Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Med så mange antibiotikakurer så håper jeg du jobber aktivt med å få en frisk tarmflora igjen. (Har ikke lest alt over, men det er ekstremt viktig for et velfungerende immunforsvar)

Stikkord:

Prebiotika
Probiotika

PS! Dette er ikke et helseråd, kun anekdotisk basert på erfaringer nær meg

1 Like

Prøv Daily Green den har jeg hatt meget godt erfaring med,billig og utrolig drøy.

1 Like

synes å se et mønster her…

-avviklingen av NATO som vi kjenner idag,-der det er et potensial(ønske) at USA trekker seg ut grunnet økonomiske incentiver i å kutte kostnader og minske gjeldspiralen sin…

-Derfor vil EU nok omsider etablere egen Hær som tidligere kommunisert…som har utløst en konflikt innad hos USA

Trump prøver nå hvertfall å få til en snar rådig fredsavtale slik at en større konflikt ikke utvikler seg og skaper større økonomisk hodebry på økonomien…

(disclaimer: jeg kan ta feil og USA forblir i NATO)

Tok å googlet Autofagi å begynte å lese !
Må si dette bød på mye bra kunnskap, Særdeles bra tips !

2 Likes

Da bør du absolutt prøve det ut, og skaffe deg en super power, i tillegg til helsefordel., for det er helt sikkert at du frigjør masse tid til annet konstruktivt arbeid når all tid rundt det å planlegge, lage, ha et og rydde opp etter måltider frigjøres.

Noen praktisk tips jeg har lært meg, og som er viktig å tenke på fordi du har et spesifikt må for øye.

1. Husk at prosesser i kroppen styres av forskjellige input; pulse øker når du begynner å løpe, fordøyelse starter når det kommer mat i magen, man blir trøtt (og trenger søvn) når du er lenge våken osv. Sånn er det også i fasting. Hvis kroppen kjenner at den får karbohydrater, ja mat i det hele tatt, så er fasten brutt. Punktum. Da trigger du prosesser i kroppen, og bryter andre prosesser.
    Regel 1 for faste er null-0 slike input. Og da mener jeg faktisk null. Det betyr blå farris, ikke grønn med 1 dråpe sitron. Det betyr faktisk ikke tannpasta, ikke tyggegummi, svart kafffe, grønn te, no - nothing, annet vann og salter.
    Jeg vet det er forskjellige meninger om dette, men min mening er at det er ikke noe som er “litt sterilt”.
    Poenget er også at når kroppen tror den får litt sukker, eller no som ligner, så blir du sulten. Feks vet jeg at på 40 timer så er jeg ikke veldig sulten, men hadde jeg tatt 1 Nonstop, så hadde det trigget litt, og sulten hadde kommet på meg, og alt er ødelagt.
    Kjøp deg 1,5 liter blå farris eller 2 stk, rist ut kullsyra og fyll på flaser.

2. Saltbalansen er superviktig, når du ikke spiser så blir man ikke så tørst heller, så det er fort å drikke lite vann. Men rent vann vasker ut littsalter, så man får gradvis dårlig saltbalanse. Dessuten blir man lurt litt av at man tisser en del fordi når kroppen går på fettsyrer/ketose så er vann restprodukt. Pass på vann- og saltbalansen.

3. Do not over do it. Effekten av autofagi starter etter 16 til 24 timer og topper etter 48 til 72 timer. Min mening er at mer enn 72 timer meningsløst, for da kommer ulempene på. Hvis man bør gå ned 20 kg i vekt er det ikke sikkert at å gå ned 30 kilo er bedre enn å ned 10 kilo, og å gå ned 40 kilo kan helsemessig være verre enn å gå ned 0 kilo.

