Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Takk, Rosk!

Og jo, i UK er det enormt mange av dem.

Roc:

Jeg ser ingen fellestrekk mellom islam og vestlige verdier og utfordrer derfor deg til å forklare hva vi har felles.

4 Likes

AOC er den mest innflytelsesrike politikeren som er på Bluesky, i følge Newsweeks liste, noen som vet navnet på den mest innflytelsesrike norske politiker som er på Bluesky?

3 Likes

Har ikke hørt om alle fra før, men den på 5. Plass har skrevet 4 innlegg :laughing:

2 Likes

For å snu litt på det, hva annet er det vi har mye av her i Norge da. Jo det er den mer ekstreme delen av kristendom…

Hvordan besudles samfunnet av hvordan de prøver å splitte og herske, helt ned på barneskole-/barnehagenivå?

Jeg er hverken muslim elle kristen av tro, så ekstremismen er søren meg like sprø begge veier. Her i landet har folk det bare så romslig at de ikke trenger å sprenge frem meningene og poengene sine.

Nytter ikke å sammenligne vestlige verdier med et ørkenområde som har vært i krig de siste par tusen år.

1 Like

9 Likes

Gjerne ikke et kjent fenomen i sentrum av Oslo. Ta deg en tur langs kysten av nord- og sør-vest landet så skjønner du fort hva jeg mener

Jeg er fra bygda jeg, men alright.

Her er en statistikk fra Finland som viser hvordan de (antakelig) kristne ikke-vestlige tok for seg i 2023:

2 Likes

Islam har ca samme syn på LGBTQ som det virker som mange konservative kristne har. Kanskje spesielt i USA.

1 Like

Stemmer, de gjør vel det samme på Sørlandet som i Gaza; man kaster dem ned fra hustakene.

Men når du først sier det: Er islams syn på disse bokstavene noe du ønsker implementert i vesten?

1 Like

Nei, ei heller de konservative kristne sitt syn på det. Men hører deg ikke kritisere det.

Altså, kaste dem fra hustaket?

Det er en fundamental forskjell på å ta livet av ideer og tankegods, og ta livet av menneskene som representerer disse ideene og tankegodset.

2 Likes

Men hva med X da? Eller Y? Eller Z? Hæ? Du nevner ikke Æ?

:exploding_head::exploding_head::exploding_head:

Æ bruker jeg ikke :stuck_out_tongue:

Bygda er fin, ja? Det var jeg ikke klar over, antagelse som gikk feil der. my bad.

Spørs helt hvilken del av landet man kommer fra, selvsagt. Bedehusgjengere kunne ikke kunne gå i kirka fordi de andre ikke var kristne nok? Indremisjonen? Frikirker? Jehova? Salem? div pinsemenigheter? Langs kysten av vestlandet, og da sikkert helt rundt til oslofjorden er rimelig pepret av slikt. Ekstremismen “rår” jo her til lands også, tydeligvis. Hvis kristne verdier kan skille på og forme helt ned på barnenivå, i offentlig sammenheng, i et samfunn drevet av ord, så er vel det et tilsvarende eksempel på at man gir en ak-47 til et barn i et område herjet av krig. Hodet ut av ræva og søke forståelse foran fremmefrykt er det beste verktøyet her.

Buhu, reklame for islam på et busstopp. Verden går under. Lurer på hva de tenker om reklame for Coca cola, mcdonalds eller victorias secret i emiratene, saudi, etc. Samme suppa.

Nytter ikke å sammenligne vestlige verdier med et ørkenområde som har vært i krig de siste par tusen år.

Tenker at verdiene mennesker som har vokst opp med offentlige henrettelser har fått innarbeidet vanskelig lar seg integrere i vesten.

Saken er at de som flykter fra noe ofte ønsker å ta med seg verdiene fra det de flyktet fra.

Det må vesten si nei til, flytter du hit er det våre verdier som gjelder.

Nå er det ikke relevant andre veien, siden kristne og jøder er kjeppjaget fra muslimske land. Etnisk rensning, som det heter, bare at det snakker vi ikke om for vi er så vant til barbarismen i de landene.

7 Likes

Ja, det er vel litt ut med offentlige henrettelser, men dette er da også et verktøy for å holde en befolkning i sjakk?

Kan man egentlig holde noen ansvarlig for å ha blitt manipulert av denne styggedommen når man blir flyttet ut av sitt kjente element? Hva er et av de større problemene f.eks USA har med soldater som returnerer fra konflikter som irak, afghanistan etc?

Uansett, vesten er fri i forhold til midtøsten, de sier det ikke er lov og konsekvensen kan straffes med døden. Slikt driver man ikke med i vesten, så da kan man heller ikke forvente at noen som kommer fra et hardere samfunn kommer til å bry seg døyten om LBTGQ??+++, eller vestlige verdier generelt sett…

Jeg syns utviklingen i Vesten bare de siste ti årene har vært nokså ekstrem, i feil retning(men nå er kanskje jeg også manipulert av feilinformasjon til å tro nettopp det), og om man er omringet av “fiendtlige” stater, som f.eks russland, så er ideologien et yndet mål når splittelsen er stor. Når frykten er størst er velviljen minst - da lukker til og med den beste naboen døren.

3 Likes

Jeg vil gjerne vite litt mer om det. Hva er de konservative kristne sitt syn på lgbtq+ som du virker å plassere i samme gata som islamittisk syn?

Av de mer profilerte kristne tenker jeg på Vebjørn Selbekk og Espen Ottosen. Det er vel de konservative med en viss base av tilhengere. Tenker du på noen andre, @Christian ?

1 Like

Og hva er “konservative” kristne? De som fortsatt går i kirken på søndager hvor gudstjenesten ledes av homofile prester? Eller snakker vi om den eventuelle promillen “ekstreme” kristne gjemt i krattskogen på Vestlandet som fortsatt har gammeldagse syn som KANSKJE på en eller annen konstruert måte kan sammenlignes med konservativ islam?

10 Likes