Ja, det har jo vært slik frem til nå.
vi er enda i en periode med absolutt ingen økonomisk viten fra tidligere forhold,-og USA er konkurs…?
så det vi ser nå er en plausibel umulig oppgave,så vi får bare krysse fingrene for en “myk” landing.
leder av «The Free World» poster altså noe sånt som dette på sin egen plattform :
Alle andre narsissist ser jo ut som lagspillere i forhold til dette
Edit: Det er jo en video der som jeg fikk laget en direkte link til dessverre, men som en observant fyr la merke til er det et kort klipp med denne helt sikkert AI genererte godbiten om hvordan fremtiden blir i Gaza:
Er nesten skuffet over at Trump ikke også ser muligheten i Ukraina og ønsker ta over hele landet der og laget Trump nation. Så kan Ukrainerne omplasseres til omkringliggende land. Hvor andre ser lidelse og folkemord ser Trump muligheter for å berike seg selv.
Viser seg at det meste produseres i Kina, på kull, after all
Samboeren min og jeg er i en litt knotete situasjon i forbindelse med å få finansieringsbevis. Vi fikk tidligere muntlig beskjed om at vi kunne se på boliger til rundt 5-6 millioner, noe jeg syntes var ganske bra siden jeg er uten arbeid etter at jeg sa opp tidligere jobb i forbindelse med flytting. Nå viser det seg at de har trukket seg på dette og at vi ikke får noe finansieringsbevis, med bakgrunn i at jeg ikke har fast inntekt. Dette synes jeg i og for seg er greit, men det som plager meg litt er at om man bare fjerner meg fra lånesøknaden, vil jeg tro at kjæresten min ville fått et greit lån på egenhånd. Vi har et solid forhold og uansett hva som skulle skje med oss ville vi ha ordnet opp på en ryddig måte, så vi har felles økonomi på alle måter; tidligere hadde jeg god inntekt, hun dårlig, nå er det motsatt. Begge har mastergrad, og jeg er arbeidsledig mye på grunn av at jeg vil finne en jobb jeg ønsker, ikke bare kaste meg inn i noe vel vitende at jeg slutter med en gang noe annet dukker opp.
Vår økonomi:
Egenkapital: ca 2,2mill
Lån etter forrige bolig: 840k (ikke innfridd pga vi har fasterente på 2% på lånet)
Inntekt totalt: ca 1,1mil i året
Bosituasjon: leier til 11k/mnd for å bygge opp mer EK
Studielån: 600k hver
Om vi hadde søkt om finansieringsbevis uten å involvere det sorte fåret (meg), kan vi si at dama mi alene har:
EK 2,2 mill. (ingenting er knyttet opp mot meg på noen måten)
Lån: 600k i studielån
Inntekt: 750 000 (og den vil øke)
(Hennes andel av fastrentelånet: 350 000)
Fastrentelånet vi har koster oss veldig lite å betjene, så det er noe jeg fint greier med mine dagpenger om jeg måtte betalt det alene. Og om vi måtte ha fordelt det mellom oss og korrigerer for underkurs, er det ikke mer enn ca 350 000 per pers, som betyr at hun uansett har over 1,8mill. i egenkapital, om man ikke blander inn studielånet.
I mitt hode ville jeg trodd dette kvalifiserer til et finansieringsbevis på minst 4-5mill. for henne alene? Som sagt skjønner jeg at de ikke kan regne dagpengene mine som fast inntekt, men synes allikevel det er litt rart at jeg skal regnes som negativt for økonomien vår alt i alt, når hun uten tvil hadde fått finansieringsbevis på egenhånd?
Kanskje et dumt spørsmål, men: Dere har sjekket at hun i bankens øyne har betjeningsevne til et evt. finansieringsbevis på 4-5 mill? Hvis man skal ta høyde for 3 prosentpoeng høyere rente, og også har en bil eller har andre forpliktelser som bankene trekker fra en del på, så er mange som ikke felles av 5 x inntekt, men av betjeningsevne.
Godt poeng! Nei, vi har ikke det. Fikk nettopp beskjed om at vi ikke fikk finansieringsbevis. Sjekket bare kjapt på en finansierings-kalkulator, hvor hun fikk opp 4,35-4,55mill.
Nå som det er avklart at det blir CDU og SPD som blir ved makten, de samme partiene som har styrt Tyskland i 25 år med avvikling av atomkraft så kan EU initiere et nytt energi-direktiv
VG forklarer hva det betyr; billig energi !
Og siden VG har oversatt for oss alle hva EUs gigapakke betyr så er det selvsagt ingen grunn for vanlig folk å ta en kikk selv, følgelig er det ingen link til EU-dokumentet i VG-artikkelen.
