Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2

Victoria Nuland sa det best:

Fuck the EU.

4 Likes

Dette må nå bli pensum i alle fremtidige politikeres skolebøker!

3 Likes

Innenfor samme tema.

2 Likes

Rant warning:

Som varslet har en ideologisk drevet klima-strategi ført til misnøye, løgn om de virkelige konsekvensene på hvermannsen (av tiltakene, ikke klimakonsekvenser) og mangel på resultater. Det har jeg ventet på en stund nå, og ga opp klimakampen da jeg skjønte at målet aldri var å få resultater, men å fremme ideologi. Nå er vi 10 år etter at jeg ga opp, og ingenting har skjedd i riktig retning. Atomkraftverkene jeg da ble fortalt at det tok 7 år å bygge, og derfor ville det ta for lang tid ble aldri bygget, og vi har i stedet en ustabil motor i vind i Europa. Alle med 1 hjernecelle og litt fysikkbakgrunn+samfunnsøkonomi visste at atomkraft var eneste vei som ville fungert i praksis, men ingen lyttet raskt nok.

Nå har vi nådd missnøye-nivåer som gjør alt umulig, både de dårlige og gode ideene. Så da sier jeg bare du som ville ha plasposer til 7kr, papp-sugerør, el-biler for klimaets skyld, vindmøller over alt, solceller brettet ut over Europa, CO2 avgift på alt og alle, etc. etc. hvor har vi nå endt opp? Reddet denne veien verden? Gjorde den det i det hele tatt bedre? Hvordan går Europas økonomier nå? Hvor stor er kostnaden du har valgt? Ville atomkraft vært dyrt, når vi ser hva dette har ført til?

Sorry men nå er det dessverre endt opp i ingen løsning, fordi ingen lyttet for 10-15 år siden.

La de eventuelle konsekvensene komme sier jeg, ikke at det har noe å si, det kommer eller kommer ikke uansett. Døve ører fra aktivistene har vært det største problemet, siden de har fått styre mye indirekte, og inkompetansen i alle ledd fra mannen i gata til Jonas/Merkel++++.

Holdt foredrag om dette på NTNU i 2013 og fikk A på det. Også på videregående da jeg var delvis oppslukt av Al Gore sine spådommer, fant jeg fortsatt at atomkraft var eneste farbare løsning når man ser politikk, samfunnsøkonomi og teknologi samlet. Fikk 6 på den presentasjonen også. Skulle blitt influencer, så hadde jeg kanskje nådd fram til noen med makt.

Anyways, løpet er kjørt i et klimaperspektiv. MDG er forøvrig også en av de største synderne i Norge, sammen med Greenpeace og flere andre som har vært med og sperret for atomkraft.

12 Likes

Litt lettere stoff:

6 Likes

Burde være et lite tankekors at de mest stabile strømprisene i Europa (og i snitt de billigste) er i Frankrike, der snittalderen på atomkraftverk er nesten 40 år, de eldste er over 50 år og nesten ingen er under 30 år, samtidig som vindkraftverk-selskaper går konkurs etter få år, både fordi vindkraft er dyrt, og investeringene ble gjort når renta var 1%.

Den store fordelen med vindkraft er selvsagt at prisene hopper og spretter med vær og vind slik at kraft-spekulasjon i 2022 var vannkraftprodusenten Stakrafts viktigste inntektskilde. Og kan ligger vel an til å bli det samme i 2025. Jepp, systemet fungerer akkurat slik det var designet for å fungere.

5 Likes

Men ass, atomkraft tar jo sånn 17 år å bygge eller no sånn (vet jack shit +/-).

Og at det har gått til f er vel de fleste (ihvertfall på TI) enige om.

Hva er quick fix her?

Ev. quickest fix?

Altså, jeg spør om:

Plaster på såret-løsninga

Noen år frem i tid-løsninga

Den endelige løsninga (snakker om energi altså, hvis noen skulle være forvirret)

Og hvis noen kommer med et svar som innebærer at vi må finne opp ny tech så begynner jeg å fekte vilt rundt meg med en baguette.

Kort sikt: Drill baby, drill + sette i gang atomprosjektene

Mellomlang sikt: Keep drilling

Lang sikt: fase ut fossilt med overgang til atom.

Easy peasy.
Hilsen mann, pusher 50

8 Likes

Også kjent som ChatGPTI :wink:

3 Likes

Hvis man har gått feil vei så må man bare snu, gå tilbake, og krysse brua for å komme seg på riktig side. Selv om det tar ekstra tid.
Nytter ikke bli sint, og man har bare seg selv å takke selv om man spurte veiviser Greta Thunberg om retningen. Man kan kanskje prøve å krysse elva, siden det kanskje virker kortere, men hva om du angrer når du er halveis og gisper etter luft i strie og kalde strømmer?

1 Like

Spurte GPT om følgende… Er det mulig å gjenåpne de nedlagte tyske atomkraftverkene, og hvor lang tid vil det ta?

Ja, det er teknisk mulig å gjenåpne de nylig nedlagte tyske atomkraftverkene, men det vil være krevende både juridisk, politisk og teknisk. Tidsrammen vil variere , men eksperter anslår at det kan ta alt fra måneder til flere år , avhengig av hvor raskt myndighetene og operatørene handler.

De fleste systemene er intakte

• Nedleggelsen har skjedd relativt nylig, så reaktorene er fortsatt i god stand .
  • Noen eksperter mener at hvis vedlikehold har blitt opprettholdt, kan reaktorene restartes relativt raskt ( 6–12 måneder ).

Hvis dette faktisk er riktig, så er det bare å få fingeren ut av den grønne r… og sette i gang!

8 Likes

Det kan bli heftig! Snakker vi en hard, fransk baguette da? Kan gjøre skikkelig vondt det🤣

1 Like

men kanskje først og fremst mentalt, siden det er en indirekte innrømmelse at de man har holdt på med viss-vass de siste 25 årene. Tyskland bestemte seg for å fase ut atomkraft i 2002, basically utført av de som har makten, først og fremst CDU under Merkel, men det startet med Schrøder og endte med Scholz. De grønne og FDP har hatt en finger med i spillet, så basically hele det politiske establishmentet.

Så med nå de som har sittet med makten i koalisjoner de siste 25 årene så blir det nok vei i vellinga tenker jeg

2 Likes

De har begynt å plukke dem fra hverandre.

1 Like

Merkel regjeringen (i 2009) omgjorde vedtaket, men gjeninnførte det igjen etter Fukushima-ulykken i 2011.

4 måneder etter at Schröder gikk av startet han som styreleder i det russisk-tyske gasskonsortiet NEGP (i mars 2006).

2 Likes

Interessant, det var jeg ikke klar over, men det må jo være fordi de skjønte at dette ikke holdt.

scenariene er mange …

3 Likes

Kjenner den debatten på NRK nå er litt skummel med tanke på mine tanker om Trump. For ordens skyld tror jeg han samarbeider med Russland.

Rimer dårlig med at Trump er fornøyd når børsene går opp?