Det finnes faktisk analyserammer og teoretiske verktøy for å forsøksvis gjøre slike analyser. De sorterer under ulike fagretninger som realisme, liberalisme og strukturalisme. Og ytterligere enda mer omforenende tilnærminger som Copenhagen School. Dette er forsøksvis samlet i utdanningsløp under «International Relations», og det finnes et utall akademiske journaler hvor man kan lese seg ihjel om det som har skjedd, kan skje eller pågår. Det forstemmende i dette tilfellet er at de dels helt åpenbare «akademiske» vurderingene (uavhengig av hvilke fagretninger man sverger til) er uønsket og når ikke lenger opp i beslutningssystemene. Årsaken til dét kunne det blitt skrevet ørten avhandlinger om, men det er nå uansett svært problematisk fordi vår ledende politikerklasse ikke er eller blir kjent med det som er åpenbart for mange (nå: haram) fagfolk.
For eksempel: ikke invader Irak fordi XYZ åpenbare katastrofale konsekvenser, ikke bomb Libya til steinalderen av samme årsaker, og ikke minst ikke innta en positur ovenfor Russland/Ukraina som man har faktisk politisk evne, ressurser, samfunnshomogenitet og kapital til å stå opp for. Det er helt basalt, og det blir bare et nytt eksempel i rekken av feilvurderinger «Vesten» har gjort som forkorter dets hegemoni.
Tro ikke annet enn at dette er åpenbart for de «slemme» og «fiendtlige» spillerne i realpolitikken. Russland, Kina et al. er de som vinner på våre elendige realpolitiske valg. De er ikke heftet med våre kortsiktige konkurransedemokratiers svakheter (selv om de har naturligvis sine egne problemer på andre områder).
Angrer jeg på et altfor langt høyere utdanningsløp og påfølgende desillusinasjon? Ja. Kan jeg intellektuelt sett leve med å late som at de følgende vurderingene ikke er mer samstemt med det narrativet vi blir dels påtvunget å konsumere? Nei.
Å dele min vurdering av state-of-play på fora som dette er antakelig helt meningsløst utover å dekke eget behov for å lufte frustrasjon. Dog, kanskje det gir en kime til å ta et steg tilbake for noen, tenke seg om, plage seg selv med dissonansen, og da er det kanskje verdt det - kanskje. Antakelig ikke.