erkjennelsen fra media at “Obama tapte overraskende ofte”, selv om inntrykket man fikk gjennom media fordi de vant kjernesaker.
Mao hvis man følger med i media, også i 2016 så fremstod Obama som en som “utfordret høyeste-rett” og vant med sin politikk. Artikkelen er fra 6. juli 2016, et tidspunkt hvor all visste at Hillary Clinton skulle bli neste president, så en moderat kritikk , og undersøkende journalistikk mot Obama er helt innafor.
Uansett statistikken til Obama på saker som til syvende og sist gikk til høyeste rett var:
Det er verdt å legge merke til at Obama gikk veldig hardt ut og hadde en win rate på bare 25% i sitt første år som president.
Så er det et faktum at Trump faktisk var enda dårligere enn Obama:
Det jeg finner interessant med overskriften til The Washingthon Post er inntrykket man sitter igjen med hvis man leser WP sin artikkel. WP har lest statistikke som “fanden leser bibelen”.
Ja, det er helt sant at 47% “win rate” er dårligere enn 48%, og “worst in history”, det er de harde fakta, men hadde man gravd litt, og i tillegg zoomet litt ut så hadde man sett følgende:
- Obama over 2 termer er ganske så likt som Trump sin første periode, 48% versus 47%
- Obama gikk offensivt ut, og tapte 9 av 12 saker som endte i høyeste rett.
- Dynamikken mellom utøvende og lovgivende makt under Trump har ikke vært annerledes enn de har vært vært før,
Totalt i alle saker (saker kan jo bli avgjort før de ender i høyeste-rett) så endte Obama som følger:
Det var altså Obama som først tok tak og bruket sine executive powers. For før tok presidenter litt “mindre sjanser”:
Det som imidlertid var spesielt med Obama var at han satte rekord i å tape 9-0, dvs ikke medhold fra demokatisk utnevnte dommere, det er bemerkelses-verdig:
Der det imidlertid glipper for folk er hvordan forholdet mellom executive branch og judicial branch i USA fungerer, i praksis.
Det er ikke en konstitusjonell krise fordi en føderal dommer gjøre det føderale dommere har gjort utallige ganger gjennom historien. Og det er heller ikke et bevis på at Trump er en diktator eller tyrann om han skulle tape en sak.
Tja, Gaza har fått en liten pause fra å bli bombet av Israel med amerikanske bomber?
Men med utsikter til varig utdrivelse for å gi plass til Trumps Riviera. Vi får se.
Uansett godt at Israel ikke bomber Gaza også under våpenhvilen, men nøyer seg med å herje litt ekstra på Vestbredden så lenge.
Dette vet du kanskje, men antibiotika tar ikke bare knekken på de slemme bakterien, men også de snille, så det er viktig å få i seg mat som holder bateriekulturen i tarmen inntakt. Noe så enkelt som å huske å drikke Biola, Kefir eller spise kimchi.
Dette har jeg lurt lenge på. Overlever de gode bakteriene i f,eks Biola det barske møtet med magesyren?
Jeg har faktisk førstehånds erfaring med dette selv. I likhet med emitl så fikk jeg en urinveis-infeksjon, tissa grøt, så den var ganske bad da jeg kom meg til legen. Men en antibiotka-kur gjorde susen. So far so good. For da startet problemen, ble utrolig dårlig, ikke kvalm, feber eller noe, bare enorm grad av fatigue. Har aldri vært i nærheten av noe lignende. Jeg skjønte at noe var alvorlig galt, men kobla det ikke. Lufta gikk totalt ut av meg.
Når man er sånn influensa syk så blir man ikke bare syk men også svakere, men ikke så veldig mye svakere. Man kunne feks klart å løfte 10 rep på 60 kg i benken hvis man normalt klarer 10 rep å¨80 kg når man er frisk.
Men prøvde bare noen vekter i kjellern, var som sagt ikke syk, bare utmattet, og håpet at en lett økt skulle sette noe i gang et eller annet.
Har relativt god styrke så jeg klarer 10 rep på hver hånd med handtler på biceps curls, til sammen 20 rep, med 21 kg i hver hånd, stort sett hver gang jeg gjør den øvelsen i en økt. Jeg prøvde med 6 kg i hver hånd, og etter 10 rep i hver hånd og måtte legge meg ned i stabilt sideleie i 10 min før jeg klarte å reise meg igjen.
Det var vanvittig. Normalt når man er skikkelig syk har man likevel 70% styrke, kanskje 80%, jeg lå på 20-25%…
Det var rett på legevakta, og jeg fryktet det verste, men heldigvis traff jeg en lege der som var toppidrettsutøver, og han fant ganske fort ut av det, siden det under utredningen kom frem at selv om jeg er en mann midt i livet så har jeg et treningsregime som er ganske solid. Og han hadde erfaring og kunnskap om at om man trener veldig hardt er man ekstra utsatt for bakteriekollaps i tarmen ved antibiotika-bruk.
Utrolig nok var beskjeden, og resepten jeg fikk; “gå hjem og drikke biola”. Og bare etter 24 timer kjente jeg bedring, etter 2 dager var jeg bare slapp, og etter en uke var det som ingenting hadde skjedd.
Det er uten sidestykke det dårligst jeg har vært, men også den beste recoveryen. Fikk virkelig øynene opp for hvor viktig tarmbakterien er for den totale helsen. Følte meg som en unge så har brent hånda si på svart-ovnen, og påfølgende opptatt av hendelsen. En utrolig øyenåpner.
Ikke ta livet ditt,da går du fra vondt til verre ref de som har prøvd og vert klinisk død og blitt vekket igjen. De hadde ikke vert på et godt sted for og si det mildt.
Juice av aroniabær, også kalt svartsurbær, skal være enda bedre mot urinveisinfeksjon enn tranebærjuice