Tok meg en liten titt likevel, finnes i en link inne i en artikkel inne i et oppsummeringsdokument på en EU side, så ikke helt rett frem det heller, men mulig hvis man vil. Dokumentet er dessuten utrolig mye bla, bla, bla så det er ikke helt lett å se konkrete ting her, men det finnes noen på ledetråder.
Dokumentet:
Sånn her er det masse av; tilsynelatende bra saker, men ikke helt lett å se konkret hva det dreier seg om.
Men som sagt så finnes det noen gullkorn, som gir noen hint:
Mao, akkurat som i Norge, store energi-intensive bedrifter skal få langtidskontrakter på fast-pris. Og siden de nå har lovet at strømmen skal bli billigere så blir det selvsagt langtidskontrakter på en gunstig pris. Disse industriene skal sikker gå 24-7, så de får den strømmen de trenger, når de trenger den (hele tiden) og til en forutsigbar og billig penge.
Det står intet om atomkraft i rapporten, det eneste som er sikkert er at net-zero er fortsatt hovedmålet.
Dette henger ikke i hop i det hele tatt, man skal ha mer av det som ikke har funket, og det legger selvsagt ekstra press på Norge, for i en slik situasjon blir det enda viktigere å ha tilgang på norsk energi. Jeg forventer et råkjør mot EU-medlemskap neste året. Og media skal være med, vær du sikker. Alle skal skjønne at vi må enten ha Arbeiderpartiet i føringa, alternativt en historisk Arbeiderparti-Høyre-regjering, akkurat som i Tyskland. Hurra !
Det nye energi-initiativet skjønner selvsagt at det må være litt om naturgass også, siden lagrene er rekordlave.
Og løsningen er enkel:
Oversatt; vi trenger ikke hå mål om å fylle 90% til 01. november (og satser på en mild og vindfull vinter til neste år). Europa har jo i år hatt en normal vinter mtp temperatur, men mindre vind en normalt, noe som har ført til at lagrene i EU ligger et fint stykke bak fjoråret.
Figuren under viser hvordan Tyskland ligger an i forhold til i fjor:
Faktum er at Tyskland, og de fleste andre EU-land trenger ligger an ti lå måtte fylle fra nivå 30% i 2025 i stedet for fra 65% i 2024, da er det greit med “more flexible filling trajectories”.
Først avlesning på hvordan denne planen ender vet vi først til litt utpå neste vinter, og da er det sikkert noen andres feil en EU-byråkratene.
Alt er som normalt; intet nytt under solen. Move on, nothing to see here.
Kommer at bli bra fart på inflasjonen i USA om 3-6 månader nær kostanden før toll og tariffer sipprer ned til de som skall betale, dvs USAs konsumenter.
Kommer ikke til å kjøpe noe “Made in the USA” med det første. Er klar over at det kan være et selvskudd på kort sikt mtp. alle milliardene oljefondet har investert i amerikanske selskaper.
Som en liten analogi så tror jeg på generelt grunnlag at alle jødiske investorer ville solgt seg ut av IG Farben om de hadde en krystallkule som fortalte de at et av selskapets produkter, Zyklon-B, skulle være medvirkende til en de-facto “industrialisert” tilintetgjørelse av nesten hele den jødiske befolkningen i Europa.
Vi får vel trøste oss med at han ikke mener det han sier.
Så på Dagsrevyens analyse at videoen, og konklusjonen var at Trump gjør dette fordi han er så glad i oppmerksomhet (narsisist), og Løkke kan forklare det samme:
Men det var en detalj i NRK-artikkelen som fanget min oppmerksomhet, og det har sammenheng med en veldig vakker “fotball chant” som jeg har linket flere ganger, fordi det gir en god innsikt i hva den jevne araber tenker om Gaza-konflikten; “jødene er grådig og araberne bryr seg ikke”

Og i den sammenheng så ser det ut til at Trump sin fremferd har trigget noe i de arabiske landene jeg ikke har sett før, og det virker ikke som den jevne araber heller.
Så er det ikke sikkert det ender i noe som helst, og da står man igjen med en ufordragelig og ufølsom Trump.
Og skulle det skje at de arabiske landene faktisk (inshallah) gjør noe slik Reuters rapporterer, så kan det jo likevel moralsk sett være feil det Donald Trump har gjort, særlig hvis vi bruker logikken og inputen til de som trente ChapGPT
Hvis du kjøper noe annet enn made in Europe. Så vinner Trump. Kjøper du kinesisk så vinner en diktator. What to do
Kjøper du amerikansk så vinner 2 amerikanske diktatorer. Me og Mini-Me.