4. Det er forskjellige må ved fasting; fettforbrenning som starter etter 12 timer og autofagi noe senere. Og et mål kan være at kroppen skal hvile mtp blodsukker og restitusjon. MAo hva er målet med fasting. Feks kan man intermitten faste hver dag i en 16:8 eller tom 20:4 syklus, det er bra i treningsregimer. En mellomting er 24 timer feks en gang i uka, for å få litt av alt, også frigjøre tid.
    Hvis målet er autofagi, så er det en opprydding man ikke trenger å gjøre så ofte jeg vil tenke fra 2 til 12 ganger i året avhengig om du er fra 36 til 72 timer (eller noe lengere for spesielt interessert).
    Hvis autofagi er målet tenker jeg 4-6 ganger i intervallet 42 til 60 timer er optimalt.
    Jeg tror 60 timer er optimalt, ikke for lenge, men da kan man få 3 netter, som er gunstig siden de beste prosessene skjer når du sover. Feks gå på med et stort mettende og karbohydrat-fattig måltid onsdag kveld og bryte på lørdag.

5. Kroppen må bli vant til å gå på forskjellige energisystemer, så start med noen 24 timers faster før du går for “autofagi-planen”.

6. Npr det gjelder muskelmasse så er det en myte at muskler forsvinner, man mister 0 muskler, jeg ser faktisk at kroppen blir mer “deffa” etter 44 timer (ssom er det jeg har kommet til).

7. Jo lenger du faster jo viktigere er at du bryter fasten på en riktig måte. Masse lette karbohydrater etter langvarig fasting er farlig, for cellen fylles eksplosivt og kan skades. Masse karbohydraeter trigger også enda mer sult, og du får en “bing eating”. I den sammenheng så er ikke målet mitt, eller resultat å gå ned i vekt, man spiser fort mye mer etter på, og “tar igjen det tapte”.

8. Bryt fasten med sunn fettrikt mat, og lite karbohydrater, da får du methetsfølelse i tillegg til at du sparer cellene din. Jeg spiser 2 grove brødskiver, med en makrell i tomat og en stor avocado på toppen. Da er det relativt lite karbohydrater. Noen foretrekker litt mindre fett, feks en kyllingsalat, hovedpoenget er uansett at det ikke skal være veldig lette, eller mye/middels med karbohydrater.

7 Likes

Er det det at du kan bli trigget til å spise 10 (eller hele posen) av 1 Nonstop, eller er det at en ødelegger alt med kun den ene Nonstop’en?

For vel 3 uker siden gav jeg meg selv en slags kickstart ved å kun drikke vann i 100 timer (null mat, men jeg fortsatte med snus og tannpuss). Det som har skjedd i ettertid er at jeg ikke har rørt sukker (dvs. smågodt/sjokolade). Dette var også målet (kutte ut sukker utover det som er tilsatt vanlig mat). Har fremdeles lyst på en sjokoladebit eller 10, men har ingen problemer med å avstå. Sammenligner det med røykesug, men der jeg vet at 1 røyk kan ødelegge alt. Veier 10-12 kg. mer enn jeg gjorde i militæret for snart 40 år siden, så det er ikke vekten i seg selv som er målet (selv om vektnedgang vil være en stor bonus).

Etter bare 3 uker (uten tilført sukker) har det likevel skjedd noe med kroppen/systemet. Sover bedre, tarmen føles bedre (do-besøket er unnagjort på minuttet, og det lukter ikke fanden sjøl), leddene er mindre stive + 4 kg. ned i vekt.

For meg virker det som om sukker (utover det som en normalt får i seg) er roten til mye dritt.

8 Likes

Poenget med fasten er å sette i gang andre prosesser i kroppen, og med litt lengere fasting autofagi, dvs at kroppen spiser av seg selv, og da konsumere ødelagte celler, kanskje kreftceller osv, i mangel av annen energi.

Når du spiser 1 Nonstopp så kommer det ny informasjon til kroppen; det kommer mat så jeg kan slå av nødaggregatet, og kjøre vanlig drift. Kroppen tar i mot kjemiske beskjeder og 1 Nonstopp gir omtrent samme beskjed som 10.

Amerikanske forsvaret gjorde etter krigen forsøk med lavkalori-diett, og det floppet totalt, folk ble slappe, mistet muskelmasse osv. og det var fordi de småspiste alle måltidene, og kroppen skjønte at det kom mat til primær energisystemet, men ikke at det var 1500 kcal i døgnet i stedet for 2500 kcal.
Når kroppen er i sultmodus, dvs ingenting så bruker den av energien som er ment til det; fettlagrene. Og alle mulig andre ressurser, ødelagte celler osv.
Kroppen tåler det fint, husk at kroppen ikke er konstruert for 10 år siden, men gjennom titusener av år, ja millioner.
Null kalorier betyr «survival mode»og da brenner man bare fett og null muskler, muskler er viktigere enn fett med tanke på å få tak i neste måltid.

Det er genene fra hulemannen som tålte å sulte noen uker som har gått videre, ikke han som måtte ligge hjemme på skinnfellen sin hvis han fikk lavt blodsukker fordi han ikke fikk bananer og sjokolade hver 3. time.

12 Likes

Vil snus ødelegge fasten?

Snus har så mye avgifter at hver gang du tar en snus så jubler etatene. Irritasjonen rundt Dette har igjen potensiale til å øke forbruket av kortisol som igjen øker blodsukkeret. Fra litt tull til alvor. Den mentale biten av fasting kan den være viktig?

Har pleid å kjøre en til et par 72 timers vannfaster i året, føles alltid bra.

5 Likes

Verdt å lese om samfunnsøkonomenes problemer med å kommunisere.
https://www.dn.no/innlegg/okonomi/kommunikasjon/politikk/okonomene-ma-snakke-sa-folk-forstar-dem/2-1-1778422

Det er nok ikke noen problemer med komunikasjonen. Problemet sitter på mottagarsidan som saknar den intelektuella førmågan som krævs før att tillgodogjøra sig informasjonen. Det finns många exempel på det. Det ræcker inte med att pressentera fakta svart på vitt. Man får som svara bara att “så tycker inte jag”. Många har problem att førstå att verkliga utfall inte ett resultat av tyckande, utan av ekonomiska eller rent av fysiska realiteter.

Finner ikke en åpen Memes for mental Helse tråd, så da får Småprat litt humor :stuck_out_tongue: Nigerias fallskjermjegere er noe eget:

“We Need Better Training In The Airforce”.- Nigeria Airforce Personnel Posts On TikTok. pic.twitter.com/P04ZaqGTD6

— Somto Okonkwo (@General_Somto) February 16, 2025
2 Likes

Jeg har aldri hatt problemer med kaffe når jeg faster. Kaffe vann og mineraler er det eneste. “Sukkerfri” greier funker absolutt ikke, så det går ut døra. Det fucker opp bakteriefloraen din uansett, har jeg hørt på en podcast mener jeg…

1 Like

Hvorfor er memstråden låst??

5 Likes

Den ble sikkert stengt fordi folk ikke klarte å la være å konstant komme med meme-er med kjedelige politiske sleivspark.

1 Like

Den ble stengt fordi tråden ble forsøplet med politiske diskusjon.
Som etter gjentatte oppfordringer ikke tok slutt.

Putin må forhandle uten bordet sitt.
Putin frykter han vil stå sterkt svekket under forhandlingene i Saudi-Arabia. Det gode, gamle forhandlingsbordet, ja det lange med katapultknappene og en løgndetektor som sikret at ikke en sant ord slapp ut, lar seg nemlig ikke frakte fra Moskva. Årsaken er at ved en inkurie ble det spesiallagede flyet for bordfrakten bombet allerde første dag under invasjonen. Det ukrainskbyggede flyet, AN-225 var for øvrig verdens største transportfly.

image

17397934733787868821421563180724

1 Like

Kan den ikke åpnes igjen og de som ikke makter å forstå noe helt enkelt kan dempes/tuppes ut? Mange av oss har en meme-basert diett.

3 Likes

Du får ta diskusjonen med @pdx på pm :wink: